Robert Dietl: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Eine Frau namens Harry

1990 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1990. Komedie van Cyril Frankel. Met o.a. Thomas Gottschalk, Fiona Fullerton, Heinz Hoenig, Mandy Perryment en Heinz Marecek.

Teleurgesteld door het leven en de liefde probeert de mooie Harriett (Perryment) met slaaptabletten een eind aan haar leven te maken. Ze gaat niet dood, maar ze wordt wakker als man (Gottschalk). Met die nieuwe identiteit heeft Harry-Harriett meer succes in het leven, maar het leidt ook tot een hele reeks krankzinnige misverstanden. Scenario van Vivian Nefe en Frank Lenart. Camerawerk van Heinz Hölscher.

Abrahams Gold

1990 | Drama

Duitsland 1990. Drama van Jörg Graser. Met o.a. Hanna Schygulla, Günther Maria Halmer, Daniela Schötz, Robert Dietl en Maria Singer.

Hunzinger, die een kroeg heeft in een klein dorpje in Beieren is een oud-nazi. Als het duidelijk wordt dat de jonge Lechner van joodse afkomst is, ontstaat een verbitterde vijandschap tussen de twee mannen, die tot een catastrofe leidt.

Der siebente Kontinent

1989 | Drama, Experimenteel

Oostenrijk​/​​Duitsland 1989. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Birgit Doll, Dieter Berner, Leni Tanzer, Udo Samel en Silvia Fenz.

Het leven van de familie S. wordt onderverdeeld in drie hoofdstukken. We zien hen in 1987. Vader Georg (Berner) werkt in het bewakingscentrum van een groot bedrijf. Moeder Anna (Doll) baat samen met haar broer een optiek uit en hun dochtertje Eva (Tanzer) gaat naar school. Hun leven is een opeenvolging van steeds weer terugkerende automatismen. Contact hebben ze met niemand. In 1988 is er aan dit leven niets veranderd, wat hen dan uiteindelijk in 1989 zal brengen tot een mystieke emotie: het verlangen naar het verlossende 'zevende continent'. Geen eenvoudige film die van de toeschouwer wat doorzettingsvermogen eist om tot het gruwelijke einde te komen. De film is best te vergelijken met R.W. Fassbinders WARUM LAUFT HERR R. AMOK?. Het gebrek aan communicatie is een ziekte van onze tijd, waarin iedereen zich terugtrekt in zijn eigen cocon, tot deze uiteindelijk in een vernietigende explosie ontploft. Een vreemde film vol mysterieuze mystiek, geschreven door Haneke zelf. Achter de camera nam Toni Peschke plaats.

Das Traumschiff

1987 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1987. Drama van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Heinz Weiss, Sascha Hehn, Heide Keller, Horst Naumann en Regina Sattler.

Een cruiseschip vormt de omlijsting voor vier verhalen, die zich deels aan boord, deels aan land afspelen. Een hoofd-steward moet op de aantrekkelijke vrouw van een wetenschapper letten; dominee Dietl raakt in gewetensnood als Degen hem vertelt hoe hij zijn ongeneeslijk zieke vrouw heeft geholpen te sterven; stewardess Keller geeft misschien iets te veel aandacht aan een jonge passagier, die na een zelfmoordpoging een zeereisje maakt op aanraden van zijn moeder; drie jaagsters op rijke kerels ontdekken dat hun geliefde prooien niet aan boord zijn. Enkelvoudige tv-film als kielzogvaarder van de langlopende Amerikaanse serie Love Boat. Scenario van Herbert Reinecker en camerawerk van Heinz Hölscher.

Fatherland

1986 |

Verenigd Koninkrijk 1986. Ken Loach. Met o.a. Gerulf Pannach, Fabienne Babe, Cristine Rose, Sigfrit Steiner en Robert Dietl.

Een dissidente musicus uit Oostduitsland wordt over de grens gezet. In het westen gaat hij op zoek naar zijn verdwenen vader en het verbaast hem niets als hij merkt dat ook daar en systeem van onderdrukking bestaat. Uitstekende politieke thriller van Ken Loach, die nog niets van zijn waarde verloren heeft.

Via Mala

1985 | Romantiek, Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 1985. Romantiek van Tom Toelle. Met o.a. Mario Adorf, Maruschka Detmers, Milena Vukotic, Dominique Pinon en Sissy Höfferer.

Tot dusver langste (de derde) verfilming van de beroemde gelijknamige Zwitserse familesaga van John Knittel met Adorf als de wrede, overheersende aan de drank verslaafde patriarch Jonas Laurentz, die door iedereen wordt gehaat - hij slaat zijn zoon Niklas (Pinon) kreupel en de Nederlandse Detmers als zijn jongste dochter Silvie die verdwijnt nadat zij van medeplichtig aan de moord op haar vader wordt verdacht. Kale jonkheer Andreas von Richenau (Kukura) is verliefd op Silvie, maar Andreas` verarmde familie heeft andere plannen. Na de onnatuurlijke dood van Jonas Laurentz, ontrafelt Andreas - inmiddels rechter geworden - de familietragedie, en aan het slot kan hij Silvie in zijn armen sluiten. Dramatische, groots opgezette miniserie die ver boven het peil van colportagelectuur uitstijgt dankzij een indrukwekkende internationale bezetting (Adorf en Höfferer werden in 1986 gelauwerd als beste Duitse tv-acteurs voor hun vertolkingen) en de muziek van Ennio Morricone. Detmers werd naar aanleiding van haar rol en vertolking in Duitsland uitgeroepen tot populairste actrice van het seizoen 1985/86. Het camerawerk is van Igor Luther, die de kijker op fraaie landschapsopnamen van de alpen tracteert. Het scenario is van Jörg Graser. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Forbidden

1985 | Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 1985. Oorlogsfilm van Anthony Page. Met o.a. Jacqueline Bisset, Jürgen Prochnow, Irene Worth, Peter Vaughan en Amanda Cannings.

Jonge gravin Bisset wordt in 1939 verliefd op een joods schrijver Prochnow die samen met zijn moeder, de weduwe van een gerespecteerd rechter, na de Reichskristnallnacht, in Berlijn is achtergebleven. Bisset weet dat haar verhouding riskant is, maar ze laat hem als ze zwanger is, in haar in de woning onderduiken. Prochnow's moeder wordt opgepakt en gedeporteerd naar Theresienstadt. Als hij een keer naar buiten gaat, wordt hij om zijn haarkleur aangegeven. Hij ontkomt echter. De baby wordt geboren, maar overlijdt, en als de Russen Berlijn veroveren, hangt hun leven aan een zijden draadje. Vooral een goede rol van Prochnow, maar het geheel is wat aan de trage kant. Naar de waargebeurde ervaringen van dierenarts Maria Gräfin Maltzahn, die in de laatste jaren van de oorlog de joodse schrijver Hans Hirschel bij zich verborg. Scenario van regisseur Hastings en Leonard Gross, die zijn eigen boek The Last Jews in Berlin bewerkte. Wolfgang Treu stond achter de camera en de prent werd in Amerika uitgebracht op de tv, waardoor Bisset daar haar tv-debuut maakte.

Konrad aus der Konservenbüchse

1982 | Familiefilm, Komedie

Duitsland 1982. Familiefilm van Claudia Schröder. Met o.a. Daniel Thorbecke, Violetta Ferrari, Heinz Schubert, Alexandra Degen en Robert Dietl.

Mevrouw Bartolotti kan het nog steeds niet geloven. In de doos die zij heeft ontvangen, zit een netjes opgevoede zeven-jarige jongen uit de Instant-fabriek. Door een computerfout is hij bij haar terechtgekomen. Maar wat doe je met een kind dat je helemaal niet besteld hebt? Wanneer zij Konrad wil teruggeven merkt zij, dat ze al helemaal aan hem gewend is. Nu is goede raad duur. De film neemt op zeer ironische wijze een loopje met de gangbare opvoedingscliché's.

Tagebuch eines Liebenden

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Sohrab Shahid Saless. Met o.a. Klaus Salge, Eva Manhardt, Ingeborg Ziemendorff, Edith Hildebrandt en Robert Dietl.

De Iraniër Saless maakt in Duitsland films met een geheel eigen stijl. Ditmaal het uiterst gevoelige verslag van een man die vlak voor zijn vakantie de pech heeft dat zijn vriendin spoorloos verdwijnt.

Ich bin ein Elefant, Madame

1969 |

Duitsland 1969. Peter Zadek. Met o.a. Günther Lüders, Wolfgang Schneider, Tankred Dorst, Heinz Baumann en Maja Eigen.

Verfilming van Thomas Valentin's roman Die Unberatenen door theaterregisseur Zadek over de zwakke basis waarop studenten eind jaren zestig hun revoltes pleegden. Een niet helemaal geslaagd debuut dat toch indruk maakt. Het speelt op een gymnasium in Bremen. Bij de eerste uitzending op tv in de BRD in 1979 werden een aantal z.g. provocerende scène's door de censuur uit de film gehaald. Zestien jaar later waren ze weer terug. Scenario van Wolfgang Menge en Robert Muller. Camerawerk van Gerard Vandenberg, die later naam zou maken door een aantal afleveringen van HEIMAT te draaien.

Liselotte von der Pfalz

1966 | Historische film, Muziek

Duitsland 1966. Historische film van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heidelinde Weis, Harald Leipnitz, Hans Caninenberg, Karin Hübner en Erwin Linder.

Opstandige Liselotte von der Pfalz (Weis), de negentien- jarige dochter van keurvorst Karl Ludwig, wordt door de slinkse prinses Palatine (H[KA3]ubner) gestrikt om uitgehuwelijkt te worden aan de Hertog van Orleans (Leipnitz), de broer van de Zonnekoning (Caninenberg). Terwijl Palatine meent op die manier haar geheime verhouding met Liselotte`s nieuwbakken echtgenoot ongestoord te kunnen voortzetten, valt het oog van Lodewijk de Veertiende op de leuke Liselotte. Ondanks de hof- en moordintriges komt Liselotte in de gunst van de koning en bekeert haar hertog zich tot een trouwe echtgenoot. Voor de liefhebbers van de ouderwetse operette-achtige kostuumdrama`s een aardige film, maar voor een kijkers van de 21ste eeuw een hoop maf gedoe. De 26-jarige Weis speelt met veel overgave de hoofdrol onder gladde regie van Hoffmann, die betere zaken gemaakt heeft (WIR WUNDERKINDER). Het scenario is van Johanna Sibelius en Eberhard Keindorff. Het camerawerk is van routiné Richard Angst.