Anne-Marie Blanc: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Im Namen der Gerechtigkeit

2001 | Thriller

Zwitserland​/​​Duitsland 2001. Thriller van Stefan Jäger. Met o.a. Martin Schenkel, Mathias Gnädiger, Brigitte Beyeler, Anne-Marie Blanc en Daniel Bill.

Tatort - Marion

1992 | Mysterie

Duitsland​/​​Zwitserland 1992. Mysterie van Bruno Kaspar. Met o.a. Andrea Zogg, Ernst Sigrist, Albert Freuler, Anna Katarina en Anne-Marie Blanc.

Hunger-B[KA3]uhler, die met zijn vrouw, het titelpersonage Marion (Katarina) in de villa van zijn ouders woont, heeft een liaison met het kindermeisje. Zijn moeder komt dat te weten en kort daarop wordt het lijk gevonden van het kindermeisje. Zogg leidt het onderzoek en hoewel hij zwaar onder de indruk komt van de charmes van de knappe Katarina mag dat zijn speurwerk niet in de weg staan. Het scenario is van het driemanschap Johannes Bösiger, Bruno Kaspar en Niklaus Schlienger. Zwitsers-Duitse productie is gedraaid in twee talen: Duits en Schweizerdeutsch. Camerawerk van Reinhard Schatzmann.

L' Allègement

1983 | Komedie

Zwitserland 1983. Komedie van Marcel Schupbach. Met o.a. Anne Caudry, Anne-Marie Blanc, Serge Avedikian, Roland Amstutz en Hanns Zischler.

Bewerking van de regisseur en Yves Yersin van een werk van Jean- Pierre Monnier. Rose-Hélène is bang dat haar hetzelfde lot te wachten staat als de voorname Flore, die verteerd werd door haar bovenmatige hartstochten. Dit moeilijke onderwerp had waarschijnlijk een prima middellange film kunnen opleveren, gezien het weinig verhalende karakter. Het produkt neigt naar mooi filmerij en is daardoor erg ongelijkmatig; het gaat allemaal zo moeizaam. Enkele tamelijk opwindende scènes blijven hangen.

Violanta

1977 | Drama, Mysterie

Zwitserland​/​​Spanje 1977. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Lucia Bosé, Maria Schneider, Lou Castel, Ingrid Caven en François Simon.

Bewerking van een roman van de duitstalige Zwitserse schrijver Conrad F. Meyer [KL]Die Richterin[KLE]. Na als inzet gefungeerd te hebben voor een dobbelspelletje tussen twee mannen moet Violenta (Bos[KA1]e) met de winnaar (een rechter) trouwen. Ze vergiftigt hem en dat blijft een goed bewaard geheim waarvan alleen de kijker de hoogte is. Zij heeft bovendien zijn plaats ingenomen en regeert zonder mededinging over de bergvallei. Voor het huwelijk van haar dochter nodigt zij Silver uit, die officieel haar broer is. De twee jonge mensen worden verliefd op elkaar en begaan, althans dat veronderstellen zij, incest, maar dan komen ze te weten dat het meisje in feite de dochter van Violenta`s eerste liefde is. Niets staat hun huwelijk nu meer in de weg en Violenta vergiftigt zichzelf aan het begin van de ceremonie. Deze sinistere roman is geschreven door een auteur vol schuldgevoelens vanwege zijn verhouding met zijn zus. Daar komt dan nog eens de zelfmoord van zijn moeder bij, die zo krankzinning geworden was dat Freud deze roman analyseerde. De regisseur heeft dus met een loodzware erfenis te maken en dat is in zijn film te merken aan de spelers, die zo stijf overkomen dat het lijkt alsof de symboliek op hen drukt (het thema van de grot), hoewel Bos[KA1]e fascinerend is. De landschappen, daarentegen, zijn fantastisch (camerawerk van Renato Berta), maar vooral na een meesterwerk als LA PALOMA mogen we deze film, die Schmids zeer persoonlijke combinatie is van magie, romantiek en ironische kitsch, maar half geslaagd noemen.

S.O.S. Pilote des glaciers

1958 | Avonturenfilm

Zwitserland 1958. Avonturenfilm van Victor Vicas. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Leopold Biberti en Hannes Schmidhauser.

Zeven bergbeklimmers vertrekken en door sneeuwstormen en lawines blijven er slechts drie over. De vliegenier Geiger speelt zichzelf. Hij ondernam meer dan zeshonderd geslaagde reddingspogingen in zijn Piper totdat hij bij een ongeluk op het leven kwam. Een niet erg origineel onderwerp, maar deze documentaire-achtige film is goed gemaakt. De cameraman heeft geprobeerd toeristische plaatjes te vermijden. De opnamen in het berggebied waren erg lastig en het team was niet gespecialiseerd.

Frühlingslied

1954 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1954. Familiefilm van Hans Albin. Met o.a. Oliver Grimm, Elsbeth Sigmund, Anne-Marie Blanc, René Deltgen en Martin Andreas.

Een aandoenlijke smartelap over een jonge wees, een muzikaal wonderkindje, die door zijn oom (een voormalige concertmeester) zo wordt overwerkt dat hij tijdens een tournee in Zwitserland uitgeput raakt, in elkaar stort en zijn been breekt. De dokter raadt zijn oom aan vakantie te gaan houden in het Berner Oberland, waar de jongen een gewoon kind wordt en vriendschap sluit met een meisje en een andere jongen. Zijn oom begrijpt dan dat hij te ver gegaan is. Redelijk gespeeld, maar niet al te geloofwaardig. De Beierse Alpen stonden model voor Helvetia. Scenario van Peter Francke. Camerawerk van Klaus von Rautenfeld.

Mit 17 beginnt das Leben

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Paul Martin. Met o.a. Sonja Ziemann, Paul Hubschmid, Anne-Marie Blanc, Paul Hörbiger en Loni Heuser.

E[KA1]en van de drie films, die Martin dat jaar draaide voor een verstrooiing zoekend publiek met een behoorlijke rolbezetting. Een wat drakerig verhaal over een geslaagde kunstschilder, die nooit de tijd kon vinden voor zijn geliefde en spijt krijgt als zij plotseling komt te overlijden. Uit schuldgevoel neemt hij haar vijftien-jarige dochter (Ziemann) in huis, die verliefd wordt op hem. Nadat hij haar voor een tweetal jaar weggestuurd had, trouwt hij met het zeventien-jarige meisje, omdat zij nog altijd even verliefd op hem is. Ziemann is een aantrekkelijke dame. De regisseur schreef samen met Gerda Corbett het scenario.

Palast Hotel

1952 | Komedie, Muziek, Mysterie

Zwitserland 1952. Komedie van Leonhard Steckel en Emil Berna. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Paul Hubschmid, Käthe Gold, Gustav Knuth en Claude Farell.

Deze rolprent verbindt de lotgevallen van meerdere personeelsleden van een luxe hotel met elkaar. Het gaat daarbij om een kok die kelner wil worden, een keldermeester die geen druppel alcohol aanraakt en een kamerjongen, die van diefstal wordt verdacht. Het is allemaal niet zo spannend, en is alleen vanwege de goede acteurs nog te harden.

On ne meurt pas comme ça

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Jean Boyer. Met o.a. Erich von Stroheim, Denise Vernac, Anne-Marie Blanc, Louis Sylvie en Jacqueline Pierreux.

De favoriete mannelijke ster van de verschrikkelijke regisseur Eric von Berg wordt in de studio vermoord. Met behulp van een uiterst ingewikkeld onderzoek ontdekt de dienstdoende inspecteur uiteindelijk de moordenaar, of liever gezegd, moordenares natuurlijk. Rond dit thema, waarmee je alle kanten uit kan, raffelt de produktieve Boyer zoals gebruikelijk de mise- en-scène af. Dat de film nog het aanzien waard is komt door Von Stroheim die kennelijk plezier schiep in een dergelijke rol!

Jeunes filles d'aujourd'hui

1942 | Komedie

Zwitserland 1942. Komedie van Sigfrit Steiner en Jacques Feyder. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Blanche Aubry, Marion Cherbuliez, Margrit Winter en Marianne Kober.

Gebaseerd op een behoorlijk dikke roman voor lange winteravonden van Paul Mathias. Dit onbeduidende boek vertelt over een 'eindexamenreis' naar Tessin waaraan veertien meisjesleerlingen deelnamen. De film zou al totaal vergeten zijn als Feyder er niet aan had meegewerkt. Tijdens de opnamen was er een voortdurend en ernstig conflict met Steiner en heerste er een zodanige sfeer dat Feyder aan het drinken sloeg. Het resultaat was een mislukte film.

Gilberte de Courgenay

1941 | Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland 1941. Oorlogsfilm van Franz Schnyder. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Hélène Dalmet, Heinrich Gretler, Ditta Oesch en Erwin Kohlund.

Gedateerde bewerking van de gelijknamige roman en toneelstuk van Mäglin. De marketenster uit de Jura, de Courgenay, met gouden hart en ijzeren moraal, gaf de in 1915-1916 in Courgenay gelegerde soldaten morele steun. Een ambitieuze en kostbare film, destijds zeer gewaardeerd door het publiek, maar niet door de critici. Die vonden dat er te veel cliché's zoals 'militaire broederschap' in voorkwamen, waardoor alle problemen in de film werden opgelost. Een zoetige film vol sentiment, mooi verfilmd maar zonder enige psychologische diepgang.