Frank Villard: cast.
Er zijn 30 films gevonden.

Les bons vivants

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Gilles Grangier en Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Frank Villard, Dominique Davray, Yori Bertin en Andréa Parisy.

Drieluik (UN GRAND SEIGNEUR, LA FERMETURE, AU TRIBUNAL) over de nasleep van de sluiting van een bordeel. Uiteindelijk wordt een burgerman die zich over een dakloze hoer heeft ontfermd door haar erkentelijke collega's gepromoveerd tot nieuwe bordeelhouder. Deze episodenfilm heeft het voordeel dat de sketches op elkaar aansluiten. Alleen de laatste bijdrage echter - van Lautner, met Darc en De Funès - heeft enige verve en sjeu. Scenario van Albert Simonin en camerawerk van Michel Magne.

Le gentleman d'Epsom

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Frank Villard, Louis de Funès en Jean Lefebvre.

Gepensioneerd officier Gabin heeft zich geru[KA3]ineerd bij de paardenrennen en probeert nu aspirant-gokkers op te lichten door hun geld zogenaamd op verliezende paarden in te zetten, zodat hij stiekem de winst kan incasseren. De film steunt te veel op flauwe dialooggrapjes en maakt weinig spectaculairs van renbaansc[KA2]enes. De Fun[KA2]es in een van zijn eerste rollen als gierige driftkikker. Scenario van Albert Simonin, Michel Audiard (die ook de dialogen schreef) en regisseur Grangier. Camerawerk van Louis Page.

Le crime ne paie pas

1962 | Komedie, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1962. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Edwige Feuillère, Gabriele Ferzetti, Gino Cervi, Rosanna Schiaffino en Michèle Morgan.

Deze episodenfilm in all star-bezetting naar romantische stripverhalen laat in vier verschillende perioden de heldin uit naam van de liefde een misdaad plegen en hiervoor straf ondergaan. De verhalen gaan van de Renaissance tot de tegenwoordige tijd, waarin een bezoek aan de vertoning van een film LE CRIME NE PAIE PAS het startpunt van de intrige is. De decoratieve aanpak van Oury maakt de film tot kitsch, zonder de komedie-elementen die later zijn sterkste kant zouden blijken. Door de spitse dialoog is de sketch van Morgan en Noiret over chantage en politiek gekonkel anno 1878 een uitschieter. Scenario van regisseur Oury, Jean-Charles Tachella en Paul Gordeaux.

La Bella Lola

1962 | Historische film, Musical

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1962. Historische film van Alfonso Balcazar. Met o.a. Sara Montiel, Antonio Cifariello, Frank Villard, Luisa Mattioli en Germán Cobos.

Een aristocraat uit de vorige eeuw maakt om een weddenschap een kroegzangeres het hof, maar wordt echt verliefd. Hoewel haar carrière een succescolle vlucht neemt, maakt de moeder van de man haar duidelijk dat een eventueel huwelijk slecht zou zijn voor zijn diplomatieke toekomst. Ze breekt vervolgens met haar minnaar en probeert haar verdriet te vergeten door op te gaan in voor de gezondheid fatale uitspanningen. Deze nauwelijks gevarieerde bewerking van La dame aux camélias, werd een muzikale smartlap, waarvan de pathetische inzet van de spelers op de giechellust van niet zo gemakkelijk te roeren toeschouwers zal werken.

Le trésor des hommes bleus

1961 | Avonturenfilm

Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Edmond Agabra. Met o.a. Lex Barker, Odile Versois, Marpessa Dawn en Frank Villard.

Macho Barker zwerft door Marokko en maakt kennis met een Spaanse handelaar en diens fraaie dochter. Ze trekken gezamenlijk met een karavaan door het gebied der Toearegs, waarvan het bekend is dat zij in de rotsen een schat bewaren. De Amerikaanse avonturier besluit zich die eigenhandig meester te maken, maar dat mislukt; wel vindt hij een andere schat: een beeldschoon Toeareg meisje. Pretentieloos vermaak.

Le cave se rebiffe

1961 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Martine Carol, Bernard Blier, Françoise Rosay en Frank Villard.

Een drietal gangsters wil valse bankbiljetten gaan fabriceren en roept de steun in van een rentenierende valsemunter en van een meester-graveur. Zodra de biljetten gedrukt zijn, is de graveur op mysterieuze wijze verdwenen en dat zaait de nodige verwarring. Een vernuftig verhaal en ironisch spel van een sterke rolbezetting, waardoor de film boven de geroutineerde middelmaat van de regie wordt uitgetild. Naar het boek van Albert Simonin, door hemzelf Michel Audiard en regisseur Grangier tot scenario bewerkt. Louis Page deed het camerawerk.

Le Cave est piègé

1961 | Misdaad

Spanje​/​​Frankrijk 1961. Misdaad van Victor Merenda. Met o.a. Frank Villard, Dany Carrel, Darío Moreno en Christian Mery.

Doorsnee politiefilm over een misdadiger tegen wil en dank die opgejaagd door de stad dwaalt. Ondanks de originele vormgeving krijgt men de indruk dit al vaker gezien te hebben. Uitgebracht in 1963.

La Violetera

1959 | Drama, Muziek, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Zweden 1959. Drama van Luis Cesar Amadori. Met o.a. Sara Montiel, Raf Vallone, Frank Villard, Robert Pizani en Ana Mariscal.

Na een verbroken romance met een aristocraat wordt een bloemenverkoopster als zangeres ontdekt. Zij maakt carrière en trouwt met de eigenaar van een cabaret. Na zijn dood heeft ze als welgestelde weduwe voldoende status om met haar vroegere geliefde te kunnen huwen. Een kasteelroman op film op confectiemaat gemaakt voor Montiels ster-imago. Fraai gefotografeerd. Het scenario is van Manuel Villegas en Jesus- Maria Arozamena.

Détournement des mineures

1959 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1959. Drama van Walter Kapps. Met o.a. Frank Villard, Hélène Chancel, Nathalie Nattier, Louis Seigner en Michel Roux.

Een aankomend danseresje werkt als fotomodel om haar balletlessen te betalen. Een zogenaamd danscontract in Tanger, waarin een fotograaf bemiddelt, doet haar in een bordeel belanden. Interpol weet haar nog tijdig te redden. Deze zogenaamde waarschuwingsfilm heeft een onwaarschijnlijk scenario en - behalve een vlot tempo - ook geen andere kwaliteiten.

Deuxième bureau contre inconnu

1957 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1957. Misdaad van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Barbara Laage, Gérard Buhr, Olivier Mathot en Fernand Fabre.

In het vervolg op ALERTE AU DEUXIEME BUREAU wordt Kapitein Thiery naar Marseille gestuurd, waar een collega om het leven kwam toen hij een smokkelbende op het spoor was. Dank zij de hulp van een avonturierster die haar loyaliteiten verlegt, weet hij de schuldigen te ontmaskeren. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte en onderhoudende B-film.

Guilty?

1956 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1956. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Barbara Laage, John Justin, Donald Wolfit, Andrée Debar en Frank Villard.

Een Franse verzetsstrijder wordt verdacht van moord op zijn geliefde, maar zijn advocaat weet met behulp van een politieagente aan te tonen dat de bewijzen vervalst zijn. De meeste rechtszaakfilms hebben ondanks hun overbekende stramien een ingebouwde spanningsboog, maar deze is wel érg traag. Wolfit grijpt de kansen die de rol van de rechter hem biedt, gulzig aan.

Beatrice Cenci

1956 | Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Historische film van Riccardo Freda. Met o.a. Micheline Presle, Gino Cervi, Frank Villard, Fausto Tozzi en Mireille Granelli.

Een tirannieke graaf wordt gevangen gehouden, terwijl zijn tweede vrouw samen met haar stiefzoon tegen zijn leven complotteert. Zijn dochter wordt verliefd op een revolutionaire burger, die tijdens een duel haar vader per ongeluk ombrengt. Het meisje wordt gearresteerd en bekent onder martelingen de schuld van zichzelf en haar geliefde. De decoratieve aanpak van dit befaamde kostuummelodrama geeft de film sfeer, maar er wordt zwak geacteerd, met uitzondering van Presle en Cervi als het kwalijke echtpaar Cenci.

Alerte au deuxième bureau

1956 | Actiefilm

Frankrijk 1956. Actiefilm van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Geneviève Kervine, Martine Sarcey, Marc Cassot en Albert Dinan.

Een kapitein van de geheime dienst dringt zich in een spionagebende binnen, die geheime defensie-documenten heeft bemachtigd. Deze spionagefilm heeft onvoldoende tempo en te veel cliché-elementen, tot aan de spannende en nogal spectaculair gefilmde finale waarin een helikopter een belangrijk aandeel heeft.

Huis clos

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Frank Villard, Arletty, Gaby Sylvia, Yves Deniaud en Nicole Courcel.

Laffe revolutionair Garcin, tirannieke lesbienne Inès en slinkse kindermoordenares Estelle belanden na hun dood in de hel: een protserige hotelsuite waarin ze ad infinitum tot elkaar zijn veroordeeld. Oorspronkelijke gesloten ruimte-situatie van Sartres theaterstuk Huis clos werd losgelaten voor een filmtruc die niet werkt: een venster waarin het infernale trio scènes ziet van wat er op aarde rest van hun leven. Fraaie fotografie en muziek wegen niet op tegen het hysterische spel en de pijnlijk miscaste Arletty. Los daarvan een beproeving vanwege het naargeestige Sartriaanse nihilisme. Digitale restauratie 2017.

Le Secret d'Hélène Marion

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Isa Miranda, Frank Villard, Carla del Poggio, Michel Roux en Jean Debucourt.

Een man keert van de oorlog in Midden-Oosten terug in Parijs en begint een verhouding met een vrouw zonder te weten dat ze met een krijgsmakker getrouwd is. Na ontdekking van de waarheid cijfert hij zich weg, zonder te weten dat zijn geliefde zwanger is. Jaren later - als de echtgenoot inmiddels gesneuveld is - zorgt de dochter voor hereniging. Zorgvuldige onderkoelde regie houdt dit melodrama binnen de perken, hoewel de nobele loyaliteit van de held een weinig overtuigende idealisering krijgt.

Wanda la peccatrice

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van Duilio Coletti. Met o.a. Yvonne Sanson, Frank Villard, Françoise Rosay, Giulietta Masina en Gino Leurini.

Na de zelfmoord van zijn vrouw raakt een marine-officier op drift, tot hij verliefd wordt op een prostituée die zich om toekomstkansen van zijn zoon niet te bederven, wegcijfert. Deze melodramatisch aangedikte psychologische film noir lijdt aan hooggestemde breedsprakigheid, maar is sfeervol gefotografeerd en laat - vooral op het tweede plan - interessante spelprestaties zien.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

La nostra pelle

1952 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1952. Misdaad van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Frank Villard, Cosetta Greco, Paolo Stoppa en Jean Debucourt.

Plaats van handeling is de haven S[KA2]ete, ten westen van Marseille aan de Golf van Lyon, waarvandaan veel smokkel naar Tanger in Marokko plaatsvindt. Genoeg onbetrouwbare individuen in S[KA2]ete; een van hen is een jonge advocaat, Bob (Villard) geheten, geroyeerd uit de orde van advocaten. Hij sluit zich aan bij een inbrekersbende en levert nuttige informatie over de safe van een rijke handelaar, die vele goudstaven herbergt. De inbraak verloopt niet gladjes: ze verkrijgen het goud maar de handelaar komt om, terwijl een van de inbrekers gewond raakt en in handen van de politie komt. Hij verraadt zonder blikken of blozen de andere inbrekers, en laat de vrouw van wie hij houdt vallen om zijn eigen hachje te redden.

La Voce del silenzio

1952 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Bruno Paolinelli en Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Marais, Daniel Gélin, Cosetta Greco, Frank Villard en Aldo Fabrizi.

In een rusthuis midden in Rome komen mannen tijdens een korte retraite antwoord zoeken op gewetensvragen: een schrijver van misdaadromans heeft indirect de dood van een kind veroorzaakt, een verzetsstrijder heeft niet alleen Duitse tanks maar ook onschuldige voorbijgangers in de lucht laten vliegen, de vrouw van een krijgsgevangene is met een ander getrouwd omdat ze hem dood waande. De priester die hen niet weet te troosten komt in een geloofscrisis. Ondanks flashbacks steunt de film voornamelijk op de erg hoogdravende dialoog en wordt daardoor loodzwaar.

Le Garçon sauvage

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Robinson, Frank Villard, Pierre-Michel Beck, Henri Vilbert en René Génin.

Een prostitu[KA1]ee die haar zoon bij een pleeggezin op het platteland heeft ondergebracht neemt hem weer bij zich terug. De jongen merkt dan pas wat voor leven ze leidt en ook dat ze daarin voor hem weinig ruimte heeft. Hij staat haar souteneur vergeefs naar het leven en monstert aan op een schip. Als de pooier door een rivaal wordt gedood, blijft de moeder eenzaam achter. Het goede spel van Robinson, de scherpe dialoog (van Henri Jeanson) en de ditmaal positief werkende, emotieloze regie van Delannoy geven dit drama een authenticiteit boven het gemiddelde.

Vient de paraître

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacques Houssin. Met o.a. Blanchette Brunoy, Hélène Petit, Marguerite de Morlaye, Pierre Fresnay en Frank Villard.

Een wrede satire op de uitgeverswereld naar het stuk van Edouard Bourdet oftewel hoe een na[KA3]ieve schrijver, neem Zola, een geduchte carri[KA2]erejager kan worden. Met wrede baas, succesvol maar zich belachelijk gedragend schrijver en haatdragende mislukkeling. Bittere, geniepige, hypocriete personages en het is allemaal niet zo slecht gezien. Perfect spel van de acteurs. De regisseur, die als voorbeeld Bernard Grasset heeft genomen, weet het beste uit hen te halen. Dit zou tot op heden de laatste film van Houssin (geboren in 1902) worden. Hij is de moeite waard om opnieuw te ontdekken.

Manèges

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Jane Marken, Jacques Baumer en Frank Villard.

Terwijl zijn vrouw op de operatietafel ligt hoort een man van zijn schoonmoeder hoe zijn vrouw hem vanaf de eerste dag van zijn huwelijk heeft bedrogen en opzettelijk geruïneerd en dat ze verongelukt is toen ze hem wilde verlaten. Het duidelijkste voorbeeld van de na-oorlogse film noir dat zelfs zó zwart is uitgevallen in zijn tekening van de vrouwenrollen dat de overtuigingskracht ontbreekt. Niettemin een sfeervolle regie en opmerkelijk spel van Signoret als kleinburgerlijke femme fatale.

Le signal rouge

1949 | Horror, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Horror van Ernest Neubach. Met o.a. Erich von Stroheim, Denise Vernac, Claude Chenard, Claire Gérard en Frank Villard.

Een bewerking van de griezelroman van Schutz en Bandish. In deze vrij letterlijke bewerking wordt de sfeer van gekte, angst en geweld van het boek weergegeven. Erich von Stroheim verleent er een andere dimensie aan door de kracht van zijn spel. Een trieste geschiedenis waarin ontsporingen worden uitgelokt uit jaloezie. Dit tamelijk beangstigende en beklemmende werk is nauwelijks verouderd.

Gigi

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Danièle Delorme, Gaby Morlay, Frank Villard, Yvonne de Bray en Jean Tissier.

De 16-jarige Gigi wordt door een grootmoeder en een tante - oude courtisanes - opgevoed als toekomstige maîtresse van rijke heren. Ze moet debuteren bij een jeugdige bon vivant, die haar dwarsheid een welkome verademing vindt tussen zijn andere avontuurtjes. Het verhaal van Colette is minder rooskleurig dan het in de latere Hollywood-musical zou lijken; ondanks goed acteren van iedereen is deze eerste verfilming veel minder stijlvol dan de film van Minnelli. Audry was overigens de eerste en heel lang ook de enige naoorlogse vrouwelijke regisseur in Frankrijk.

Les souvenirs ne sont pas à vendre

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Robert Hennion. Met o.a. Blanchette Brunoy, Sophie Desmarrets, Martine Carol, Colette Darfeuil en Frank Villard.

Een wel hele doorzichtige aanleiding om maar aan een plot te komen. Alvorens zich definitief terug te trekken loopt een hotelhouder nog eens door zijn zaak. Er komen allerlei herinneringen aan dramatische en doldwaze gebeurtenissen naar boven. Niet minder dan zeven scenarioschrijvers (waaronder Marcel Achard en Michel de Saint-Piere) waren nodig om deze onsamenhangende verzameling goede en minder goede s[KA2]enes, die op goed geluk werden geschoten (wie is dan ook Robert Hennion?), bijeen te krijgen. Wat betreft de acteurs, die komen op en verdwijnen weer. Enkele goede en vooral grappige ideeën maken nog geen film.

Le Mystérieux Monsieur Sylvain

1947 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Stelli. Met o.a. Simone Renant, Marcelle Praince, Claude Nollier, Suzanne Bara en Frank Villard.

Een waterbouwkundig ingenieur wordt gedood op het moment dat hij juist de naam van een spion zou gaan onthullen. Wie heeft hem gedood? Drie speurders duiken op, waaronder zich de geduchte en efficiënte monsieur Sulvain bevindt. Wie? Rond dit gegeven heeft Stelli, in een tijd waarin je overal spionnen zag, een situatieschets in elkaar gedraaid. Ook bekend als DANGER DE MORT.

Ramuntcho

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Gaby Sylvia, Mona Dol, Anne-Marie Bruslay, André Dassary en Frank Villard.

Een beroemde Parijse schilder op vakantie in Baskenland slaagt erin de mooie Maritchu aan de smokkelaar Ramuntch Dassary als smokkelaar moet je zien!!) te koppelen. Hij neemt naar Parijs een doek mee terug dat hij heel simpel LE MARIAGE DE RAMUNTCHO noemt. Aldus het uitgangspunt voor een totaal verjaarde komedie, die de in Brussel geboren Franse regisseur de Vaucorbeil (1901- 1982) maakte. Eén van de allereerste Franse kleurenfilms, met nostalgische charme.

L' Ennemi sans visage

1946 | Sciencefiction, Misdaad

Frankrijk 1946. Sciencefiction van Maurice Cammage en Robert-Paul Dagan. Met o.a. Louise Carletti, Jean Tissier, Frank Villard, André Fouché en Huguette Montréal.

Wheeler maakte een uitstekende bewerking van een detective van Stanislas-André Steeman. De regie van de film kan daar helaas niet aan tippen. Dit was de laatste film van Cammage die zich daarna terugtrok. Cammage mag dan niet altijd een slechte regisseur geweest zijn, de onbekende Dagan draagt absoluut niets bij. Wat rest is een grote aanstellerij-partij.

Fausse identité

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van André Chotin. Met o.a. Louise Carletti, René Devillers, Georges Rollin, Frank Villard en Marcel Maupi.

Het onderzoek van een politieman (Frank Villard) rond een clochard die ondersteboven werd gereden door een auto. Niemand wil hem herkennen: noch zijn vrouw noch zijn broer noch andere leden van de vermoedelijke familie. Uiteindelijk geeft de schuldige zich aan. Vlakke regie van een vage klungelaar. De vertolking redt deze 'misdaadfilm' gedeeltelijk.

Le dernier des six

1941 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1941. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Pierre Fresnay, André Luguet, Jean Chevrier, Lucien Nat en Jean Tissier.

De verfilming van de bekroonde roman [KL]Six hommes morts[KLE] van S.A. Steeman (Prix du roman d`aventures 1931). Dit uitstekende misdaadverhaal over zes vrienden die bij een spel een groot bedrag hebben gewonnen en elkaar beloven na vijf jaar weer samen te komen met hun fortuinen, verdwijnen een voor een onder verdachte omstandigheden. De politie begint een onderzoek... De film heeft veel profijt van de opmerkelijke bewerking (inclusief het scenario) en dialogen op naam van Clouzot. Ook de zeer realistische decors van Andreiew vallen op. Fresnay, die de hoofdrol van Meneer Wens heeft, stelde zich toen nog niet zo aan. De beste van de vier versies dankzij het scenario waardoor het een genre-model is geworden, trouw aan de letter en de geest van het boek. De film heeft een fletse en duistere sfeer. Verbluffend acteerwerk met als extraatje de verschijning van een nog totaal onbekende Carol, die een klein rolletje in haar eerste film speelt.