Robert Burnier: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Ophélia

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Alida Valli, André Jocelyn, Juliette Mayniel, Claude Cerval en Robert Burnier.

Een onevenwichtige jongeman ziet in de dood van zijn vader en de verhouding van zijn moeder met zijn oom parallellen met HAMLET en probeert die tragedie in zijn eigen leven te ensceneren, hoewel de personages niet kloppen met hun voorbeelden en zijn oom in de zakenwereld misschien van alles op zijn geweten heeft, maar geen moordenaar is. De curieuze en ook wel interessante Spielerei met een verburgerlijking van tragediemotieven blijft aan de oppervlakte, omdat Chabrol wel demystificeert maar er weinig belangwekkends voor in de plaats stelt. Jocelyn en Cerval blijven als 'Hamlet' en 'Claudius' schertsfiguren; 'Gertrude' en 'Ophelia' zijn te weinig uitgewerkt als tegendraadse stemmen van de redelijkheid, ondanks de goede acteerprestaties.

Plus de whisky pour Callaghan

1955 | Actiefilm

Frankrijk 1955. Actiefilm van Willy Rozier. Met o.a. Tony Wright, Magali de Vendeuil, Christiane Barry, Robert Burnier en Robert Berri.

Atoomspionnen hebben geheime documenten bemachtigd die tot een muziekstuk zijn gecodeerd. Inspecteur Callaghan maakt van hun onderlinge rivaliteit gebruik om de bende op te rollen. De tweede poging van drie om naast Lemmy Caution een tweede held van schrijver Peter Cheney als filmpersonage te lanceren haalt het niet door de vlakke uitwerking en de te doorzichtige effecten.

Raspoutine

1954 | Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1954. Historische film van Georges Combret. Met o.a. Pierre Brasseur, Isa Miranda, Renée Faure, Milly Vitale en Jacques Berthier.

Een mystieke monnik die zijn eigen religie predikt, weet de Russische prins van diens bloederziekte te genezen en krijgt zo grote politieke invloed aan het hof, tot jonge aristocraten bij het uitbreken van WO I tegen hem gaan complotteren. De film verknoeit de mogelijkheden van deze fascinerende historische stof en een sterke rolbezetting. Het scenario lijkt wel een kasteelroman en de regie is uitermate zwak. Brasseur is uiterlijk onherkenbaar, maar acteert de sterren van de hemel.

L' Amour, madame

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Arletty, François Périer, Marie Daëms, Mireille Perrey en Nadine Basile.

Een leraar ontmoet toevallig de actrice Arletty en blaast dit incident op tot een romance om zich interessant te maken voor zijn onverschillige verloofde. De komst van Arletty ontzenuwt de leugen, maar hij troost zich met de zuster van zijn aanstaande en maakt zijn debuut als toneelschrijver. Een onderhoudende komedie, waarin Arletty - zogenaamd zichzelf spelend - minder verve etaleert dan gewoonlijk. Het theatermilieu biedt gastrollen van Danièle Delorme en Jean Marais. Het scenario is van Françoise Giroud, de latere Minister van Cultuur.

Une femme par jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Denise Grey, Danielle Godet, Daisy Daix, Ginette Baudin en Marie-Reine Kergal.

Turkse kunstvoorwerpen in een kostuumfilm rond een sultan en zijn harem van zeven vrouwen. Vandaar dus de titel van deze allang vergeten prutfilm. Met een paar grappige ideeën is nog geen film te maken.

Un fil à la patte

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Karel Anton. Met o.a. Spinelly, Robert Burnier en Pierre Larquey.

Derde Franse bewerking van de klucht van Georges Feydeau (1862-1921). De titel is een Franse idiomatische uitdrukking die wil zeggen dat iemand niet vrij is in zijn bewegingen, in zijn gedrag door iemand anders en, kortom, gekluisterd wordt. Deze film is beter bewaard gebleven dan de voorafgaande film van Robert Saidreau, maar is gefilmd zonder vindingrijkheid door een uit Tsjechoslovakije afkomstige cineast (geboren in 1898) die na een eerste carri[KA2]ere in zijn eigen land, een tweede carri[KA2]ere in Frankrijk opbouwde en een derde in het Nazi- Duitsland (het is dankzij deze laatste carrière dat hij niet helemaal vergeten is!) waar hij na de oorlog toch door kon gaan met filmen alvorens in 1960 van het scherm te verdwijnen. Datum van overlijden: onbekend. Deze stoffige relikwie kan nog bekeken worden: het was namelijk het debuut van Larquey in de bioscoop.

Coralie et Cie

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Josette Day, Jeanne Helbing, Héléna Manson, Catherine Hessling en Robert Burnier.

Een couturière in de provincie exploiteert naast haar modesalons ook een gedeelte van haar huis voor romantische ontmoetingen. Paradoxaal genoeg eindigt het stuivertje wisselen in herenigingen van de verschillende echtparen. Cavalcanti heeft dit 'boulevard-verhaal' solide verfilmd. Een klein wereldje wordt half teder, half bitter geschilderd. De film dankt veel aan de goede acteerprestaties en het camerawerk van Léonce-Henri Burel. Gebaseerd op het boek van Hennequin en Valabrègue.