John L. Russell: camera.
Er zijn 17 films gevonden.

Alfred Hitchcock presents: Cop for a Day

1961 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Paul Henreid. Met o.a. Walter Matthau, Glenn Cannon, Carol Grace, Bernard Fein en Rob Reiner.

Kleine misdadigers Phil (Matthau) en Davey (Cannon) overvallen een wisselloper (Begley) en maken 18.000 dollar buit. De nerveuze Davey had echter de zaak uit de hand laten lopen en zijn revolver getrokken. Later overleed de geldloper aan zijn verwondingen. Er is echter een vrouw (Dudley), die overval gezien heeft. Deze getuige krijgt politiebescherming. Zonder Davey op de hoogte te stellen bemachtigt Phil het uniform van een politieman, dringt door tot de vrouw en doodt haar zonder dat iemand iets merkt. Nog gekleed in het uniform keert hij huiswaarts, waarop Davey hem aanziet voor een echte smeris. Hij trekt wederom zijn revolver... Het scenario van Henry Slesar naar zijn eigen verhaal gaat over de bedrieger die wordt bedrogen. Matthau heette toen nog Matuschanskavasky en stond net zoals Reiner, die met zijn voornaam Robert op de aftiteling staat, aan het begin van een veelbelovende carrière. Het camerawerk is van John L. Russell. Aflevering 4 van het zevende seizoen, nummer 233 van 268.

Alfred Hitchcock Presents: The Little White Frog

1961 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Herbert Marshall, Tom Helmore, Julie Adams, Jacqueline Mayo en Roy Dean.

TASHet scenario is van Stirlin Silliphant. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: The Horse Player

1961 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Claude Rains, Ed Gardner, Kenneth MacKenna, Percy Helton en Mike Ragan.

Mr. Sheridan (Gardner) valt na de kerkdienst op aan pater Amion (Rains) omdat hij altijd een forse duit in het zakje doet. De eerwaarde vader komt erachter dat Sheridan op de paarden wedt, en dat hij daarmee als een soort aflaat gods zegen koopt. En hij wint altijd. Het dak van de kerk lekt en moet nodig gerepareerd worden, maar daarvoor ontbreekt het geld. Mr. Sheridan biedt aan om vijfhonderd dollar te zetten op een winnend paard, en pater Amion leent het geld uit het offerblok. Hij krijgt spijt van zijn onbezonnen daad, en biecht het op aan bisschop Cannon (MacKenna), die hem gebiedt te bidden dat het paard niet zal winnen. Amions bede wordt gehoord, want Mr. Sheridan vertelt hem dat hij een geruïneerd man is: hij heeft al zijn geld verloren. De kerk echter niet, want hij heeft het geld van de pater op de volgorde van aankomst ingezet. Nu kan het dak hersteld worden. De inleiding is wellicht een hoop ironischer dan het filmpje zelf als Hitchcock zijn kijkers vertelt, dat hij graag een acteur in een paardenkostuum voor renpaard had willen laten spelen, omdat de productie dan veel goedkoper geweest zou zijn, maar dat dit op weerstand stuitte van zijn sponsor. Rains in de hoofdrol kan natuurlijk niet stuk. Het scenario is van Henry Slesar naar een verhaal van Henry Swanson. Het camerawerk is van John L. Russell.

Alfred Hitchcock Presents: Bang! You're Dead

1961 | Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1961. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Billy Mumy, Steve Dunne, Biff Elliott, Lucy Prentiss en Juanita Moore.

De kleine Jackie Chester (Mumy) is bezeten van westerns en loopt daarom steeds met een speelgoedrevolver rond. Op de dag dat zijn oom Rick (Dunne) terugkeert uit Afrika, ontdekt hij in diens koffer een echt pistool. Hij gelooft dat het een cadeautje van oom Rick voor hem is en hij loopt ermee naar buiten zonder dat iemand het merkt. Er zitten kogels in en Jackie spant de veer. Hij richt het op de mensen die hij tegenkomt, zonder dat iemand zich bedreigd voelt. Iedereen denkt dat het maar een spelletje is, maar de kijker weet dat het elk ogenblik kan afgaan. Dat is voor Hitchcock voldoende om je het zweet in de handen te doen krijgen. Knap scenario van Harold Swanton, naar een verhaal van Margery Vosper. Uitstekend spel van de jonge Mumy. Het camerawerk is van John L. Russell.

Alfred Hitchcock presents: Cheap is Cheap

1959 | Mysterie, Misdaad, Komedie, Korte film

Verenigde Staten 1959. Mysterie van Bretaigne Windust. Met o.a. Dennis Day, Alice Backes, Jack Lambert, Fred Essler en Cage Carke.

Alexander Gifford (Day) is een verschrikkelijke gierigaard. Voor zijn vrouw Jennifer (Backes) heeft hij geen rode cent over en als ze jarig is moet ze zelf haar cadeautje kopen. Jennifer ontdekt dat Alexander 33.000 dollar bij elkaar geschraapt heeft en wil nu toch iets ruimer gaan leven. Dat is Alexander te gortig en hij moet deze dreigende ramp ten koste van alles voorkomen. Omdat een scheiding veel te kostbaar is, moet Jennifer sterven. Een huurmoordenaar is te duur, een professionele gifmenger kost ook niet weinig, en het enige wat Alexander kan bedenken is advies in te winnen over een vergiftiging die geen sporen nalaat. Nadat hij Jennifer met gif in het eten onwel gemaakt heeft, bezegelt hij haar lot door haar in een kussen te verstikken zonder dat er sporen van geweld zijn. De overlijdensakte is gemakkelijk genoeg getekend, maar een begrafenis is veel te duur. Dan komt de grote verleiding: Jennifers lichaam verkopen voor de wetenschap, want dat levert 75 dollar op. Helaas houdt de afdeling anatomie op de universiteit zich net bezig met de colleges forensisch onderzoek. Een verhaal over een 'penny wise and a pound foolish' of boontje komt om zijn loontje... Goed gespeeld en het pittige scenario met zalige zwarte humor is van Albert E. Lewin en Burt Styler. Het camerawerk is van John L. Russell. Aflevering 143.

Alfred Hitchcock Presents: Arthur

1959 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Laurence Harvey, Hazel Court, Patrick Macnee, Robert Douglas en Barry G. Harvey.

Arthur (Harvey) is de manager van een legbatterij met kippen. Hij is de enige werknemer. Hij heeft zich hier begraven toen zijn vriendin Helen (Court) hem liet zitten. Plotseling staat ze voor de deur, charmanter, liever en behulpzamer als ooit tevoren. Wil hij haar eigenlijk wel terug nu ze de man verlaten heeft, waarvoor ze hem liet barsten? Arthur maakt haar koud. Zijn vriend, inspecteur John Theron (Macnee), onderzoekt de zaak, maar de vastberaden Arthur laat zich door niets en door niemand uit zijn evenwicht brengen. Zolang ze het lijk niet vinden, kunnen ze onmogelijk bewijzen dat er een moord werd gepleegd. Knappe, zelfzekere zwarte komedie met een laconieke Harvey die de prins speelt, die zich van geen kwaad bewust is. Het einde is weliswaar voorspelbaar, maar werd met veel surrealistische humor - een typische Hitchcock-touch - in beeld gebracht dat het leuk en aanvaardbaar is. James P. Cavanagh bewerkte het verhaal van Arthur Williams tot scenario. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock presents: Don't Interrupt

1958 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1958. Mysterie van Robert M. Stevens. Met o.a. Chill Wills, Cloris Leachman, Biff McGuire, Peter Lazer en Scatman Crothers.

Johnny Templeton (Lazer) is een irritant ventje van acht in een cowboypak dat niet stil kan zitten en zijn grote waffel kan houden. Hij is met zijn ouders op weg in een trein, die in een sneeuwstorm blijft steken. Er was een bericht op de radio, dat een psychopaat uit een gekkenhuis is ontsnapt. In hun treincoup[KA1]e komt een volwassen man (Wills) die een cowboy outfit draagt. Hij zegt dat hij Mr. Kilmer heet. Om de wachttijd te doden gaat hij een ervaring uit zijn veelbewogen cowboyleven vertellen. Vader Templeton (McGuire) belooft Johnny een zilveren dollar als hij tien minuten lang zijn mond kan houden, zodat Mr. Kilmer zijn verhaal kan vertellen. Terwijl zijn ouders geboeid naar de spannende geschiedenis luisteren, ziet Johnny een angstige man die vanachter de bevroren ruit wanhopige gebaren maakt, maar Johnny's hebzucht naar de dollar is zo groot, dat hij voor één keer zijn mond houdt. Een fatale beslissing als de trein zich weer in beweging zet... Het scenario voor deze griezelige en ironische korte film is van Sidney Carroll, die zijn eigen verhaal Don't Interrupt bewerkte. Het camerawerk is van John L. Russell. Aflevering 119.

Alfred Hitchcock presents: Design for Loving

1958 | Sciencefiction, Thriller, Korte film

Verenigde Staten 1958. Sciencefiction van Robert Stevens. Met o.a. Norman Lloyd, Marian Seldes, Elliott Reid en Barbara Baxley.

Het huwelijk van Lydia (Seldes) en Charles Brailing (Lloyd) is een ondragelijke sleur geworden. In stilte wenst Charles een uitbundige vakantie in Rio de Janeiro zonder Lydia. Aan de bar stort hij zijn hart uit bij zijn vriend Tom (Reid), die het met zijn vrouw Ann (Baxley) al net zo zwaar schijnt te hebben. Dan demonstreert Charles Tom een oplossing voor het probleem. Bij de firma Marionettes, Inc. heeft hij een prefecte kloon besteld, die hem op een fluitsignaal bedient en vervangt. Als hij hem niet nodig heeft, bergt Charles hem op in een kist in de kelder. Tom is enthousiast en wil ook zo'n intelligente robot hebben, maar Ann is hem voor geweest, en Charles's dubbelganger is lief tegen Lydia, stopt Charles in de kist en vertrekt met haar naar Rio... Aflevering 123 uit de reeks van totaal 266 heeft een scenario van Ray Bradbury naar diens meesterlijke korte verhaal Marionettes, Inc.. Het camerawerk is van John L. Russell. Om niet meer te vergeten.

Alfred Hitchcock Presents: The Crooked Road

1958 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1958. Misdaad van Paul Henried. Met o.a. Richard Kiley, Walter Matthau, Patricia Breslin, Richard Erdman en Charles Watts.

Stadsmussen Henry Adams (Kiley) en zijn vrouw (Breslin) rijden rustig over een landweg als ze op brutale wijze worden tegengehouden door politieman Chandler (Matthau). Deze beschuldigt Henry van overdreven snelheid. Henry is het hiermee niet eens en de bijkomende beschuldigingen stapelen zich op. De zaak komt voor de vrederechter. Het wordt Henry al vlug duidelijk dat alles en iedereen in dit dorpje onder één hoedje speelt en dat hij geen enkele kans maakt. De schitterend onderkoeld acterende Matthau steelt hier moeiteloos de show als de cynische cop die er geen problemen mee heeft om de pretentieuze stadsmensen, waarvoor hij enkel afschuw koestert, eens goed onder handen te nemen. Dat hij daarmee de wet overtreedt zal hem worst wezen. De plot is zeer doordacht opgebouwd en de climax is op zijn minst onverwacht te noemen. In zijn inleidende tekst steekt Hitch op ludieke wijze de draak met zijn 'sponsors'. William Fay baseerde zijn scenario op een verhaal van Alex Gaby. Fotografie is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: Lamb To The Slaughter

1958 | Misdaad

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1958. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Barbara Bel Geddes, Harold J. Stone, Allan Lane, Ken Clark en Robert C. Ross.

Als de zwangere Mary Maloney (Bel Geddes) van haar man Patrick (Lane) te horen krijgt dat hij van haar wil scheiden om met een ander te trouwen, slaan bij haar alle stoppen door. Mary slaat vervolgens met een bevroren lamsbout hem de kop in en doet voorkomen alsof Patrick het slachtoffer was van inbrekers. De politie staat voor een raadsel, dat niet opgelost kan worden zolang ze het moordwapen niet vinden. Een prachtig staaltje van lugubere humor, waartoe Hitchcock prima in staat was. Bel Geddes is uitstekend als de `onschuldige` vrouw van het slachtoffer. Schitterend van sfeer en toch nog een onverwacht en onvergetelijk einde. Een van de topfilms uit deze reeks die later nog eens dunnetjes werd overgedaan (en lang zo goed niet) in de revival van de serie. Roald Dahl bewerkte zijn eigen verhaal. John L. Russell stond achter de camera. Inleiding en epiloog van Hitchcock.

Alfred Hitchcock Presents: The Perfect Crime

1957 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Vincent Price, James Gregory, Marianne Stewart, Gavin Gordon en John Zaremba.

Arrogante politie-inspecteur Charles Courtney (Price) gaat er prat op dat hij iedere misdaad weet op te lossen en dat iemand die door hem gepakt is, altijd wordt veroordeeld. Hij bewaart trofee[KA3]en van zijn beroemde zaken. Zo kregen een viertal mannen de doodstraf. Op een avond ontvangt hij bezoek van John Gregory (Gregory), die hem uitlegt de advocaat te zijn van Harrington (Dana), die ge[KA3]executeerd werd voor de moord op Mr. West (Gordon). Gregory heeft echter bewijzen dat Alice West (Stewart) haar man heeft gedood. Gregory dreigt dit aan de grote klok te hangen als Courtney niet in het openbaar toegeeft een onschuldige naar de elektrische stoel te hebben gestuurd. Bij het weggaan van zijn onverwachte en vooral ongewenste bezoeker, wurgt Courtney hem en verwerkt zijn stoffelijke overschot in vaas. Hij is ervan overtuigd zijn belager voorgoed het zwijgen te hebben opgelegd en de perfecte misdaad te hebben begaan. Dan komt de Master of Suspense in beeld, die de kijker uitlegt dat de perfecte misdaad niet bestaat... Deze 81ste aflevering is een pareltje met een degelijk scenario van niemand minder dan Stirling Silliphant naar een verhaal van Ben Ray Redman. Een glansrol van Price, die inmiddels heel beroemd was door zijn hoofdrol in HOUSE OF WAX (1953) van André de Toth. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: One More Mile to Go

1957 | Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1957. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. David Wayne, Louise Larrabee, Steve Brodie, Norman Leavitt en Louise Larabee.

Sam Jacoby (Wayne) maakt ruzie met zijn vrouw Martha (Larrabee). Het komt tot een handgemeen en Martha wordt daarbij koud gemaakt. Sam rijdt met haar in de kofferbak van zijn auto rond, en wil haar dumpen in een naburig meertje. Als hij vlak bij het watertje is, houdt een achterop komende politieman op een motor hem aan. Zijn achterlicht werkt niet goed... Vingeroefening met elementen die drie jaar later terug te vinden zijn in PSYCHO. Scenario van P. Cavanagh naar een verhaal van F.J. Smith. Het camerawerk is van John L. Russell.

Alfred Hitchcock presents: Wet Saturday

1956 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Kathryn Givney, Jerry Barclay, Tina Purdom, Irene Lang en Cedric Hardwicke.

Millicent Princey (Purdom) is buiten zichzelf van woede als Mr. Withers haar in de stal vertelt met een ander te zullen trouwen. Ze geeft hem een fatale mep met een croquetbat. Nu zit de familie Princey op Abbott`s Loxton opgezadeld met een lijk. Het familieopperhoofd Mr. Princey (Hardwicke) bedenkt een list om de familie-eer te redden. Buurman Captain Smollet (Williams) wordt erbij geroepen en onder bedreiging van een pistool gedwongen mee te helpen om Mr. Withers te begraven. Nu is hij medeplichtig en moet hij plechtig beloven zijn mond te houden. Mr. Princey heeft echter een snood plan: hij belt de politie nadat hij met het hele gezin heeft doorgenomen wat ze zullen zeggen, waardoor Smollet de moord in de schoenen geschoven kan worden. Zou de Britse bourgeoisie slimmer zijn dan de politie? Een door de Master of Suspense zelf geregisseerde aflevering uit zijn misdaadserie. Hij is spannend, humoristisch en verrassend met fraaie, korte rollen. Het ironische scenario is van Marian Cockrell naar een verhaal van John Collier. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr. Aflevering 40.

Alfred Hitchcock presents: Mr. Blanchard's Secret

1956 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Mary Scott, Robert Horton, Meg Mundy, Dayton Lummis en Eloise Hardt.

Deze aflevering gaat over de schijn, die bedriegt. Babs Fenton (Scott) heeft nieuwe buren die zij van achter haar raam kan zien. Babs heeft een levendige fantasie en denkt dat haar buurman Mr. Blanchard zijn vrouw heeft vermoord, maar korte tijd later belt Mrs. Blanchard (Mundy) aan haar deur en excuseert zich; ze zegt dat haar man haar verlaten wil vanwege een ruzie. Als ze weg is, mist Babs een aansteker. Nu denkt Babs dat Mrs. Blanchard een kleptomane is, maar enige tijd later belt Mrs. Blanchard weer aan, geeft de aansteker terug en zegt dat haar man hem gerepareerd heeft. Wat moet de arme Babs nu wel of niet geloven? Het scenario van Sarett Rudley naar een kort verhaal van Emily Neff bevat elementen die we kennen uit Hitchcock`s meesterwerk REAR WINDOW (1954) en die we later herkennen in het interessante psychologische werk MARNIE (1964). Het camerawerk is van John L. Russell. Superieur entertainment. Aflevering 52.

Alfred Hitchcock Presents: Back for Christmas

1956 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Isobel Elsom, A.E. Gould-Porter, Gavin Muir, Katherine Warren en Gerald Hamer.

Herbert Carpenter (Williams) zit onder de plak van zijn vrouw Hermione (Elsom). Hij verlangt er al jaren naar om het kille Engeland te verlaten en te genieten van de zon in Californi[KA3]e, maar Hermione voelt er niets voor. Dan rijpt er een plan in zijn hoofd om in de kelder de laatste rustplaats voor Hermione aan te leggen. Hermione denkt dat hij nog voor de kerst een wijnkelder wil laten maken, maar de kijkers weten wel beter. Na een party, waarop twee genodigden, Mr. Wallingford (Muir) en Mrs. Wallingford (Warren), niet komen opdagen, maakt Herbert zijn dominerende echtgenote van kant. Vlak voordat hij haar kan begraven in de kelder, komen de Wallingfords toch langs, maar Herbert doet alsof er niets aan de hand is. Nadat de Wallingfords eindelijk vertrokken zijn, maakt Herbert aanstalten om zelf af te reizen. Hij vindt in de brievenbus een brief van een firma, die aankondigt zijn kelder in opdracht van Hermione uit te graven en hem geschikt te maken als wijnkelder... Het scenario van Francis Cockrell naar een griezelverhaal van John Collier bouwt de spanning geleidelijk op en bevat voor het hoofdpersonage irritante vertragingen, waardoor hij zijn plan niet onmiddellijk kan uitvoeren. Ten opzichte van het oorspronkelijke verhaal bespaart het de kijker de afschuwelijkste details die evenwel gecompenseerd worden door de begeleidende muziek. Sterk spel en deze Hitchcock is als een hoge Médoc-wijn: hoe langer hij ligt, hoe mooier van tint en hoe beter. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: The Case Of Mr. Pelham

1955 | Thriller

Verenigde Staten 1955. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Tom Ewell, Raymond Bailey, Justice Watson, Kirby Smith en Kay Stewart.

Albert Pelham (Ewell) heeft een groot probleem. Sinds een paar dagen zou hij op twee plaatsen tegelijk geweest zijn. Vrienden zeggen hem ontmoet te hebben waar hij helemaal niet was. Heeft hij een dubbelganger, die een grap uithaalt? Het gaat van kwaad tot erger. Zijn butler is verbaasd als hij binnenkomt, omdat hij zojuist de deur uitgegaan is. Zijn secretaresse levert werk af dat hij zonet gedicteerd zou hebben. Als klap op de vuurpijl gebruikt zijn dubbelganger zijn nieuwe handtekening die hij net veranderd heeft. Albert Pelham wordt langzaam maar zeker gek. Een merkwaardige film over een man die dreigt te worden vermorzeld door zijn tweede 'ik'. Ewell is uitstekend als de vertwijfelde en getergde man. Een van de zeldzame afleveringen die Hitchcock zelf regisseerde voor de legendarische tv-serie en dat is goed te merken aan de opbouw van de spanning en de schitterende climax. Francis Cockrell baseerde zijn scenario op een verhaal van Anthony Armstrong. De fotografie is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: Breakdown

1955 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1955. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joseph Cotten, Raymond Bailey, Forrest Stanley, Lane Chandler en Harry Shannon.

Mr. Callew (Cotten) uit Florida staat bekend als een keiharde baas, die alleen maar minachting kent als hij weer eens een medewerkster tot tranen gebracht heeft. Als hij met de auto onderweg is en door een bos rijdt, duikt er plotseling een dragline tussen de bomen op, waardoor hij een aanrijding krijgt en beklemd raakt in het wrak van zijn wagen. Hij merkt dat hij niets kan bewegen en men houdt hem voor dood. Een groep passerende gevangenen berooft hem van alles wat waarde heeft, terwijl niemand bemerkt dat hij zijn pink kan bewegen. Tenslotte wordt hij afgevoerd naar het lijkenhuis, waar een employé nog tijdig ziet dat er een traan uit zijn oog rolt. Deze zevende aflevering in de reeks uit de titel met korte films werd door de Master of Suspense hoogst persoonlijk geregisseerd en wordt tegenwoordig beschouwd als een schoolvoorbeeld van suggestieve montage, waarin de beelden het beklemmende verhaal vertellen. Het inspireerde later filmers zoals Chris Marker en Jack Arnold. Het scenario is van Francis Cockrell en Louis Pollack. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.