Octave Mirbeau: cast en schrijver.
Er zijn 4 films gevonden.

Journal d'une femme de chambre

2015 | Drama

Frankrijk​/​​België 2015. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Léa Seydoux, Vincent Lindon, Hervé Pierre, Clotilde Mollet en Vincent Lacoste.

Dienstmeisje Célestine, werkzaam voor de Franse bourgeoisie rond 1900, wordt door iedere man in haar omgeving begeerd. Dat levert veel broeierigheid op in deze zoveelste bewerking van de gelijknamige schandaalroman van Octave Mirbeau uit 1900, die eerder werd verfilmd door onder anderen Renoir en Buñuel. Het waarom van deze nieuwe versie blijft nogal onduidelijk; op het spannende sfeertje na ontbreekt het in de film aan drama of urgentie. Dat ligt vooral aan Célestine zelf, die volstrekt onpeilbaar blijft, hoe sensueel ze ook door Léa Seydoux wordt vertolkt.

Les affaires sont les affaires

2011 | Komedie

Frankrijk 2011. Komedie van Philippe Bérenger. Met o.a. Régis Laspalès, Christian Clavier en Sophie Artur.

Zaken zijn zaken, aldus entrepreneur-investeerder Isidore Lechat, en voor het grote zakkenspekken wijkt alles. Zijn huwelijk, de zich van hem afkerende dochter, ieder ethisch besef. Zelfs wanneer zijn zoon dodelijk verongelukt, blijft de harteloze parvenu Isidore in zijn rol van Bul Super onderweg naar de volgende lucratieve transactie. Televisiefilmadaptatie van het klassieke theaterstuk uit 1903 van Octave Mirbeau kwakkelt door routineregie en vlakke vertolkingen. De materie zelf heeft echter ook na meer dan een eeuw bedroevend weinig aan actualiteit verloren. Al in 1942 verfilmd door Jean Dréville.

Le journal d'une femme de chambre

1964 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1964. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Jeanne Moreau, Michel Piccoli, Georges Géret, Daniel Ivernel en Françoise Lugagne.

Céléstine (Jeanne Moreau) is een kamermeisje uit Parijs dat werkt bij een familie in Normandië in de jaren dertig. De mannen in en om het huis vallen voor het ogenschijnlijk toegankelijke stadsmeisje omdat de manipulatieve Céléstine zich dienstbaar voegt naar hun geneugten. Zo dringt ze door tot de kern van hun verwrongen bestaan. Via de afstandelijke ironie van Jeanne Moreau onderneemt Buñuel een bijtende aanval op maatschappelijke, morele en religieuze hypocrisie. Gebaseerd op het boek uit 1900 van Octave Mirbeau dat eerder in 1946 werd verfilmd door Jean Renoir.

Ceux de chez nous

1915 | Experimenteel, Historische film

Frankrijk 1915. Experimenteel van Sacha Guitry. Met o.a. Sarah Bernhardt, Anatole France, Hilaire Degas, Auguste Rodin en Camille Saint-Saëns.

Eerste speelfilm van Guitry. De film kwam tijdens de oorlog uit, als reactie op een Duits manifest, om de vitaliteit van het artistieke leven in Frankrijk aan te tonen. We zien Rodin beeldhouwen, Saint-Sa[KA3]ens een orkest dirigeren, Robert voor de rechter een zaak bepleiten, Monet nymfen schilderen, Rostand een sonnet schrijven, Antoine een toneelrepetitie leiden, Renoir schilderen (bijna verlamd - zijn zoon ondersteunt zijn arm) enz. Degas weigerde zich te laten filmen maar werd desondanks door de camera overvallen. Guitry begon zonder het geringste kapitaal aan deze film (in 1914) en had het voor zijn tijd ingenieuze idee de zaak te synchroniseren met de beschikbare middelen. Bepaalde scènes zijn duidelijke voorbodes van de cinéma- vérité. In 1953 maakte Guitry een geluidsversie die twee keer zo was: 44m Deze waardevolle en opmerkelijke getuigenis was in 1954 op de tv te zien, met commentaar van de maker. Duur van de bekeken versie: 68m.