Dossier Big Data

Wie we zijn, wat we doen: via het internet delen we tegenwoordig bijna elk facet van ons leven. En dan niet alleen met onze 'vrienden'. Waar blijft al die data en wat wordt ermee gedaan? De VPRO begeeft zich in de wereld(en) van big data en privacy.

clickclickclick.click

In het online spel clickclickclick.click heeft elke klik betekenis. Klik je op de grote groene knop in het midden van het scherm en zo ja, hoe lang, hoe vaak? Laat je de cursor er links of rechts van rusten? Of doe je helemaal niet rustig aan, maar ga je druk met de knop slepen en je browser aanpassen? Clickclickclick.click observeert, becommentarieert en analyseert elke handeling.

Clickclickclick.click werd in opdracht van het VPRO Medialab gemaakt door Studio Moniker. Het project volgt op de kunstinstallatie WE ARE DATA en behandelt op eenzelfde ludieke, maar toch ook serieuze manier thema’s van big data en privacy. Een interview met de makers lees je hier.

Tegenlicht

Het onderzoeksprogramma Tegenlicht besteedde de afgelopen jaren meermaals aandacht aan de grootschalige online verzameling van persoonsgegevens - en hoe daarmee om wordt gegaan door onszelf, bedrijven en overheden. Big data is namelijk ook vooral big business.

Dus waar belanden je gegevens, hoe worden ze gebruikt, en wat delen we eigenlijk allemaal over onszelf? En is het mogelijk aan deze niet aflatende, gigantische informatiestroom te ontsnappen? Je ontdekt het via de afleveringen en artikelen hieronder.

Super Stream Me

Wat doet het met je, als je je hele leven online gooit? Tim den Besten en Nicolaas Veul gingen het experiment aan en filmden voor Super Stream Me 15 dagen, 1 uur en 23 minuten elk moment van hun leven. Hun locatie, hartslag en het aantal kijkers was continu realtime in beeld te zien.

Emoties werden gevangen in data en ze stonden via social media in liveverbinding met de kijkers, die voortdurend reageerden op hun doen en laten. Daar gingen zij langzaam aan ten onder; na vijftien dagen is het experiment vroegtijdig beëindigd vanwege de te heftige invloed van het gebrek aan privacy.

WE ARE DATA

Big data staat dit jaar centraal in de projecten van de afdeling Digitaal binnen de VPRO. Afdelingshoofd Geert-Jan Bogaerts vertelt daarover meer in dit interview: 'We hebben geen flauw idee welke informatie er door ons eigen mediagebruik nu al in omloop is en wordt gebruikt. We zijn nu mediapartner van het project WE ARE DATA, waarmee we een debat hierover willen aanzwengelen.'

Zijn column, over de toepassing van big data in de journalistiek, vind je via de link hiernaast.

'We weten alles van jou. Nu en ook over twintig jaar. Wil je dat we deze gegevens bewaren of mag alles worden gewist?'

De audiovisuele kunstinstallatie WE ARE DATA - The Mirror Room, die in 2016 onder andere Lowlands en de Dutch Design Week aandeed, confronteert bezoekers met wat zij allemaal bewust en onbewust delen op en via het internet. The Mirror Room weet alles en screent deelnemers op angsten, emoties, vooroordelen: na afloop kunnen de gegevens gepubliceerd óf gewist worden.

De VPRO werkte mee aan dit indringende project, waarover je meer kunt lezen in deze reportage van Ellen van Dalen of beluisteren in deze Nooit Meer Slapen-reportage van Emmie Kollau. Kijk ook op wearedata.nl.

2Doc: Beyond My Walls

Leven zonder Facebook, het klinkt heel simpel, maar als je eenmaal op al die sociale media zit, kom je er dan nog wel zo snel vanaf? En wil je dat überhaupt wel? Documentairemaker Neske Beks onderzoekt in de 2Doc Beyond My Walls haar Facebookverslaving en wat er gebeurt als ze haar account besluit te deactiveren.