Iedereen en haar kapster heeft tegenwoordig een modeblog. Op deze egodocumenten zetten hippe meisjes dagelijks hun outfits, waaronder andere meisjes dan weer reacties plaatsen. Maar hoe zit de blogosphere eigenlijk in elkaar, wat voor soort mensen doet hieraan mee en, het belangrijkste: hoe ga ik van zielig, onbekend modepoppetje naar beroemde blogster die bij Karl Lagerfeld op schoot mag?
Een beginnerscursus fashionbloggen.

De blogosphere

Blogosphere is de verzamelnaam voor alle blogs die er zijn, maar wordt vaak specifiek toegepast op mode- en stijlblogs. Modeblogs zijn in principe stijldocumenten waarop de blogster in kwestie foto’s van haar outfits zet, afgewisseld met inspiratiefoto’s, YouTube-filmpjes en overpeinzingen. Er is een ontelbare hoeveelheid van dit soort blogs te vinden. Het merendeel van de modebloggers zijn jonge meisjes.
Je kunt de blogosphere zien als een soort spinnenweb, waarin alle blogmeisjes aan elkaar gelinkt zijn door elkaar te volgen, oftewel elkaars blogs te lezen en af en toe reacties te plaatsen. Hoe meer volgers een blog heeft, hoe meer status. Blogsters komen uit alle ontwikkelde landen van de wereld, maar de voertaal is Engels, dus ook de Franse bloggeuses en de Zweedse bloggerska zetten een Engelse vertaling onder hun stukjes. 

De vier groepen blogsters

Überblogsters
Deze zeer selecte groep betreft de uitverkorenen van de blogosphere. Ze hebben duizenden volgers, krijgen gratis kleding opgestuurd van bekende modemerken, en tijdens Fashion Week worden ze ingevlogen door haute couture-merken om front row te zitten en met een serieuze blik op hun iPhone te tikken. Ze zijn de celebrity’s van het internet. De koningin van de überblogsters is veertienjarig wonderkind Tavi van The Style Rookie. Te herkennen aan: professionele fotografie, veel merkkleding, enorme hoeveelheden volgers, een opvallende eigen stijl. Voorbeelden: Tavi, Sea of Shoes, The Cherry Blossom Girl, Pandora, Karla’s Closet.

Grungemeisje “I DO WHAT I WANT AND YOU DO WHAT YOU’RE TOLD”

Semiblogsters
Deze iets grotere maar nog steeds selecte groep bestaat uit de bloggeuses die een zekere mate van bekendheid en een redelijke hoeveelheid volgers hebben, maar nog niet wereldberoemd zijn en er ook geen bakken met geld mee verdienen. Bloggen is een beetje een uit de hand gelopen hobby voor deze meisjes, en ze hebben vaak een baan in de kledingbranche of creatieve sector.
Te herkennen aan: enorme hoeveelheden posts, een innovatieve mix van H&M’etjes en tweedehands kleding, veel reacties
Voorbeelden: The Clothes Horse, Style Bubble, Tahti.

Hobbyblogsters
De meisjes die tot deze groep behoren bloggen puur voor de lol. Ze hebben een kleine maar vaste schare volgers, lezen en reageren op veel andere blogs, en zien hun site als een podium voor hun creativiteit en stijl, zonder al te veel hiervan te verwachten. Deze blogsters hebben altijd een eigen, herkenbare smaak.
Te herkennen aan: foto’s die met een statief in de woonkamer zijn genomen, inconsistente hoeveelheden posts, geen of weinig advertenties
Voorbeelden: Elinkan, Hannah and Landon. 

Hobbyblogster Elikan

Wannablogsters
Onderaan de stapel liggen de wannabe’s; meisjes die dolgraag een blog willen hebben maar eigenlijk geen flauw idee hebben hoe dit moet. Ze lopen vaak een beetje achter qua stijl, weten niet hoe ze moeten fotograferen en schrijven slecht Engels. Er zijn twee mogelijkheden: of ze worden steeds beter en passen zich aan de blogosphere aan, of ze geven wanhopig het bloggen op na de vijfhonderdste post zonder reacties. Te herkennen aan: overbelichte foto’s voor een Ikea-kast, stom haar. 

Herken je stereotype blogmeisje

Bloemenmeisje
Houdt van: de natuur, dromen, bloemenprints, jurkjes, voorbije tijden, vogeltjes, petticoats, schilderijen.
stolenfromgrandma.blogspot.com

Grungemeisje
Houdt van: gescheurde kleren, urbanisatie, zwart, skinny jeans, gestoordheid, puntige dingen, wild uitgaan.
princess-grace.tumblr.com

Klassiek meisje
Houdt van: aardetinten, kunstboeken, thee, de Birkin Bag, bandplooibroeken, sushi, oversized overhemden van delicate stofjes, behang.
theblondesalad.com

Hoe verander ik van mistroostig blogmiepje in beroemde bloggeuse?

Niet iedereen is in de wieg gelegd om door middel van een internetsite rijk en beroemd te worden. Ten eerste moet je genenpakket meezitten – de bekendste bloggers zijn stuk voor stuk mooi, of hebben op zijn minst een bepaald soort unieke schoonheid. Als je altijd reuzetevreden bent met wat voor hoofd je in de spiegel ziet, is het volgende dat je moet bezitten een aangeboren gevoel voor stijl. Je hoeft niet uniek te zijn, maar wel opvallend en met oog voor detail, en je moet minstens drie jaar voorlopen op wat de rest van de wereld draagt. Ben je mooi én modieus, dan is het zaak om een getalenteerd fotograaf in de arm te nemen; de aantrekkelijkheid van je foto’s is namelijk het meest opvallende aan je blog. Het hoeft geen professionele fotograaf te zijn – misschien heeft je paps nog wel een onontdekt talent voor camerawerk? Zorg voor veel variatie in achtergrond en poses. Post twee keer per week (liefst vaker) nieuwe foto’s.
Als je dan je prachtige blogje in elkaar hebt geflanst, wordt het tijd om volgers te scoren. Dit doe je in eerste instantie door middel van reacties op andere blogs, waarin een link staat naar jouw pagina. Deze reacties bestaan enkel en alleen uit complimenten aan het adres van de blogster; alle reacties zijn variaties op opmerkingen over hoe fantastisch je haar schoenen vindt, hoe mooi de foto is of hoe knap het meisje. Negatieve reacties komen vrijwel niet voor.Neem Bloglovin’ of maak een favorietenlijstje met blogs die je elke dag afgaat. Als je blogs maar zo vaak mogelijk spamt met reacties zorgt dit vanzelf voor verkeer naar jouw site – en je mooie hoofdje, ontzéttend hippe outfits en fijne foto’s doen de rest van het werk.