een idee?

de dorstige dinsdag: cookie art

Iedere dinsdag krijg je een een tip van de Dorst redactie: iets om te kijken, te luisteren, te lezen of misschien wel om te eten..? De tip van vandaag: Cookie Art.

Ehm nee we gaan het niet hebben over eetbare koekjes. Maar cookies, je weet wel die vervelende dingen die je moet accepteren, omdat je anders een site niet op mag, zodat je vervolgens bestookt kan worden met reclame banners en dat soort toestanden. Ja die ja..oh ja en kunst.

De Amsterdamse kunstenaar Jacques Grégoire dacht namelijk: laat ik eens gretig misbruik maken van die reclame banners om mijn kunst te promoten en kwam met zijn Cookie Art. In plaats van reclame verschijnt er nu zijn kunst op de banners van websites. Hij schilderde vijf doeken à la formaatje webreclame banners et voilà geen vervelende reclames meer in je scherm, maar kunst. Wil je ook van dit koekje proeven? Ga dan naar www.jacquesgregoire.nl, accepteer de cookies en laat je achtervolgen door Australische vogels die geregeld in een hoekje op je scherm voorbij komen fladderen.

Hoe het werkt? Doordat je het kunst koekje downloadt, dingt deze mee naar een plek op de banner van de site. Dit heet ook wel retargeting: alle koekjes bieden tegen elkaar op en het bedrijf dat het meeste biedt, krijgt zijn banner getoond op de advertentieruimte. De download van de cookie art betekent minder kans op reclame van een of ander tandpasta merk, en meer kans op de digitale kunst. Je moet dan wel minder koekjes van andere sites accepteren, want dan wordt de kans op de kunst koekjes weer kleiner. Ook helpt het als je koekjes uit je browser verwijdert voor je die van Grégoire binnenhaalt; hoe meer kans je dan hebt om zijn kunst op onverwachte momenten voorbij te zien komen. Snap je het nog, of wil je gewoon een pakje Oreo's?

De vogels in aquarel zijn nou niet bepaald de meest inspirerende kunstwerken, maar het concept vinden we in elk geval wel vet. Niet alleen doordat kunst en digitale technieken worden samengebracht, maar stel je eens voor dat kunst het van reclame over gaat nemen op het wilde woeste web...?