woeste schoonheid, vergeefse worsteling

La vie moderne toont de vergeefse worsteling om een traditie te behouden, en de onherroepelijke intrede van verandering.

Documentairemaker Raymond Depardon begint zijn La vie moderne, over het dorp in het Centraal Massief waar hij opgroeide, met het landschap zelf; de smalle kronkelige landweggetjes tussen de afgelegen boerderijen, zo gefilmd dat de camera bijna lijkt te zweven. Prachtige, woest schone beelden zijn het, ondersteund door ruisende wind, laag zonlicht en cellomuziek. Dan interviewt hij de boeren, aan de keukentafel, waarbij hij het archaïsche interieur vangt in lang aangehouden vaste shots. Ze zijn oud en stug, maar nooit onvriendelijk of bot. La vie moderne toont hun vergeefse worsteling om een traditie te behouden, en de onherroepelijke intrede van verandering.

La vie moderne is het laatste deel van een trilogie van Depardon, die verder bestaat uit Profils paysans: l' approche (2000) en Profils paysans : le quotidien (2005).

La vie moderne, donderdag 13 juni, nederland 2, 23.50 uur. Geen televisie? Bekijk de uitzending dan hier live mee.