proefballonnen

jurgen tiekstra ,

3Lab: internetplatform en televisieweek voor jonge makers en experimentele televisieformats. Eindredacteur Martien Vlietman: ‘Ik merk bij elke productie: ze zijn echt blij met een klein bedrag van ons en gaan als een gek aan het werk.’

VPRO bij 3Lab:
Woensdag 12 augustus, 21.15 uur, NPO 3: Minima
Donderdag 13 augustus, 20.35 uur, NPO 3: Hackers
Donderdag 13 augustus, 21.05 uur, NPO 3: TreurTeeVee
Vrijdag 14 augustus, 22.40 uur op NPO 3: Suspicious Minds

Begin dit jaar was er de soft launch, zoals dat dan heet. ‘We hebben nog niks aan marketing gedaan, maar sinds we online zijn gegaan, hebben we al een stuk of dertig plannen binnengekregen: van mensen die records willen breken, mensen die YouTubers als voorbeeld hebben en van studenten van de HKU of Filmacademie die direct met heel doordachte plannen komen.’ Aan het woord is Martien Vlietman, eindredacteur van 3Lab.
 
3Lab is de nieuwe webstek van de NPO waar jonge televisiemakers hun ideeën kunnen pitchen en, als die ideeën goed genoeg zijn, ook verwezenlijken. Deze kweekvijver wordt nu geleid door de VPRO. Talentontwikkeling moet het hele jaar door plaatsvinden, en omroepbreed. De VPRO en bnn staken al veel energie in het klaarstomen van jongere makers, maar 3Lab wordt nu door alle omroepen op het Mediapark omarmd, zegt Vlietman. ‘Er kwam bij ons een heel leuke jongen van zeventien binnen. Dat was Robin Boissevain. Hij kwam met een filmscript waar ik heel enthousiast over was. AvroTros heeft dat opgepakt. Die film, Parnassus, komt in het najaar op 3Lab uit. Die jongen heeft een ontzettend goed netwerk. Hij heeft Raymond Thiry en John Buijsman voor de hoofdrollen gestrikt. We hebben een making of-filmpje gemaakt, waarin je ziet hoe hij Thiry regisseert. Weet je wel: een jongen van zeventien. Het gaat er ontzettend professioneel aan toe: hij werkt met goede editors, heeft een supergoede camera met een fantastische cameravrouw. Die jongen is zo ontzettend enthousiast. Dat merk ik bij elke productie: ze zijn echt blij met een klein bedrag van ons en gaan als een gek aan het werk.’

Dip: Alex Hendrikcx speelt Teun, een young professional in een quarterlife crisis

Talentontwikkeling
Deze zomer zoekt 3Lab voor het eerst nadrukkelijk de publiciteit, omdat de website gekoppeld wordt aan de jaarlijkse TV Lab-week, die expliciet bedoeld is voor pilots en experimentele televisieformats. Dit jaar loopt die week van 10 tot 14 augustus. Om het de kijkers niet te ingewikkeld te maken, wordt de naam TV Lab vanaf nu geschrapt en wordt de week ook onder 3Lab geschaard. De televisieweek wordt gecoördineerd door BNN en het internetplatform door de VPRO, maar de samenwerking is nauw. En in de beleving van kijkers ‘is het allemaal talentontwikkeling en vernieuwende programma’s voor jongeren,’ zegt Vlietman. Dat ligt voorlopig nog net iets genuanceerder. BNN vertoont tijdens de televisieweek bijvoorbeeld twee pilots voor wat langer lopende dramaseries kunnen worden. Beiden zijn door oudgedienden gemaakt. Dip, over een ‘young professional’ die in een persoonlijke crisis terecht komt, is van regisseur en castingbaas Job Gosschalk. Nillionaires, over vijf kinderen van gegoede komaf die ineens zonder geld komen te zitten, is van Mattias Schutte van productiebedrijf CCCP. Maar, zegt men bij BNN: de acteurs zijn in beide series nog jong.

De cast van Dip, met in het midden Sallie Harmsen en Alex Hendrikcx

Iemand die zowel tijdens de televisieweek als straks op het internetplatform is te zien, is Tom Roes (35). Als hij de telefoon opneemt, is hij op de terugweg van vakantie in Italië. De ontvangst in de Gotthardtunnel blijkt nog opperbest. Hij is in de televisieweek-presentator van Hackers. Het gaat hier om een reportage die hij in november vorig jaar maakte over de eventuele onveiligheid van Magister, het computersysteem dat op middelbare scholen voor leerlinggegevens gebruikt wordt. Het experiment van dit televisieprogramma is de poging van Roes en de andere makers om hacken goed in beeld te brengen. ‘In Hollywood-films zie je dan allerlei bizarre taferelen, terwijl er in werkelijkheid een paar stroompjes door een kabeltje gaan. Probeer dat eens leuk te verfilmen. We hebben het geprobeerd, en dat is aardig gelukt.’

Ik ben een jongen uit een achterbuurt en opeens ben ik op televisie met een eigen programma.

nesim ahmadi
Onneembare vesting
Maar na de zomer verschijnt op het internetplatform van 3Lab Roes’ korte documentaire Back to the Future. Het gaat hier om een idee volledig aan eigen brein ontsproten. Als kind was Roes wild van de gelijknamige Amerikaanse speelfilmtrilogie van regisseur Robert Zemeckis. ‘De toekomst in Back to the Future II is 21 oktober 2015’, vertelt hij. ‘Daar gaan wij met de documentaire naar toe. Dat vond ik zo’n cool gegeven, omdat ik als kind gefascineerd was daardoor: de vliegende auto’s, robots, hoverboards, videogesprekken. Ik vind het fascinerend te zien welke invloed die film nog heeft. Er zijn bedrijven die hoverboards, dat zijn zwevende skateboarden, zijn gaan maken. Met Bob Gale, de schrijver van de film, hebben we doorgenomen wat er van de voorspellingen van de film is uitgekomen.’

Tom Roes (links) in Hackers

3Lab financierde de productie met tienduizend euro, geld waarmee Tom Roes en de andere makers hun vliegtickets konden betalen en een auto huren. Ook werden ze gekoppeld aan Kees Brouwer, documentairemaker van Tegenlicht, met wie gebrainstormd werd over de opzet van de film.
Echt een groen blad is Tom Roes niet. Hij werkte al voor televisieprogramma’s als Keuringsdienst van waarde, De Rekenkamer en Zondag met Lubach. Maar hij kan zich goed verplaatsen in televisiemakers die voor het eerst op station Hilversum Mediapark uitstappen. ‘Hilversum komt over als een onneembare vesting. Langzaam moet je via via proberen je binnen te wurmen. In dat opzicht is 3Lab veel laagdrempeliger: “Een goed idee? Kom eens langs om te praten, misschien kunnen we je helpen.” De rangen blijven anders een beetje gesloten. Het is niet verkeerd als omroepen net als voetbalclubs belofte-elftallen met jong talent hebben rondlopen.’
‘Ik denk dat er heel veel talenten zijn met genoeg intelligentie en skills, maar nog niet de ervaring om een goed lopend televisieprogramma te maken,’ zegt Roes. ‘Voor die types is het goed dat ze hun talenten combineren met de ervaring en professionaliteit van de omroepen. Daar zitten veel mensen met ervaring en kunde, die zelf de frisse blik van jongeren missen.’

Nesim Ahmadi: 'Dit is het hoogtepunt van mijn leven'

Eerste baantje
Iemand als Nesim Ahmadi (22) lijkt het perfecte talent voor 3Lab. Een kleine twee jaar geleden kwam hij terecht bij bnn University, de eigen opleiding van de jongerenomroep, en maakte talloze producties voor het digitale kanaal 101tv. Hij liet zich in elkaar slaan door kickboksers, testte of hij met zijn uiterlijk geweigerd werd in Amsterdamse discotheken en nam met een rolkoffer aan de hand afscheid van de Nederlanders na de ‘minder Marokkanen’-leus van Geert Wilders. Zijn jaar bij bnn University is nu voorbij. Tijdens de televisieweek van 3Lab wordt een aflevering vertoond van zijn zelf bedachte televisieprogramma Voor het succes, waarin hij met bekende mensen teruggaat naar hun eerste baantje. Andere afleveringen zijn op YouTube te zien. ‘Dit is voor mij echt het hoogtepunt uit mijn leven,’ zegt Ahmadi.
‘Ik ben een jongen uit een achterbuurt en opeens ben ik op televisie met een eigen programma. Dat is je kindje, iets wat je zelf hebt verwekt en groot gebracht. Dat is echt prachtig. Zo zie je dat alles mogelijk is als je er hard voor werkt en er alles voor opgeeft. Misschien dat dit programma deuren voor mij opent. Ik heb tenminste mijn best gedaan en weet zeker dat mensen het goed gaan vinden.
Ik ben een van de weinige personen die echt down to earth is. Het is voor mij zo belangrijk om te weten wat mijn achtergrond is en dankbaar te zijn. Mijn vader kwam uit een oorlogsgebied, uit Irak, zodat zijn kinderen iets kunnen maken van hun leven. Daar ben ik nu mee bezig, zodat ik iets terug kan geven aan mijn ouders. Dat is een cirkel.’

Nesim Ahmadi met Emile Roemer in Voor het succes

Iets magisch
Ook voor hem blijft televisie heilig, ook al zijn er jongeren van zijn leeftijd die grote successen met alleen YouTube binnenhalen. ‘Er is een groot verschil tussen internetfilmpjes maken en televisie maken. Dat vergeten sommige mensen. Iedereen kan een camera aanzetten, iets geks doen en een miljoen views hebben, maar niet iedereen kan goede televisie maken. Dat is een andere wereld. Ik vind het belangrijk om veel bij te leren. Dat kan, denk ik, alleen als ik tussen mensen zit met veel ervaring. Dan kom ik verder.’
Vanaf 18 oktober krijgt 3Lab een vaste plek op de zondagavond van NPO 3. Dan kunnen de internetproducties 45 minuten lang pootje baden in het diepe water van de televisie. Want een van de doelstellingen is om jonge makers te laten doorgroeien: van de relatief goedkope producties op internet naar de grotere projecten op de reguliere televisiekanalen. Televisie behoudt ook voor jongeren van nu zijn aantrekkingskracht, is de overtuiging van Martien Vlietman, eindredacteur van 3Lab. ‘Ook voor jonge makers, of dat nou YouTubers zijn of mensen van de Filmacademie, heeft televisie nog steeds iets magisch. Wij merken dat zelfs mensen die online al heel groot zijn toch vaak ambities hebben om iets op televisie te doen.’