Komkommertijd Nederland BV in zwaar weer

Tim den Besten ,

Tim ziet een gewaardeerd familiebedrijf dat ten onder dreigt te gaan

Het gaat niet goed met Komkommertijd Nederland BV. Het bedrijf dat in de nieuwsluwe maanden nieuws verkoopt aan kranten, tijdschriften en websites moet het afleggen tegen nieuwkomers MH17 en Pluto.

Zelfs tegen gereduceerde prijzen lukt het niet om voldoende komkommernieuws te verkopen. Als gevolg daarvan ontslaat het bedrijf per direct twaalf schrijvers van de afdeling Dieren- en plantennieuws. ‘Het is verschrikkelijk wat er gebeurt met ons bedrijf’, aldus een woordvoerder. ‘Al honderdvijfentwintig jaar verzorgen wij het komkommernieuws in Nederland, we zijn een familiebedrijf. Alles wordt inhouse gemaakt, grote namen als Kluun en Kim-Lian zijn hier begonnen.’

Als het niet goedschiks kan, dan doen we het kwaadschiks.

woordvoerder Komkommernieuws Nederland BV

‘Het hele jaar door werken we om in de zomer te kunnen knallen met ludieke en traditionele nieuwtjes. Dit jaar worden we weggeblazen door een vliegramp, van vorig jaar nota bene, door een lelijk brok ijs waar we negen jaar naar onderweg zijn geweest, en dan komt Griekenland er ook nog even overheen. Dan denk ik jongens, waar zijn we nou mee bezig? Moet dat allemaal nu? Kunnen we de vliegramp niet herdenken in – pak ‘m beet - oktober?’

De woordvoerder laat weten dat het bedrijf voor de komkommertijd van 2015 drieëndertigduizend nieuwtjes heeft klaarliggen, variërend van blauwalgberichten tot een zwembad met heel nat water in Roermond. Veel van deze berichten zullen nooit het daglicht zien. Komkommertijd BV zal in het ergste geval alle nieuwtjes uitprinten en gratis uitdelen in stations en winkelstraten.

‘Het publiek heeft behoefte aan ons nieuws, ze zijn ermee opgegroeid, kijken er ieder jaar weer naar uit. We zien het als onze plicht om de mensen aan komkommernieuws te helpen. Als het niet goedschiks kan, dan doen we het kwaadschiks. We hebben hier noodscenario’s klaarliggen die we liever niet gebruiken maar wat moet dat moet.’

Aandeelhouders waarschuwden al langer voor rode cijfers omdat het bedrijf onvoldoende inspeelde op trendnieuws zoals Kim Kardashian, selfiesticks en dingen met hashtags. ‘Ze zouden het liefst zien dat Komkommertijd wordt opgesplitst en in delen wordt verkocht, maar een komkommer verkoop je toch ook niet in stukjes? We zijn niet van plan om als salade te eindigen.’

De situatie bij Komkommertijd Nederland BV is zo ernstig dat het bedrijf niet weet of het de traditionele nieuwtjes over de eikenprocessierups in augustus zal halen.