Het Prinsengrachtconcert, hoogtepunt van het grandioze Grachtenfestival, brengt het jubilerende Concertgebouworkest op het ponton en in de huiskamer. Thuisblijvers snakken naar meer.

Podium op zaterdag
Radio 4, 18.02-19.00 uur
Zomeravondconcert
Radio 4, 19.02-23.00 uur
Prinsengrachtconcert
Nederland 2, 21.20-22.30 uur

Een ponton met musici in de Prinsengracht, honderden bootjes, een juichende menigte op de kades, invallend avondlicht en een handvol beroemde opera-aria’s. Ziedaar de ingrediënten voor het Prinsengrachtconcert. Dit jaar extra feestelijk met het jubilerende Koninklijk Concertgebouworkest, dirigent Antonio Pappano en de Maltese tenor Joseph Calleja. Een fraai samengesteld programma laat, net als in andere edities, weer eens zien dat muziek die een grote massa aanspreekt gerust diepzinnig kan zijn. Want wie laat zich niet meeslepen door het drama in Verdi’s Ouverture La forza del destino of de cynische aria ‘La donna è mobile’ (De vrouw is vluchtig) die kort na de première gezongen werd door menig Venetiaans gondelier; Puccini’s geheimzinnige, allerlaatste aria ‘Nessun dorma’ of Massenets dieptragische ‘Pourquoi me réveiller?’ Met Augustín Lara’s ‘Granada’ is ook een lekkere meezinger opgenomen en we zijn nu al benieuwd naar het ongetwijfeld charmante Maltese accent van Calleja in de vaste uitsmijter ‘Aan de Amsterdamse grachten’.
Een beetje fantast ziet het evenement al voor zich: het zou een wonder zijn als het Concertgebouworkest, Pappano en stertenor Calleja, die de massa bepaald niet schuwt, hier geen groots spektakel gaan verzorgen.
De populaire opzet van het Prinsengrachtconcert, in de goede zin van dat woord, is exemplarisch voor het Grachtenfestival (16-25 augustus), dat zich gaandeweg uitstrekt over de hele stad. Een legertje jonge getalenteerde musici tovert de stad om tot een bruisend volksfeest. Van de Zuid­as tot het Buikslotermeerplein, van het Loyd Hotel tot het Erasmuspark. Bewoners van de grachten stellen hun deuren open voor huis-, tuin en dakterrasconcerten; concertzalen, cafés, musea en kerken openen hun deuren. Van alles speelt zich af in de openlucht: op pleinen en op pontons en dekschuiten in de grachten.
Helaas komt de radioluisteraar er dit jaar nogal bekaaid af. Terwijl presentator Hans Haffmans zich in de dagelijkse talkshow Ear­Bites sterk maakt voor live verslaggeving zendt Radio 4 van het festival alleen het Prinsengrachtconcert uit. Dat is wel erg magertjes en een gemiste kans voor de internationale uitstraling van het festival en de honderden enthousiaste, hard aan de weg timmerende jonge musici. Wie had niet graag meegenoten van Izaline Calister en het Volksoperahuis in hun slavernij-opera, van Jongnbe en dj’s met afrobeat, funk en rock of van speciale gast de Poolse componist Krzysztof Penderecki met zijn eenmalige International Jeugd Symfonie Orkest en van nog zoveel meer.
Wie wil kan ter plekke tijdens het staartje van het festival nog van alles meemaken. Vandaag bijvoorbeeld op de NDSM-werf een optreden van het Berlage Saxofoon Quartet en het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet. En op een drijvend openluchtrestaurant op de Keizersgracht het ‘Diner der Componisten’. Voor de kinderen is daar ook een ‘Lunch der Componisten’ (zwemvest verplicht) en een heus Kinderprinsengrachtconcert. Afsluitend in Museum van Loon, een van de mooiste grachtenhuizen van de stad, een uitvoering van William Waltons zelden gehoorde opera The Bear.
Een pluim voor directeur Lidy Klein Gunnewiek en haar medewerkers die dit fantastische muziekfeest elk jaar weer verwezenlijken. En volgend jaar graag weer meer uitzendingen.
Morgen in NTR Podium een terugblik op het festival.