een familiezaak

G├╝lhan Demirci ,

Shawney Cohen filmde de verstoorde verhoudingen in zijn familie, maar gaat er niet al te diep op in.

2Doc: The Manor
Nederland 2, 23.00-0.20 uur

Niet veel Joodse jongetjes zullen voor hun bar mitswa een lapdance krijgen in plaats van de gevraagde kniebeschermers. Met deze jeugdherinnering begint de documentaire The Manor van Shawney Cohen (Canada, 2013). Het laat zien dat Shawney zich niet helemaal op zijn plek voelt in stripteaseclub The Manor waarvan zijn vader al dertig jaar de eigenaar is. Maar Shawney en zijn broer zijn er nu eenmaal mee opgegroeid en inmiddels zijn zij ook werkzaam in het familiebedrijf. Broer Sammy ziet de voordelen van een stripclub wel. Shawney werkt er voornamelijk totdat hij weet wat hij écht wil.

Na zo’n introductie zou je een film over het reilen en zeilen van een stripclub verwachten. Maar de club is eerder het decor dan de kern van de film. Het verhaal had zich net zo goed in een bakkerij kunnen afspelen, afgezien van de halfnaakte vrouwen die af en toe door het beeld lopen. De kern van het verhaal is de moeizame relatie van de ouders met elkaar en met eten: de nogal zwaarlijvige vader George en de totaal uitgemergelde moeder Brenda. George eet voor twee, terwijl moeder amper een hap neemt van de overvloedige maaltijden die ze maakt. De lichamen van George en Brenda weerspiegelen ook de ruimte die ze ieder innemen in het leven. George is alomtegenwoordig en weet alles beter, Brenda is haast onzichtbaar en lijkt meer met de zwanen achter het huis te communiceren dan met haar man. Dat de moeder ongelukkig is wordt wel gezien, maar over de redenen wordt weinig gesproken. De suggestie dat de stripclub er iets mee te maken heeft wordt door George weggewuifd.

Sammy, Roger en Shawney Cohen (vlnr)

Wat in de documentaire gaandeweg opvalt, en enige ergernis opwekt, is de passiviteit van Shawney. Hij klaagt er wel over hoe zijn vader zijn moeder behandelt, maar dat leidt nooit tot een echte confrontatie. Zelfs niet als Brenda eindelijk een halfslachtige poging doet om hulp te zoeken en George weigert om de therapiekosten te betalen. In een vraaggesprek tijdens een documentairefestival zegt Shawney hierover pissig te zijn geweest, maar nu in te zien dat zijn vader gelijk had. Volgens hem wilde zijn moeder toch niet echt geholpen worden.
Dat er een heleboel problemen zijn binnen dit ‘all Canadian’ gezin is wel duidelijk. Wat meer achtergrondinformatie over de ouders, beide Joodse immigranten, zou het net wat interessanter gemaakt hebben.