goed gejat

elja Looijestijn ,

De Duitse gebroeders Samwer bouwden hun imperium van internetbedrijven door ideeën van anderen slim te gebruiken.

Frontal 21-Dokumentation
ZDF, 21.00-21.45 uur
Van die bloedirritante ringtonereclame met de kikker tot de banners met schoenen die u op elke website weer tegenkomt; u heeft ze allemaal te danken aan de ondernemende Duitse gebroeders Samwer. Marc (43), Oliver (41) en Alexander (39), zoons van een advocatenechtpaar, behoren met hun stal van internetbedrijven tot de machtigste ondernemers van Europa. Ze staan bekend om hun agressieve en opportunistische bedrijfsvoering.
Hun grote talent is het spotten, kopiëren en uitbouwen van succesvolle bedrijfsformules. Dat begon in 1999 al, toen ze het Amerikaanse succes van veilingsite eBay opmerkten en een Duitse versie lanceerden, Alando.de. Al na een paar maanden verkochten ze aan eBay hun eigen formule voor 43 miljoen dollar. Die strategie pasten ze vervolgens toe op allerlei concepten. Ze kwamen met Duitse versies van YouTube (MyVideo), Twitter (Frazr) en Facebook (StudiVZ). Ze lanceerden een Duitse Groupon genaamd

CityDeal en verkochten ook dat bedrijf terug aan de originele bedenkers. Een van hun eerste klappers waren de opdringerige telefoonringtones van Jamba, waarmee minderjarigen werden verleid dure abonnementen af te sluiten. Dat bedrijf deden ze in 2007 voor 273 miljoen dollar van de hand. Zalando, gemodelleerd naar de Amerikaanse site Zappos, is dankzij agressieve reclamecampagnes nu de grootse modewebwinkel van Europa. De huidige internethype Airbnb kreeg een Duitse versie met Wimdu. De ‘klonen’ doen het goed in hun thuisland Duitsland en de rest van Europa, maar ook in bijvoorbeeld China, Rusland en Brazilië.  

Marc, Oliver en Alexander (vlnr)

Bezwaren dat de Samwer-manier van werken niet alleen oncreatief maar in wezen ook oplichterij is, doen ze af met het verhaal dat er ook meerdere elektronicawinkels en autobedrijven zijn en dat daar ook niemand moeilijk over doet.
In 2007 begonnen ze de investeringsmaatschappij Rocket in Berlijn. Daar komen bedrijfjes, veelal gebaseerd op bestaande successen en voorzien van een jong team, als het ware van de lopende band. Het moederbedrijf biedt de middelen om snel te groeien. De bedrijfjes krijgen honderd dagen de kans. Als ze dan niet klaar zijn om doorverkocht te worden, worden ze de nek omgedraaid.
De Samwers kunnen rucksichtslos zijn. ‘Ik geef je al het geld dat je nodig hebt, ik geef je vertrouwen, maar je moet terugbetalen met onnavolgbaar succes. Als ik zie dat mijn geld verspild wordt, dat je niet over Duitse zorgvuldigheid beschikt, dat je niet snel en agressief bent, dan word ik boos,’ schreef Oliver in een uitgelekte e-mail aan werknemers van meubelsite Home24.
Het trio heeft nu 75 internetbedrijven wereldwijd die samen goed zijn voor 20.000 werknemers. Ze willen met Rocket en

Zalando naar de beurs. De Samwers gelden als mediaschuw, maar het is ZDF gelukt om de middelste broer Oliver te strikken voor zijn eerste televisie-interview in het profiel van vanavond.