tekenblokkade

michael minneboo ,

Stripmaker Martin Lodewijk deed ruim tien jaar over het nieuwe avontuur van Agent 327.

Het uur van de wolf
Donderdag, NPO 2, 23.00-0.00 uur
De Daddy Vinci Code, het nieuwste avontuur van stripheld Agent 327, heeft nu al een legendarische status. De fans van stripmaker Martin Lodewijk (Rotterdam, 1939) hebben er namelijk ruim tien jaar op moeten wachten. De publicatie van het album werd al eens aangekondigd, ook in de VPRO Gids, maar de strip kwam maar niet af; door persoonlijke omstandigheden kampte Lodewijk met een writer’s block.
Regisseur Koert Davidse vond het hoog tijd dat een van de peetvaders van de Nederlandse strip in een documentaire werd geportretteerd: ‘Martin Lodewijk is een bijzonder fenomeen. Ik wil laten zien dat hij een geweldige tekenaar is, met veel gevoel voor humor en detail. En dat hij anderen inspireert. Toen ik hem voor het project benaderde, wist ik niet dat hij al zo lang bezig was met het laatste album, maar tijdens de research en voorgesprekken kwam dat al snel ter sprake. Een spannend gegeven dat de rode draad in de documentaire is geworden.’ 

Martin Lodewijk

In Martin Lodewijk en de laatste pagina, vandaag in Het uur van de wolf, zien we de stripmaker letterlijk aan die beruchte laatste pagina werken. ‘Lodewijk had het liever niet over het waarom van zijn writer’s block. Dat komt deels omdat hij er de man niet naar is om erover te praten. Hij vindt de strip belangrijker dan de maker. Hij stipt het wel aan en met de aanvullingen van collega’s als Dick Matena, Jan Kruis en Eric Heuvel wordt wel duidelijk wat er in zijn privéleven is gebeurd. Op een gegeven moment werd de drempel om weer te beginnen steeds hoger.’
Lodewijks creatieve blokkade wordt in de documentaire prachtig gevisualiseerd: de stripmaker zit peinzend aan zijn tekentafel in een volledig donkere ruimte, het enige licht komt van zijn bureaulamp. Als het licht der inspiratie gedoofd is, tast de maker in het duister.
Ook over de visualisatie van de strips is goed nagedacht. Davidse brengt deze tot leven met verschillende technieken, door elementen uit de plaatjes te bewegen of de tekst in de ballonnetjes regel voor regel te laten verschijnen. ‘Ik heb kunstgrepen uitgehaald om de dynamiek van het striplezen weer te geven. De strips hebben een enorme vaart en bevatten veel actie, en dat ervaar je niet door langzaam met de camera over de strip heen te gaan.’ De Daddy Vinci Code komt 23 april uit.