Het Rijksmuseum – De film is weer heel anders dan de serie, legt regisseur Oeke Hogendijk uit. ‘Het was geen kill your darlings, maar een massaslachting.’

Het uur van de wolf
NPO 2, 19.55-22.00 uur
Na Het nieuwe Rijksmuseum – De serie, komt nu ook Het nieuwe Rijksmuseum – De film op televisie. Het is meer geworden dan een samenvatting, vertelt regisseur Oeke Hoogendijk. Van de veelbesproken serie een film maken was een logische zet voor haar: ‘We hadden tijdens een filmperiode van tien jaar vierhonderd uur materiaal bij elkaar geschoten. De serie was in totaal vier uur; als je naar het buitenland wilt is zo’n serie onhandig. We hadden ook zo veel goede reacties gehad dat we dachten: hier zit een bioscoopfilm in.’
De serie en de film verschillen behoorlijk, vindt ze: ‘Bij een serie moet je steeds bij het begin weer even alles schetsen. Nu lopen de verhaallijnen van de personages door – het bouwt op, in plaats van elke aflevering een herintroductie. En ik denk toch wel dat een derde van de beelden echt nieuw is; we hadden nog materiaal liggen en zijn ook langer doorgegaan met filmen. Kijk, de ntr wilde, terecht, de serie in de week van de heropening van het museum uitzenden, maar dan kan je de opening zelf niet filmen. Toch hebben we door gefilmd, voor de film. Toen werden er ook nog twee beelden van Japanse tempelwachters ingewijd door een Japanse priester; er was een hele lading boeddhisten ingevlogen. Fantastisch als je dat dan in je film kwijt kan.’
Maar dat wil niet zeggen dat het montageproces niet moeilijk was: ‘Ik zeg voor de grap altijd: het was geen kill your darlings, maar een massaslachting. De editor Gys Zevenbergen en ik moesten zó veel offeren – van vier naar twee uur. Daar heb ik het soms best zwaar mee gehad. Omdat ik me maar liefst tien jaar heb beziggehouden met het Rijksmuseum vroegen mensen me wel: “Was je er niet klaar mee?”. Maar eerlijk gezegd ben ik dat nog steeds niet! Ik zou zo nog vijf jaar door kunnen.’