‘Ons doel is niet om de wereld te veranderen, maar om de wereld achter een product te laten zien,’ zo relativeert eindredacteur Maarten Remmers meteen de invloed van de Keuringsdienst van Waarde. ‘Vaak worden die producten verkocht met mooie marketingverhalen, het is leuk om daar onderzoek naar te doen en soms doorheen te prikken. Dat levert grappige en interessante televisie op. Hoe flikt Rambol dat met die perfecte walnoten? Ineens sta je dan met je camera in een fabriek waar Moldavische vrouwen de kunst van het kraken hebben geperfectioneerd. Ik vind het fascinerend om te weten waar iets wat je in je mond stopt vandaan komt.’
Toch hebben de programma’s van de Keuringsdienst de afgelopen jaren zeker bijgedragen aan veranderingen in consumentenland. Een goed voorbeeld is de uitzending over lamsvlees van april 2015. Hoe kan dat bij sommige slagers voor de helft van de prijs liggen, wil de redactie weten. Teun van de Keuken komt met tien monsters van verschillende slagers bij onderzoeker Harm Janssens en zijn conclusie laat geen ruimte voor twijfel: vier van de tien monsters bevatten kalkoen. De uitzending leidt tot veel commotie; minister Schippers belooft een onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Het onderzoek heeft inmiddels plaatsgevonden, laat de NVWA weten. Inspecteurs hebben vorige zomer 57 slagerijen en kleine supermarkten bezocht waar onverpakt lamsvlees wordt verkocht. Bij zes locaties (tien procent) bleek het vlees niet honderd procent lamsvlees te zijn. Bij drie slagerijen was sprake van vermenging met kalkoen, bij drie andere van vermenging met rundvlees. Deze bedrijven hebben een boete van 525 euro gekregen omdat er sprake was van misleiding van de consument.