In de DAF naar Dakar

Radha Ramdhan ,

Succes en drama met de zelfverbouwde Daf-truck van Jan de Rooy c.s.

Andere tijden
NPO 2, 21.25-22.00 uur

Hoe zal Ari Vatanans gezicht eruit hebben gezien toen hij in zijn binnenspiegel Jan de Rooy steeds dichterbij zag komen? De Finse Vatanan, meervoudig kampioen van de Dakar Rally en op dat specifieke moment in 1988 leider in het algemeen klassement, werd op de zandigere vlakte links ingehaald. Afgetroefd door… een Brabantse vrachtwagenchauffeur genaamd Jan de Rooy, alias ‘De Beer’. Het was ongekend, een vrachtwagen die sneller rijdt dan een rallywagen. En sensationeel, want de Rooys rallyteam Daf had de truck getransformeerd tot een 1000 pk rallyvoertuig, dat in staat was om zich met 180 kilometer per uur een supersnelle weg te banen door het mulle woestijnzand.  
De 38ste Dakar Rally (die nu dwars door het Zuid-Amerikaanse continent loopt en niet meer, vanwege veiligheidsproblemen, door een deel van Noordwest-Afrika) is vorige week van start gegaan in Buenos Aires. In dit kader bewerkte Andere tijden (vanaf vandaag wekelijks op de zaterdagavond) een documentaire van Omroep Brabant-verslaggevers Maarten Nuyts en Job van der Zon. Het drama DAF in Dakar belicht de successen van De Rooy en, onlosmakelijk daarmee verbonden, van Daf. Want door de Dakar-overwinningen schoot de reputatie van het Eindhovense truckbedrijf omhoog en werd het een serieus merk in Europa. Werknemers volgden Dakar op de voet en voelden zich trots. 

Maar ’s werelds zwaarste off-road race kent door zijn record aan dodelijke ongevallen ook een donkere kant. Alleen al in 1988, het succesjaar van De Rooy, verongelukten twee motorcoureurs, werd een tienjarig meisje uit Mali dood gereden door een racer en kwamen een moeder en dochter in Mauritanië om het leven toen ze door een cameraploeg werden aangereden. Ook het Nederlandse team-Daf ontkwam niet aan het noodlot. De hoge bazen bij Daf vreesden dat De Rooy, vastbesloten om het algemeen klassement te winnen, zich ‘kapot zou rijden’. Om te voorkomen dat de winst bij het vrachtwagen-klassement verloren zou gaan, zette Daf daarom een extra, tweede wagen in. En juist die wagen verongelukte: twee mannen raakten zwaar gewond, een overleed ter plekke. Daf trok zich onmiddellijk terug.
Sommigen ervoeren die beslissing als hypocriet en ondankbaar. Iedereen wist namelijk hoe risicovol de rally in het algemeen en de 1000 pk Daf-truck in het bijzonder was. En had Daf juist niet heel veel aan Dakar te danken?
In de uitzending een reconstructie met archiefbeelden en gesprekken met hoofdrolspelers van Dakar 1988.