Hugo Blom

In 1994 mocht ik W.F. Hermans interviewen. Mocht, zo voelde dat inderdaad, en het was trouwens ook een tikje te hoog gegrepen, maar daarom niet minder leuk. Hij las destijds voor de VPRO-radio een boek voor, De God Denkbaar Denkbaar de God. In het interview vertelde Hermans dat zijn uitgever Van Oorschot het boek omgedoopt had in De God Onverkoopbaar, vanwege de hoge stapels niet verkochte exemplaren die de gang blokkeerden. Of het nu over boeken of over tijdschriften gaat, uitgevers praten niet graag over oplagecijfers, behalve van bestsellers natuurlijk.

Alexander Klöpping, de baas van Blendle, zat bij Eva Jinek aan tafel om zijn nieuwste product Blendle premium te promoten. Tijdens het gesprek haalde Klöpping een recent artikel aan dat via Blendle ‘als een malle’ was gegaan. Wat dat betekende vroeg niemand, maar ik weet het toevallig wel. Het ging om een artikel uit deze gids, een interview door Elja Looijestijn met Roland Duong en Marijn Frank over hun nieuwe programmaserie De prijsvechter.
Waarom dit artikel nu precies ‘als een malle’ is gegaan, is niet helemaal duidelijk. Klöpping vertelde er enthousiast over, nadat hij en Jinek in een dialoogje hadden vastgesteld dat de VPRO Gids een blad is dat ‘eigenlijk’ heel goed is, maar dat je ‘niet’ of ‘nauwelijks’ leest, terwijl je dat ‘vaker zou moeten doen.’

Inderdaad Eva, ga je schamen. Eén artikel maakt nog geen VPRO Gids, maar ‘als een malle’ betekent in dit geval dat bijna 20.000 mensen het stuk kochten. De Gids Verkoopbaar Verkoopbaar de Gids.