Meet Up @ IDFA Doclab

21 nov

Verkenning van de toekomst van storytelling: the art of following

Datum
21 november 2016
Tijd
20:00 - 22:15
Locatie
De Brakke Grond, Nes 45, 1012 KD, Amsterdam (Rode Zaal)
Link
Koop tickets (vanaf ma. 7 nov, 19.00 uur)

Meet Up @ IDFA Doclab

VPRO Medialab Meet Ups

Als omroep vertel je verhalen op tv, radio en internet. Maar verhalen zijn tegenwoordig overal: op je lijf, in de trein, op je telefoon. Hoe kun je nieuwe en onverwachte platforms inzetten om verhalen te vertellen? Welk verhaal leent zich voor welk medium? En niet onbelangrijk, hoe bereik je daar publiek? Met de reizende dialoog ‘VPRO Medialab Meet Up’ trekt VPRO Medialab het land in om de toekomst van storytelling te onderzoeken. Mediamakers en verhalenvertellers met verschillende achtergrond en vanuit diverse disciplines ontmoeten, onderzoeken en inspireren elkaar: van programmamaker tot journalist, van creative coder tot game-ontwikkelaar en van kunstenaar tot innovatie-expert.

In samenwerking met 5 landelijke mediafestivals onderzoeken we 5 aspecten van storytelling. Op IDFA Doclab is dat The Art of Following.

Meet Up @ IDFA Doclab: The Art of Following

Hoe kunnen persoonlijke online data worden gebruikt (of misbruikt) voor het creëren van een verhaal? Deze avond gaan we samen met IDFA Doclab op zoek naar de kunst van privacy, intimiteit en het (achter)volgen van elkaar. IDFA Doclab maakt sinds 2007 een festivalprogramma voor nieuwe media binnen Internationaal Documentaire Film Festival (IDFA). Hun missie is om interactieve documentaire en andere nieuwe digitale kunstvormen die de grenzen van storytelling opzoeken te tonen.

De avond begint met presentaties en live experimenten van Bregtje van der Haak (White Spots VR) Lauren McCarthy (Follower) Kyle McDonald (Wifi Whisperer), Moniker (Clickclickclick.click) en Bert Hana (I Am Not Home Video). Met aansluitend een gesprek tussen de kunstenaars en het publiek o.l.v. Meet Up presentator Elfie Tromp. De avond wordt afgesloten door Geert-Jan Bogaert, hoofd Digitaal bij VPRO. 

Meedoen met de Meet Up?

Benieuwd naar hoe makers gebruikmaken van verschillende media om hun verhaal te vertellen? Wil je meepraten en denken tijdens de Meet Up? Kaarten kosten 10 euro en zijn vanaf maandag 7 november te koop. Er is een beperkt aantal plekken, aangeraden wordt deze op tijd te kopen.

Programma

Het programma-overzicht ziet er als volgt uit: 

  • Inloop
  • Introductie thema 
  • Presentaties van 4 makers
  • Paneldiscussie met de 4 makers en vragen uit publiek
  • Afsluiting door Geert-Jan Bogaerts
  • Borrel

 

 

 

Sprekers

Lees hier meer over de sprekers van de ze Meet Up,

Bregtje van der Haak

Bregtje van der Haak is documentairemaker en journalist. Sinds 1998 regisseert zij documentaires en transmediaproducties over de veranderende wereld. In 2015 was zij medeontwikkelaar van de app White Spots VR. Wil je ontsnappen aan de informatiestromen om ons heen? De app White Spots visualiseert de onzichtbare digitale netwerken waarin we leven en biedt een ontsnappingsroute. Met de White Spots-app kun je een visualisatie zien van mobiele en Wifi-netwerken. De normaal onzichtbare 'cloud' wordt op deze manier zichtbaar. Daarnaast kun je je onderdompelen in 360 graden video's met verhalen van mensen die zonder internet of technologie leven. Voor VPRO Tegenlicht maakte Bregtje de aflevering Offline als Luxe. Een kleine maar groeiende groep mensen neemt afscheid van het altijd verbonden zijn en onderzoekt manieren om zelf de regie te behouden. Wat kunnen we van hen leren over leven in de digitale tijd? Lees hier meer over het White Spots of het artikel Van de kaart - offline als luxe, of noodzaak?

Lauren McCarthy

Lauren McCarthy is een kunstenares gevestigd in Los Angeles en Brooklyn wier werk de huidige sociale en technologische systemen en structuren verkent vanuit de interactie met andere mensen. Tijdens deze Meet Up praat ze over haar project Follower. Follower is een service die je een echte offline Volger geeft voor één dag. Iemand die waakt, iemand die je ziet, iemand die om je geeft. De Volger blijft net buiten je zicht, maar wel binnen je bewustzijn.

Wat is de relatie tussen aandacht en toezicht? Er zijn sites waar je 1.000 online volgers kunt kopen voor $10. We hebben het verlangen om gezien te worden en ons verbonden te voelen. Maar is dat verlangen vervuld door het kijken naar hoe je aantal online volgers omhoog gaat? Kan een echte volger meer betekenis en bevrediging bieden? Leer meer over Lauren en Follower.

 

Kyle McDonald

Kyle McDonald is een kunstenaar die werkt met code. Hij besteedt een aanzienlijke hoeveelheid tijd aan het bouwen van hulpmiddelen waarmee kunstenaars nieuwe algoritmes op een creatieve manier kunnen inzetten. Het project dat hij presenteert is Wifi Whisperer. Draadloos zijn via WiFi is een van de meest kenmerkende eigenschappen van digitale verbinding. Maar vaak zijn deze platforms verre van neutraal en verraden ze data van hun gebruikers, bijvoorbeeld wanneer een internet provider besluit om je data te monitoren of manipuleren. Maar ook wanneer iemand in de buurt meeluistert met je digitale activiteit. WiFi Whisperer is een kunstinstallatie die het sociale karakter van WiFi-protocollen verkent. Data die continue gelekt wordt van verschillende devices als smartphones wordt omgezet in kunst en geluid.

Bert Hana

Bert Hana is regisseur en acteur. De projecten van Hana zijn door het veelvuldig gebruik van projectie erg visueel. Hana's autonome werk is altijd documentair en begeeft zich op het grensvlak van fictie en werkelijkheid. Daarnaast is hij een groot verzamelaar van found footage.
Zo ook het materiaal van zijn project I Am Not Home Video, waar hij tijdens deze Meet Up over praat. Hiervoor verzamelde hij jarenlang oude antwoordapparaten. I Am Not Home Video is een virtuele vertaling van een selectie van berichten van antwoordapparaten en een zeer speciale videotape die hij vond in een tweede hands winkel in Frankrijk. In deze video filmt iemand zijn huis. Het is 2001 en er is niemand thuis. De filmer lijkt zijn huis te filmen voor zijn nageslacht, of misschien voor verzekeringsdoeleinden? Speciaal voor het 10-jarige jubileum van IDFA Doclab maakte Hana samen met VR-studio Purple Pill van deze Franse video een 360 graden wereld. Je  stapt een virtuele wereld van 2001 binnen; het einde van een tijdperk, het vallen van de Twin Towers maar ook de start van een nieuw (zoals euromunten). Lees meer over Bert en I Am Not Home Video.

Studio Moniker

Roel Wouters en Luna Maurer zijn de oprichters van Studio Moniker, een interactieve designstudio in Amsterdam die de sociale effecten van technologie onderzoekt: hoe gebruiken we technologie en hoe beïnvloedt het ons dagelijks leven? Vaak vragen ze publiek deel te nemen in de ontwikkeling van hun projecten.
Zo ook voor hun nieuwste project dat deze Meet Up in première gaat en tot stand kwam in samenwerking met VPRO Medialab:
Clickclickclick.click. Je online gedrag wordt tegenwoordig continue gemeten. Elke klik heeft waarde: elke beweging met je muis wordt geanalyseerd. Maar hoe ver gaat dit? Wat zegt je klikgedrag over jou? Ben je geïrriteerd als je snel je muis beweegt? Kom je daadkrachtig over als je vooral in rechte lijnen scrollt? ClickClickClick.click is een verslavende online ervaring waarin jouw klikgedrag tot in de kleinste details geobserveerd en geanalyseerd wordt. Een anonieme onderzoeker heeft jou tot zijn persoonlijke subject gemaakt. Niets ontsnapt aan zijn aandacht. Het verkennen van alle interface-mogelijkheden loont de moeite: je avontuurlijk klik- en scrollgedrag wordt beloond.