De Volmaakte Mens: eerste VR productie met een nominatie voor de Prix Europa

Ons eerste project, de Virtual Reality film De Volmaakte Mens (The Perfect Human), is genomineerd voor een Prix Europa in de categorie ‘Online’. De Prix Europa is een jaarlijks forum in Berlijn. Een festival waar in peer-review-sessies makers en redacteuren vanuit alle Europese publieke omroepen reflecteren op elkaars mediaprojecten en uit de inzendingen een winnaar kiezen. Ieder project mag zich in 30 minuten presenteren. Zo versterkt het festival de uitwisseling van ideeën, de laatste mediatrends en levert het een bijdrage aan het waarborgen van mediakwaliteit voor alle Europeanen. Bovendien biedt de Prix Europa gelegenheid om contacten te leggen voor coproducties en samenwerking in nieuwe projecten.

De Volmaakte Mens VR is helaas niet in de prijzen gevallen. Virtual Reality is nog iets té nieuw en vormde een echte buitencategorie in de selectie van websites, apps en crossmediaprojecten. Hoewel de Europese collega's verrast waren door de techniek, vorm en inhoud van onze VR-productie, heerste er vooral verwarring over hoe te beoordelen. In de wandelgangen hebben we veel kunnen spreken met eindredacteuren en directieleden van Arte, ZDF/ARD en zelfs Al Jazeera. Interessant om te horen hoe ze allemaal kijken naar VR als nieuw medium, maar nog worstelen met concepten en aarzelen een begin te maken. We kregen dan ook veel positieve reacties voor het feit dat we als eerste publieke omroep al zo ver waren in het inhoudelijke sterke verhalen vertellen met zo’n nieuw medium. Dit sterkt ons in onze overtuiging dat het Medialab de goede vorm is om die mix van inhoudelijk sterke innovatie te bereiken.

Uit een totaal van 23 inzendingen door 18 landen werd uiteindelijk door de peer-jury één winnaar gekozen en twee eervolle vermeldingen verleend.

De winnaar ZDF Lobby radar is een add on die je kan installeren in je browser. Hierdoor wordt bij het lezen van artikelen over personen met hoge functies informatie bij hun naam  geplaatst die vertelt over wat hun relatie is met grote bedrijven of politieke partijen. Het doel van dit systeem is inzichtelijk te maken hoe de échte machtstructuren liggen in Duitsland. Dit zorgvuldig vormgegeven project lijkt in veel opzichten op het project Powermapping van VPRO's Tegenlicht van enkele jaren geleden.

Lobby Radar:

https://www.newschallenge.org/challenge/data/entries/eu-lobby-radar

 

Het Zweedse jeugdjournaal Lilla Aktuellt Kollen, dat met een slimme app de jonge kijkers direct betrekt bij samenstelling van het nieuws, en Do Not Track van Arte France, een crossmedia productie over privacy ontvingen de eervolle vermeldingen. 

Lilla Aktuellt:

https://itunes.apple.com/se/app/lilla-aktuellt-kollen/id909257964?mt=8

Do Not Track:

https://donottrack-doc.com/en