Bliksem en Donderdag

Deel je idee in een vroeg stadium en je zult zien dat je idee beter wordt. Dat is het idee van het nieuwe fenomeen Bliksem en Donderdag, georganiseerd door het VPRO Medialab, in samenwerking met Baltan Laboratories, TU/e en de High Tech Campus in Eindhoven.

Op donderdag 3 december 2015 vond de eerste editie plaats van Bliksem en Donderdag, een bijeenkomst gebaseerd op de ‘boterhamsessies’ van Philips op het Natlab op Strijp-S in de jaren ‘60. Wetenschappers, doeners, entrepreneurs, kunstenaars, studenten en uitvinders uit verschillende disciplines ontmoeten elkaar en sparren informeel over innovatie, producten en ideeën.

De avond bestond uit een reeks pitches van telkens 5 minuten, waarop het publiek kon reageren en meedenken. Een paar sprekers waren specifiek uitgenodigd om te pitchen, maar de mensen in het publiek mochten ook zelf spontaan een pitch geven. Deze opzet zorgde voor een informele en speelse sfeer, waarbij de twee delen van het publiek tegenover elkaar zaten en ten alle tijden de open microfoon konden grijpen om iets toe te voegen aan het idee.

"Ik ben bezig met een interactieve monnik-pij om concentratie op meditatie te vergroten. Welke technologie├źn zijn er eigenlijk om dit mogelijk te maken en de data te delen?"

Danielle Roberts

 http://www.numuseum.nl/blog/

 

De eerste sessie was bijvoorbeeld een vraag van mediakunstenaar Danielle Roberts, die bezig is met een app voor gezamenlijke meditatie. Ze is op zoek naar technologie om het mogelijk te maken en is ook bezig om een interactieve monnik-pij om de concentratie op meditatie te verhogen. Uit de zaal kwamen verschillende reacties over sensortechnologie en ook de koppeling naar thema over bewustwording uit het programma Sunny’s Side of Spirit (www.vpro.nl/sunnysideofspirit) was snel gelegd.

"We hebben een drone ontwikkeld voor binnenshuis gebruik, maar wie weet er een toffe toepassing?"

Ook was er een sessie georganiseerd door BlueJay, een organisatie die zich bezighoudt met ‘domestic drones’, oftewel drones voor gebruik in het huis. Ze hebben de technologie om drones veilig te laten vliegen in huis, zien toepassingen voor het ding als slim huisdier, als hulp in de huishouding of als snelle medicijnenkoerier in een ziekenhuis.

Maar waar ziet het publiek nog meer interessante toepassingen? Welke creatieve gedachten zijn er, welke verhalen zijn er te vertellen?

"Wat voor alternatieven bestaan er naast gewone speeltuinen om mijn kind met ADHD een uitlaadklep te geven?"

Een paar mensen uit het publiek staan op en de één meldt dat ze zich bezig houdt met werkloosheid onder jongeren en dat als iemand mankracht zoekt voor goede projecten dat ze daar wel een rol in zouden willen spelen. Iemand anders staat op na aanleiding van een andere pitch en meldt dat ze een kind heeft met ADHD en dat er in de huidige medische wereld altijd wordt gezocht naar oplossingen met medicijnen, maar zou het misschien ook anders kunnen? Zij ziet dat haar kind gewoon te weinig vrijheid en ruimte heeft om de energie kwijt te kunnen. Is daar geen oplossing voor? Er wordt veel ontwikkeld op het gebied van stadsontwikkeling en speelplaatsen voor kinderen en ze zou graag eens een uitdaging, een game of speeltuin of speurtocht willen zien voor kinderen met ADHD. Is er iemand in de zaal die met die uitdaging aan de slag zou willen?

"Wij willen elektrisch rijden nog populairder maken en gaan daarom in 80 dagen rond de wereld rijden met een electrische motor. Hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met ons plan?"

Storm Eindhoven

https://www.storm-eindhoven.com/

 

Studenten van de Techische Universiteit Eindhoven (Tu/E STORM Eindhoven) pitchen hun plan om met een elektrische motor in 80 dagen rond de wereld te gaan rijden. Dit om elektrische mobiliteit te promoten. De uitdaging zit hem in de techniek, hoe maak je een motor die robuust genoeg is om zoveel kilometers te rijden, maar ook in de welwillendheid van mensen om te mogen opladen onderweg, door te rijden in conflictgebieden en te zorgen dat je de meest slimme route kiest. Daarnaast is het ook de vraag: hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met ons verhaal? In de zaal zitten verschillende mensen die aanknopingspunten zien met hun technologieën en helpen de studenten graag verder.

Dit is slechts een greep uit alle presentaties. De avond ademde een sfeer van inspiratie en het denken in mogelijkheden. Deel die vonk en het vuur wordt groter. De deelnemende partijen vonden het een geslaagde eerste sessie en we gaan ermee door!

 

De eerstvolgende Bliksem en Donderdag zal plaatsvinden op donderdag 10 maart. Inschrijven kan via Event Brite.