Inspirerende muziek hackathon vol speelse en toegepaste ideeën

Op 7 en 8 april organiseerde VPRO Medialab in het Natlab op Strijp-S haar derde hackaton: ‘C’est le ton qui fait la musique’. Zeventien deelnemers kwamen twee dagen bij elkaar en onderzochten nieuwe platforms, experimenteerde met nieuwe software en verkende verbindingen tussen muziekbeleving en technologie.

VPRO Medialab Hackathon #3 brainstorm

Jury (vlnr): Kris Sloot (Programmamanager NPOLab), Michel Decre (Medtronic Eindhoven Design Center) en Niels Aalberts (eindredacteur VPRO 3voor12)

Tijdens de hackathon werd gewerkt in vier groepen die bestonden uit een mix van programmeurs en coders, journalisten, festivals-organisatoren, muzikanten, kunstenaars en ontwerpers. In de avond van de tweede dag kwam de jury na lang beraad niet met een winnaar maar met twee! Ext/Ra/Dio en SpiekR deelden de eerste plaats en de prijzen.  De jury bestond uit Niels Aalberts (eindredacteur VPRO 3voor12), Kris Sloot (Programmamanager NPOLab - innovatie NPO3, 3FM en FunX) en Michel Decre (Research & Technology Director van Medtronic Eindhoven Design Center en muziekliefhebber). 

Lees hieronder over de vier concepten die tijdens de VPRO Medialab Hackathon onderzocht zijn:

Van Muziek naar Fysiek naar Muziek naar Fysiek......

Van Muziek naar Fysiek

Deze groep hackers werd geïnspireerd door de geschiedenis van het Natlab, waar Dick Raaijmakers (Kid Baltan) in kamer 306 in de 70-er jaren experimenteerde met elektronische muziek. Het onderzoek van Rhys Duindam, Toon Rooijmans, Lola Gielen en Luuk Schipperheyn richtte zich op de interactie tussen muziek en ruimte. Uitgangspunt was de magneet-strip van een audio-tape. Deze strip werd gevisualiseerd en geprojecteerd, waardoor de muzikant met zijn handen de geluiden kan manipuleren. De muzikant kan live orde scheppen in de chaos van de magneet-velden. Het resultaat was een spannende kunst-installatie, die in een ‘loop’ zowel beeld als geluid genereerde. De jury was onder de indruk van de creativiteit van de onderzoekers, zag een duidelijke bruikbaarheid voor musea en kunstfestivals maar kon niet meteen de link leggen met de toepasbaarheid voor een omroep. 

WIP #musictophysic #medialab #vpro #eindhovendehackste #hackathon #art #installation #wip #timelapse

Een video die is geplaatst door Toon Rooijmans (@toon.rooijmans) op

ext/ra/dio

Ext/Ra/Dio

Uitgangspunt van Aad van Nieuwkerk, Denvis Groothuizen, Nils Breunese, Thijs van der Meulen en David Pronk was de ergernis over de beperking van muziek playlists. De luisteraar krijgt geen enkele referentie, geen context. Er is geen verdieping, geen avontuur. De aanbevelingen zijn vaak onder de maat..

Hun antwoord was het aanbieden van een persoonlijke audio-rondreis, een persoonlijk radio-station. Waarbij ingeplugd werd op de archieven van de omroepen en van Beeld & Geluid. Het resultaat was een concept voor associatieve radio, waarin een song van een artiest leidt naar een song van een andere artiest, waarmee een muzikale connectie bestaat.

Om niet allerlei muzikale paden in te slaan die men niet boeiend vindt, kan de luisteraar gebruik maken van een ‘stop-knop’ waardoor men terug gaat naar af en een andere reis kan gaan maken. De jury was enthousiast over de zoektocht naar verdieping, over het prototype dat al  klaar stond en over de directe toepasbaarheid voor de omroepen. 

wristband of the future

VPRO Medialab Hackathon #3 Wristband of the Future

Paul Gabriels, Joey Huisman, Arnaud Loonstra en Ralph Hermen Huiskamp waren geïnspireerd  door de enorme hoeveelheid data die men kan genereren op festivals, door middel van het beroemde polsbandje. Op dit moment dient het polsbandje al als entreebewijs, men kan het tegoed voor de bar opladen maar veel meer is mogelijk. Men kan het publiek ‘tracken’, hun beleving meten, hun eigen samengestelde programma bekijken. Festivals en omroepen krijgen concrete data over profilering van de bezoekers, de cross-over potentie, men krijgt info over de ‘buzz’ rondom bepaalde artiesten. Deze data kunnen helpen het programma van een festival slimmer samen te stellen. Een artiest kan extra live-feedback krijgen van het publiek, hoogte- en dieptepunten in een set worden zichtbaar, de visuals kunnen reageren op de emoties van het publiek. Het publiek krijgt achteraf een dagboek van het bezoek.

De jury ziet een grote potentie voor het polsbandje van de toekomst. Ze miste nog een duidelijke visie en focus, vooral omdat de diverse uitwerkingen op de grens liggen van wat al mogelijk is en al toegepast wordt. De jury had ook vragen bij de bescherming van de gegenereerde data.

spiek/r

VPRO Medialab Hackathon #3 SpiekR

Iedereen vraagt zich wel eens af welke muziek je mede-treinreizigers luisteren, welke muziek de ander luistert als men door de stad loopt of in een lift staat. Annelies Termeer, Eva van Meerten, Maarten van Heuven en Roderick Gadellaa bedachten SpiekR, een app waarmee je muziek om je heen ontdekt. De app laat de 10 tracks zien die het dichtst bij je in de buurt geluisterd worden.

Ben je geïnteresseerd ? Druk dan op ‘play’ en je plugt in op Spotify of Google Play Music. Er wordt geen nieuw muziek-distributie systeem gebouwd maar er wordt gebruik gemaakt van bestaande. SpiekR is het sociaal ontdekken van muziek van elkaar, het brengt mensen bij elkaar op basis van smaak en keuze van muziek. Extra opties zijn mogelijk : welke muziek is ooit op deze plek afgespeeld ? Men kan de persoonlijke modus aanzetten, zodat de ander mag weten wie je bent. (Wordt hier een Muzikale Tinder gebouwd?). De jury is enthousiast over de toepasbaarheid en onder de indruk van het prototype dat al werkte.  De jury werd vooral blij van het sociale aspect van deze manier van muziek delen.

VPRO Medialab Hackathon #3