Metropolis

het gat in de markt

De hele wereld wordt getroffen door de financiële crisis. Toch zijn er altijd ondernemers die ook in zware tijden het gat in de markt weten te vinden. Metropolis tv biedt inspiratie in crisistijd en vond jonge succesvolle ondernemers over de hele wereld.

Je eerste zaak met €300,- beginnen en het zien groeien tot een landelijke keten met een maandomzet van €400.000,-. Hendy Setiyono bedacht het idee om kebab in Indonesië te introduceren, en het sloeg in als een bom.

Met gestolen mobieltjes een klein imperium starten, het kan in Zambia: Titus Jacob Mumba was ooit een straatcrimineel maar is nu het brein achter drie succesvolle winkels waar alle soorten telefoons te koop staan.

Overleven in de krottenwijk in São Conrado, Brazilië, was voor Luciano geen makkelijk opgave. Om niet in het criminele circuit verzuild te raken bedacht hij een idee dat zijn hele leven veranderde: brommers als taxi inzetten.

Cyrus Sigari is een jonge Perzische Amerikaan die met een vriend een zeer succesvol privévliegtuigbedrijf runt, dat zijn diensten aanbiedt aan de superrijken van Los Angeles.

Onze Afghaanse correspondent Emal maakte een portret van Mohammed Sharif, een jonge zakenman in Afghanistan die een fortuin verdiende met de verkoop van electriciteitsgeneratoren in het door stroomuitval en tekorten geplaagde Kabul.

In het voor politici en zakenmensen soms erg vuurgevaarlijke Colombia maakte kledingontwerper Miguel Caballero een kogelvrije kledinglijn. En met succes, want zelfs Barack Obama draagt de kleding van Caballero. De jassen en maatpakken zien er vrij normaal uit, maar zijn kogelwerend, en dat werkt prima, zo ondervond correspondent Leo.

Terwijl het buiten in de oorlog tegen Gaza er hard aan toe gaat, wordt er binnen volop genoten van de zang van Einat Saruf. Zij is als zangeres succesvol geworden door mensen mee te laten zingen met klassiekers en moderne Israëlische meezing-muziek.

Benter Achieng uit Kenia werd rijk met de verkoop van Odowa-stenen. Ze breekt ze uit de grond buiten de stad en verkoopt ze op de markt aan zwangere vrouwen, die er dol op zijn. Niet om te dragen, maar om op te eten...

Eugeniy is een bijzondere smid, hij woont in een dorpje in Oekraïne, maar is in de stad beroemd om zijn harnassen. Als klein kind hield hij van verhalen over ridders, zwaarden en harnassen. En nu, jaren later, heeft hij van zijn droom een succesvol beroep gemaakt.

Namibië is een land waar veel wordt geconsumeerd en weinig geproduceerd. Twapewa is een jonge vrouw die hier verandering in wil brengen. Ze zetten een succesvol bedrijf op dat van notenolie cosmetica maakt, en ze heeft ook een schoonheidssalon waarin ze haar product verkoopt.