Metropolis

reclame

We trekken onze portemonnee meerdere keren per dag, maar hoe zorgen verkopers ervoor dat je hun spullen koopt? In deze uitzending zien we hoe de genezende kracht van water wordt verkocht en dat de beste reclameborden in Burkina Faso met de hand geschilderd worden.

Thomas schildert reclameborden in Burkina Faso. Zijn borden staan vol tekeningen van de koopwaar omdat de meeste mensen niet kunnen lezen. Thomas maakt zijn borden nog met de hand, maar de concurrentie van Chinezen met hun moderne, snel gedrukte borden wordt steeds groter.

De Pakistaanse ondernemer Mursaleen heeft een opmerkelijke reclamestrategie. Hij heeft geen geld voor dure billboards, en gaat daarom de hele stad door met een spuitbus met verf om de naam van zijn halalparfumzaak op de nog vrije muren te kalken. Hij is al een paar keer opgepakt, maar dat stopt hem niet.

De Peruaanse Pepe Lucho kan alles verkopen. Hij werd bekend op televisie met zijn verkooptechnieken en prijst nu van alles aan op straat. Met een mooi verhaal zorgt hij dat iedereen tot aanschaf van zijn producten over gaat. Als straatverkoper moet hij wel waken voor de politie, want als die hem in de gaten krijgt, moet hij maken dat hij wegkomt.

De Amerikaanse Cathy verkoopt kraanwater dat gefilterd wordt door een machine van 4000 dollar. Ze heeft al de nodige fans van haar speciale water om zich heen verzameld, maar moet toch al haar charmes in de strijd gooien om de peperdure machines aan hen te slijten.

De zeventig jaar oude messenslijper uit Beijing fietst zingend door de straten om klanten te werven, maar de klandizie loopt de laatste jaren terug. Volgens jongere Chinezen brengt social media om reclame te maken misschien de uitkomst.

De meeste Nederlanders prikken zo door reclamespotjes heen. Grote bedrijven komen daarom met iets nieuws: buzzen. Cindy uit Enkhuizen heeft er haar grote passie in gevonden. Ze lokt haar vrienden en familie met koekjes en koffie. Zo brengt ze in haar eigen huiskamer de nieuwste tissues en vaatwastabletten aan de man.

Je kent ze vast wel, straatverkopers die je in hun greep nemen om een zonnebril of armbandje aan je te slijten. In Zuid-Afrika gaan de verkopers zelfs zo ver dat ze achter auto’s aan rennen om hun spullen bij de automobilisten aan te smeren.

Mond-tot-mond reclame zonder dat duidelijk is dat het reclame is heet undercover marketing. Anna uit Australië werkt undercover voor een drankmerk: overdag zorgt ze voor haar twee kinderen, ‘s avonds hangt ze aan de bar om met uitgaanspubliek heel 'spontaan' te kletsen over biertjes van een bepaald merk.

Omdat de huizen in Zuid-Korea zo klein zijn is er voor veel mensen geen ruimte voor een kat als huisdier. Een kattencafe is de oplossing. Om klanten te werven staat Kyoung uren te dansen en handen te schudden in een groot kattenpak in een drukke winkelstraat in Seoul.