Metropolis

reisverleiders

Waar je ook bent op de wereld, overal is een slaatje uit te slaan. Zo ook in de toeristische industrie. Metropolis laat zich verleiden in de wereld van reisverleiders.

Correspondent Jamal vond een gids in Jakarta in Indonesië die een gat in de markt ontdekte. Hij leidt toeristen door de sloppenwijken van de stad, en slaat twee vliegen in een klap: de toeristen zien een deel van Jakarta dat ze normaal nooit zien, en de bevolking in de sloppenwijken verdient er ook nog eens iets aan.

In het leeggelopen oude mijnstadje Port Henry in de Verenigde Staten verzonnen ze een wel heel bijzondere attractie voor toeristen: een prehistorisch zeemonster.

De 'beach boys' van Kenia zijn echte Casanova's: ze doen er alles aan om westerse toeristes te versieren. Correspondent Baraka probeert uit te vinden waarom en hoe ze dat doen.

In de Peruaanse stad Cuzco maken sommige mannen er een sport van om jonge vrouwelijke toeristen te verleiden. Correspondent Jeronimo ging mee met een van deze 'bricheros'.

Ouderen hebben meer tijd om reisjes te maken. In China heb je speciale reizen voor bejaarden. Omdat deze mensen vaak niet meer zo fit zijn, moet je als gids een flinke dosis geduld hebben om het iedereen naar de zin te maken.

De piramides zijn voor veel Egyptenaren een bron van inkomsten. Voor een aantal kinderen die er in de buurt wonen, heeft deze trekpleister een keerzijde: zij moeten er souvenirs en kaarten verkopen omdat toeristen guller zijn naar kinderen. Dit levert de ouders meer geld op, maar hun kinderen kunnen hierdoor niet naar school.

In Israël bezoekt correspondent Yoav het meer van Galilea, een plek waar Jezus vele wonderen zou hebben verricht. Nu is het een grote religieuze toeristische attractie, die een grote bron van inkomsten voor de lokale bevolking biedt.