24-28 februari

24-28 februari

Nooit Meer Slapen ontvangt deze week o.a. toneelregisseur Johan Doesburg, (film)componist Klaas ten Holt, schrijver A.F.Th. van der Heijden, muzikant Johannes Sigmond alias Blaudzun en toneelregisseur Susanne Kennedy.

maandag 24 februari

In het klassieke stuk De storm van William Shakespeare speelt de wisselvalligheid van de heersende macht een centrale rol. Shakespeare werpt een kritische blik op macht in de maatschappij, een blik die bijzonder actueel lijkt te zijn, en vormt daarmee de basis van een zoektocht naar een ideale samenleving door hoofdpersonage Prospero. Het Nationale Toneel brengt deze tragikomedie weer naar de schouwburg. Pieter van der Wielen praat met Johan Doesburg, de regisseur van De storm. En de weekserie gaat over stadsdichters. Fotograaf Joost Bataille portretteert er vijftig in het boek Ik voel me verf. Bataille's portretten laten zien dat veel stadsdichters hun vak erg moeilijk vinden. Waarom is dat? We vragen het aan Menno Wigman, voormalig stadsdichter van Amsterdam.

Filminstituut Eye presenteert Sound and Vision Treasures: Restored Oscar Nominated and Winning Films, een filmprogramma over de invloed die Oscarwinst of -nominatie heeft op de carrière van een filmmaker. We praten met documentairemaker Jacques Laureys over regisseur en cameraman John Fernhout (drie Oscar-nominaties). Verder: componist en muzikant Harry de Wit laat weten wat hem door de nacht helpt, schrijver Walter van den Berg leest een tekst die door de actualiteit is geïnspireerd. En dichter Antoine de Kom staat stil bij het overlijden van Leo Vroman. Hij vertelde nog maar kort geleden in Nooit Meer Slapen dat zijn grote leermeester Leo Vroman was met wie hij jaarlijks afsprak.

dinsdag 25 februari

Johannes Sigmond werkte jaren als achtergrondzanger en speelde in verschillende bands en projecten. In 2006 ging hij alleen verder als Blaudzun, een artiestennaam die hij ontleende aan een lang vergeten Deense renner. Zijn titelloze debuut en opvolger Seadrift Soundmachine werden positief onthaald, maar de definitieve doorbraak kwam met het derde album Heavy Flowers. Voor zijn vierde album Promises Of No Man's Land, dat volgende week verschijnt, heeft de muzikant uit Amersfoort zijn ambities nog iets verder opgeschroefd. Pieter van der Wielen praat met Blaudzun. En de weekserie gaat over stadsdichters. Fotograaf Joost Bataille portretteert er vijftig in het boek Ik voel me verf. Bataille's portretten laten zien dat veel stadsdichters hun vak erg moeilijk vinden. Waarom is dat? We vragen het aan Hilde Van Cauteren. Ze solliciteerde als dorpsdichter in Doel, een piepklein dorpje tegen de haven van Antwerpen aan.

In Museum Beelden aan Zee in Scheveningen is werk te zien van de Vlaamse beeldhouwer Nick Ervinck. Zijn beelden lijken organisch gegroeid te zijn, maar het zijn wiskundige abstracties. Ervinck hakt niet in steen en modelleert niet in klei: hij beeldhouwt met de muis op het computerscherm. En we praten met theaterregisseur Tom de Ket over de terugkeer van De verleiders, het tweede deel van het toneelstuk over verleiding en hebzucht aan de top van het bedrijfsleven. Tussendoor een bijdrage van schrijver Walter van den Berg, die zich door het nieuws laat inspireren en regisseur Casper Vandeputte, verbonden aan het Nationale Toneel, vertelt wat hem door de nacht helpt.

woensdag 26 februari

'Hoe weet ik wanneer het goed is?' In 2011 verloor (film)componist Klaas ten Holt zijn vrouw Bibian Harmsen aan alvleesklierkanker na een strijd van zeven maanden. Deze tijd kende naast pijn een grote dosis creativiteit voor het muzikale koppel, zowel voor als na het overlijden van Bibian. Met muziek en het boek De complete weduwnaar blikt Ten Holt terug op het eerste jaar als een weduwnaar, die er alles aan doet om er met zijn kinderen iets moois van te maken. Pieter van der Wielen spreekt met Klaas ten Holt over zijn boek. En de weekserie gaat over stadsdichters. Fotograaf Joost Bataille portretteert er vijftig in het boek Ik voel me verf. Bataille's portretten laten zien dat veel stadsdichters hun vak erg moeilijk vinden. Waarom is dat? We vragen het aan Sylvia Hubers. Zij was vier jaar lang stadsdichter van Haarlem.

Soms zou een mens bijna vergeten dat Rusland naast staatsgeweld en kunstschaatsen ook een bijzonder imposante literaire traditie kent. We praten met journalist en schrijver Michiel Krielaars, die aan de hand van de beroemde schrijver Anton Tsjechov door Rusland trok en zijn reizen optekende in Het brilletje van Tsjechov. En we treffen schrijfster Wanda Bommer in een manege, aangezien paarden een rol spelen in haar vierde roman De bijvangst. Tussendoor een bijdrage van schrijver Walter van den Berg, die zich door het nieuws laat inspireren en acteur Pieter van der Sman vertelt wat hem door de nacht helpt.

donderdag 27 februari

Het enige wat A.F.Th. van der Heijden kon doen na die Eerste Pinksterdag in 2010 waarop zijn zoon verongelukte was schrijven, waardoor hij ook interviews alleen schriftelijk beantwoordde. Deze artikelen groeiden uit tot essay-achtige teksten over het ontstaan van Tonio. In Uitverkoren zijn deze teksten verzameld en aangevuld met de novelle Uitverkoren, de oertekst die aan de basis lag van Tonio. Pieter van der Wielen praat met A.F.Th. van der Heijden. En de weekserie gaat over stadsdichters. Fotograaf Joost Bataille portretteert er vijftig in het boek Ik voel me verf. Bataille's portretten laten zien dat veel stadsdichters hun vak erg moeilijk vinden. Waarom is dat? We vragen het aan Joost Oomen, die de functie in Groningen uitoefent.

Kun je een Oscar voor acteren winnen zonder dat je werkelijk in beeld bent? Het werd een kwestie door de film Her, waarin Scarlett Johansson haar stem leent aan een computersysteem en dat zo goed deed dat haar naam veelvuldig werd genoemd als kanshebber voor de beste vrouwelijke bijrol. Ze ontving uiteindelijk geen nominatie. Is dat terecht? Wat is het geheim achter een goede stem? We vragen het stemactrice Georgina Verbaan. Verder laat scenograaf Tom Schenk weten wat hem door de nacht helpt, leest schrijver Walter van den Berg een tekst die door de actualiteit is geïnspireerd en praten we met Ingeborg Beugel n.a.v. de documentaire over vrouwen in de overgang met als titel: Uitgebloe(i)d?Waarom is de overgang nog steeds een taboe en durven maar weinig vrouwen er openlijk over te praten?

vrijdag 28 februari

Nooit Meer Slapen wordt op vrijdag voorafgegaan door het 20-delig hoorspel Bonita Avenue. Na afloop praat Pieter van der Wielen met toneelregisseur Susanne Kennedy over de voorstelling De pelikaan. Na de dood van haar echtgenoot treft een moeder in het ouderlijk huis haar ziekelijke zoon, haar dochter en schoonzoon. De salon waar de vader op de chaise longue is overleden, ademt nog steeds zijn aanwezigheid. Jarenlang verdrongen angsten komen bovendrijven wanneer een nagelaten brief wordt teruggevonden. Het is Susanne Kennedy’s eerste regie bij Toneelgroep Amsterdam.

In Amsterdam staat het woonhuis van de regentenfamilie Van Loon. Sinds 1630 laat de familie Van Loon haar kinderen portretteren door grote namen als Dirck Santvoort, Nicolaes Maes en Thérèse Schwartze. Museum Van Loon toont nu een overzicht van vierhonderd jaar kinderportretten. We ontmoeten enkele geportretteerde kinderen en beeldend kunstenaar Katinka Lampe. Verder in het tweede uur o.a. een bijdrage van schrijver Walter van den Berg, die zich nog eenmaal door het nieuws laat inspireren. En we ontmoeten vertaalster Ine Willems in het historische hart van Den Bosch. Zij vertaalde de 800 pagina’s van Een veiliger oord, de nieuwe roman van de Engelse schrijfster Hilary Mantel. Ook staan we vannacht stil bij het overlijden van Hugo Brandt Corstius. Brandt Corstius werd beroemd door zijn scherpe columns, onder andere in Vrij Nederland, de Volkskrant en NRC Handelsblad. Dichter K. Schippers vertelt zijn verhaal over de woordkunstenaar.