17-21 maart

Deze week ontvangen we schrijver en columnist Nico Dijkshoorn, muzikant Tim Knol, schrijver Geerten Meijsing en bioloog Bob Ursem. In het tweede uur reportages met o.a. Marike Jager, Gerbrand Bakker en Geert Mak. Nb. Op woensdag vervalt het eerste uur i.v.m. de gemeenteraadsverkiezingen.

maandag 17 maart

Bonus is het toneelschrijfdebuut van schrijver en columnist Nico Dijkshoorn en gaat over een man die graag deelt. Bonus wordt een echt mensenmens genoemd en daar kan hij zich ook wel in vinden. Als je een verhaal vertelt, dan moet je dat goed vertellen. Bonus doet dit in het theater, met dia’s en gekleed in een vlot overhemd. Deze eenakter wordt gespeeld door acteur Jos Veldhuizen. Dijkshoorn, die zelf ook het podium betreedt om voor te lezen en liedjes te zingen, is te gast voor een gesprek met presentator Pieter van der Wielen.

De lemen hut in haar tuin had zo'n fijne akoestiek, dat Marike Jager besloot haar nieuwe album daar op te nemen. Nu gaat ze de liedjes van The Silent Song spelen in een reeks kerken, omdat daar de sfeer precies goed is voor de verstilde nummers. We doen verslag van de première in Utrecht. Verder leest schrijver Joris van Casteren een tekst die op de actualiteit is geïnspireerd, bericht correspondent Robert Portier over de Australische cinema en legt Odin Dekkers, als hoogleraar Engelse literatuur en cultuur aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, uit hoe we de wereld door de ogen van de befaamde (en blinde) schrijver Jorge Luis Borges (1899-1986) kunnen zien. Aanleiding is het verschijnen van het boek Professor Borges: A Course on English Literature.

dinsdag 18 maart

'Meer dan ooit voelt dit als de plaat die ik moest maken.' Na twee jaar afwezigheid kwam singer-songwriter Tim Knol terug met een nieuw album; Soldier On. Met deze liedjes gaat hij terug het theater in. Op blote voeten, vergezeld door zijn gitaar en stem. Terug heet de theatertour die nog tot en met april langs de Nederlandse theaters gaat. Pieter van der Wielen praat met Tim Knol.

Rouw, en of dat je leven bepaalt, of dat je de ellende achter je laat en door gaat. Dat is waar het om draait in het toneelstuk Elektra van het Nationale Toneel. Regisseur Casper Vandeputte maakt doorgaans actueel en politiek theater. Waarom nu dit monumentale stuk uit het wereldrepertoire? Verder laat schrijver Joris van Casteren zich door het nieuws inspireren, praten we met dichter en acteur Ramsey Nasr over politiek en taalverruwing, en we nemen een kijkje achter de schermen tijdens de compleet geïmproviseerde voorstelling van Nachtgasten. De steeds wisselende gastacteurs krijgen pas aan het begin van de voorstelling te horen welke rol ze gaan spelen en welke intriges er zijn. Hoe gaat dat?

woensdag 19 maart

Het eerste uur, tussen 00.00 en 01.00 uur, komt vandaag te vervallen in verband met de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen.

Van een vriend die verliefd is op een vrouw uit Wales krijgt schrijver Gerbrand Bakker het boek Border Country van Raymond Williams. Hij vind het zo mooi dat hij het zijn uitgever aanraadt. Deze week verschijnt de vertaling van Bakkers hand: Grensland. Het vertalen van deze roman over het Welshe plattelandsleven van de jaren '50 was voor Bakker ook een welkome afleiding in een periode waarin de inspiratie voor een nieuwe roman even ontbreekt. We zoeken de schrijver op. Verder leest schrijver Joris van Casteren een tekst die door de actualiteit is geïnspireerd.

donderdag 20 maart

Geerten Meijsing wordt gerekend tot een van de belangrijkste levende Nederlandse schrijvers. Hij werd bekend met romans als Veranderlijk en wisselvallig, Tussen mes en keel en Dood meisje. De uitgave Boedelbeschrijving, die in een gelimiteerde oplage verschijnt, bevat zeer persoonlijke dagboeknotities van Meijsing en geven inzicht in de worsteling van de schrijver met zijn werk, depressies, drank en de liefde. Pieter van der Wielen praat over die worstelingen met Geerten Meijsing.

Tot zondag wordt het Holland Animatie Film Festival (HAFF) in Utrecht gehouden. We praten met Hisko Hulsing, een van de meest succesvolle Nederlandse animatiefilmmakers van dit moment. Met zijn Junkyard won hij maar liefst op 22 festivals wereldwijd. Hij tekent niet alleen, maar schildert ook de achtergronden, schrijft het verhaal, regisseert en componeert de muziek voor zijn films. Dit jaar zit hij in de jury van HAFF. Verder leest schrijver Joris van Casteren een tekst die door de actualiteit is geïnspireerd. Allen Ginsberg, Jack Kerouac en William Burroughs ontmoetten elkaar in 1944, op Columbia University. Een vriend van hen, Lucien Carr, vermoordde in dat jaar David Kammerer. Dat zijn de feiten. In Kill Your Darlings reconstrueren regisseur John Krokidas en scenarist Austin Bunn de gebeurtenissen die leidden tot zowel de 'New Vision' van de latere 'Beats' en de moord. We bezochten de film met Ginsberg-kenner Joep Bremmers.

vrijdag 21 maart

Naast wetenschapper is Bob Ursem ook directeur van de Botanische Tuin van TU Delft. Als fervent natuurliefhebber en wandelaar ontdekte hij bij toeval hoe hij het kankerverwekkende fijnstof in hoge luchtlagen, gesloten ruimtes en in varkens- en kippenstallen onschadelijk kan maken. 'Op korte termijn schieten we een schoon rond gat in de zwarte smoglaag boven Beijing'. De theorie is van Bob Ursem, het idee van Daan Roosegaarde. Pieter van der Wielen praat met Bob Ursum.

Maandag gaat het Rijksmuseum in Amsterdam dicht, omdat de Amerikaanse president Obama langs komt. Hij is in Nederland vanwege de Nuclear Security Summit; de nucleaire top in Den Haag op maandag en dinsdag. Maar de kunst in het Rijksmuseum zal niet de enige kunst zijn die Obama te zien krijgt. Het conferentiecentrum hangt vol met werken uit de Rijkscollectie. We praten met samensteller Philippien Noordam van Buitenlandse zaken. Verder in het tweede uur o.a. een bijdrage van schrijver Joris van Casteren, die zich nog eenmaal door het nieuws laat inspireren, en kunstcritica en museumdirecteur Ann Demeester gidst ons door de kunstwereld. En: hoe maak je een film over eeuwig zwijgende, nimmer bewegende hoofdpersonen? De Fransman Luc Jacquet, de regisseur van March of the Penguins, waagde zich aan een film over bomen. We bespreken de film Once Upon A Forest met Ruben Smit, ecoloog, cameraman en regisseur van De Nieuwe Wildernis: hoe film je een boom?