24-28 maart

Deze week ontvangt Pieter van der Wielen documentairemaker Frank van den Engel, schrijver Herman Brusselmans, filosoof Coen Simon, historicus Korneel de Rynck en muzikant, animator Job Roggeveen. Verder aandacht voor o.a. de serie 'True Detective', het verschil tussen Nederland en België, en hoe realistisch is de filmklassieker 'The Day after Tomorrow'?

maandag 24 maart

Ondanks de wereldwijde financiële crisis blijven de prijzen voor hedendaagse kunst exploderen. Is hedendaagse kunst handelswaar geworden voor de superrijken? Documentairemaker Frank van den Engel maakte o.a. Photo & Copyright by G.P. Fieret en ging met deze documentaire op onderzoek uit naar de transformaties in de kunstwereld en de gevolgen voor kunstenaars, musea en de kunstgeschiedenis. Pieter van der Wielen praat met Frank van den Engel over The Next Big Thing, zijn film over de internationale kunsthandel.

Stroganoff kennen we uit de keuken. Maar minder bekend is dat de Stroganoffs ooit de rijkste familie van Rusland vormden. Van de 16e tot de 20e eeuw was het invloedrijke adel. We praten met theatermaker Jeroen de Man, die het verhaal vertelt van de Stroganoffs in een solovoorstelling. Verder leest schrijfster Franca Treur een tekst die op de actualiteit is geïnspireerd, bericht correspondent Marte Kaan vanuit India over het werk van de Brits-Indiase schrijver Rana Dasgupta, en we praten met schrijver Geert Mak over de joods-Oostenrijkse schrijver en journalist Joseph Roth. Ter gelegenheid van de herdenking van zijn vijfenzeventigste sterfjaar werd deze maand de Nederlandse afdeling van het Joseph Roth Genootschap gepresenteerd.

dinsdag 25 maart

Het had net zo goed de titel van een kinderboek kunnen zijn. Poppy en Eddie. De nieuwe roman van Herman Brusselmans, 'de mooie jonge oppergod van de Vlaamse letteren', bevat echter, naast de vele slapstick humor, een flinke dosis rauwe werkelijkheid. Borstkanker trof zijn –inmiddels gescheiden- vrouw Tania waardoor het leven ineens 'in teken staat van'. Pieter van der Wielen praat met de Vlaamse schrijver Herman Brusselmans over zijn (inmiddels) 65ste boek.

In het boek en de tentoonstelling Minje presenteert schilder Sam Drukker tien portretten van hoogbejaarde Joodse mannen, die in de Tweede Wereldoorlog net volwassen waren. Minje is het minimum aantal mannen dat nodig is voor een gebedsdienst in de synagoge – en dat zijn er tien. We gaan op atelierbezoek bij Drukker, wiens portretten zijn te zien in het Joods Historisch Museum in Amsterdam. Verder becommentarieert schrijfster Franca Treur het nieuws en proberen we het succes te verklaren van de nieuwe HBO-serie True Detective. Twee rechercheurs zijn op het spoor van een levensgevaarlijke moordenaar, die een voorkeur voor het occulte lijkt te hebben.

woensdag 26 maart

April is de Maand van de Filosofie, waarin dit jaar 'mens en techniek’ centraal staan. Wat was er eerst, de mens of de stok? Coen Simon verzamelde uit de geschiedenis van de filosofie de mooiste gedachten over de nieuwste technieken waarbij er steeds een nieuwe mens op staat. Een mens die anders doet en ook anders denkt. Van het schrift van Plato tot de klok van Bergson, van de schoenen van Heidegger tot het panopticum van Foucault, in de bloemlezing Een stok om mee te denken komen de mooiste teksten van grote denkers voorbij. Pieter van der Wielen praat met filosoof Coen Simon.

In het tweede uur praten we onder anderen met Roman Helinski naar aanleiding van zijn debuutroman Bloemkool uit Tsjernobyl, gebaseerd op de familiegeschiedenis van de auteur. Zoon Victor zoekt in dit verhaal zijn vader op, die uit zijn leven verdween omdat hij de lokroep van het avontuur niet langer kon negeren, in Afrika. Verder reageert schrijfster Franca Treur op iets wat in het nieuws is en de Vlaamse regisseur Jan Verheyen vertelt over de film Het vonnis, waarmee hij het debat over feilloze rechtspraak en recht op rechtvaardigheid aansnijdt. Tussendoor speelt de Haagse band Hallo Venray enkele nummers van het nieuwe album Show.

donderdag 27 maart

Een eeuw na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog reist de Vlaamse historicus en schrijver Korneel de Rynck door Europa, langs de belangrijkste plaatsen van de oorlog. Het boek IJzeren Oogst is het resultaat van een reis vol sporen, monumenten en begraafplaatsen en laat zien hoe, met oog voor het Europese perspectief, de Eerste Wereldoorlog nog steeds voortleeft op ons continent. Pieter van der Wielen praat met Korneel de Rynck over zijn tocht langs de stille getuigen die zijn overgebleven na het oorverdovende geraas.

In het tweede uur onder anderen een ontmoeting met schrijver, dichter en essayist Marc Reugebrink. Hij werd geboren in Nederland, maar woont en werkt al jaren in Gent. Zijn nieuwe roman Het Belgische huwelijk gaat over een Nederlander die zich niet goed in zijn vel voelt. Om de oranjekoorts achter te laten, trouwt hij met een rasechte Vlaamse. Op die manier poogt hij zich langzaamaan te nestelen als Vlaming in het lichaam van een Hollander. Het blijkt niets meer dan een illusie te zijn. Verder leest schrijfster Franca Treur een tekst die door de actualiteit is geïnspireerd en: hoe realistisch is The Day after Tomorrow? Deze filmklassieker voorspelt dat we razendsnel zullen belanden in een nieuwe ijstijd. We stellen de vraag aan dr. Appy Sluijs, die over dit onderwerp in Paradiso een lezing houdt. Tussendoor nog de vraag of schrijfopleidingen eigenlijk nog zin hebben. Met reacties van Aleid Truijens en Arie Storm.

vrijdag 28 maart

Job Roggeveen is niet alleen vormgever en animator, maar ook de geestelijk vader van het project Happy Camper. Vorige week verscheen het tweede album The Daily Drumbeat. Job Roggeveen schreef de liedjes en nodigde een elftal gastzangers uit om ze in te zingen. Zo zijn er bijdragen te horen van o.a. Ricky Koole, Janne Schra, Marien Dorleijn (van Moss) en Eefje de Visser. Pieter van der Wielen praat met Job Roggeveen over zijn project Happy Camper en zijn werk voor animatiestudio Job, Joris & Marieke.

Met de carrières van veel kunstenaars die collaboreerden met de nazi’s ging het na de Tweede Wereldoorlog bergafwaarts, maar lang niet met alle 'foute' kunstenaars liep het slecht af. Waarom konden sommigen hun carrière gewoon voortzetten? We vragen het aan historica Claartje Wesselink die het boek Kunstenaars van de Kultuurkamer schreef. Verder in het tweede uur o.a. een bijdrage van schrijfster Franca Treur, die zich nog eenmaal door het nieuws laat inspireren, en boekenredacteur Katja de Bruin geeft tips op het gebied van vertaalde proza. En Napoleon Bonaparte zal zich zaterdag verantwoorden voor zijn daden ten overstaan van échte raadsheren van de Hoge Raad. Raadsheer Ybo Buruma treedt op als openbaar aanklager. We praten met de makers: Ybo Buruma van de Hoge Raad en Johan Doesburg van het Nationale Toneel.