introductie basiselementen huisstijl

Ontwerpbureau Thonik ontwikkelde de VPRO-huisstijl. De basis van de huisstijl wordt gevormd door het VPRO-logo, het onderliggend grid en VPRO-typografie. Deze pagina introduceert de huisstijl in eenvoudige stappen: logo, typografie, kleurenpalet, vormentaal, do’s en don’ts.

Algemeen

Ontwerpbureau Thonik ontwikkelde de VPRO-huisstijl. De basis van de huisstijl wordt gevormd door het VPRO-logo, het onderliggend grid en VPRO-typografie. Deze pagina introduceert de huisstijl in eenvoudige stappen: logo, typografie, kleurenpalet, vormentaal, do’s en don’ts.

lees verder

De basis van de VPRO-huisstijl is een logo dat is opgebouwd uit een grid en typografie.

De typografie is Simplistic Sans Bold.

Grafische taal

De basis voor de grafische taal ligt in het logo-grid. Uit dit grid zijn verschillende grafische elementen afgeleid: driehoeken, cirkels, diagonalen, stralen en aangesneden letters. Al deze elementen zijn te gebruiken in print-, video- en online-ontwerpen. De regel is dat per uiting één grafisch element gebruikt kan worden. De elementen mogen niet met elkaar vermengd worden.

lees meer

De basis voor de grafische taal ligt in het logo-grid. Uit dit grid zijn verschillende grafische elementen afgeleid: driehoeken, cirkels, diagonalen, stralen en aangesneden letters. Al deze elementen zijn te gebruiken in print-, video- en online-ontwerpen. De regel is dat per uiting één grafisch element gebruikt kan worden. De elementen mogen niet met elkaar vermengd worden.

Onder het logo ligt een perfect symmetrisch basisgrid. De bovenste driehoeken in het grid zijn de vlaggen uit het VPRO-logo. Deze verhouden zich telkens als 1:2.

De letters vallen vrijwel geheel in het basisgrid. De middelpunten van de driehoeken uit het grid zijn gelijk aan de binnenzijden van de p en o.

Dit is het basislogo. Het logo kenmerkt zich door de witte cirkels binnen de p en de o.
Het logo kent enkele basisvarianten: 

  • Het open logo, waarbij de vlaggen doorlopen binnen de p en o.
  • Het dichte logo, waarbij de p en o volledig gekleurd zijn.
  • Het gesmolten logo, waarbij de p en o met de driehoeken versmolten zijn.
  • Het geknipte logo, waarbij de p en o open zijn geknipt.

kleurenpalet

Uitgangspunt bij de VPRO-huisstijl is helderheid. Daarom is gekozen voor heldere kleuren. Dit is het VPRO-kleurenpalet.

lees meer

De standaardkleuren van het logo zijn:
CMYK: 100% cyaan
RGB: # OOAAFF
PMS: Process Cyaan

Diapositief
De kleurstelling bij diapositief is:
Blauw blijft blauw.
Zwart wordt wit.

Monochroom
De letters worden transparant.
De driehoeken worden massief wit.

3.1 kleuren in het logo

Het logo mag met maximaal zes kleuren ingevuld worden.

In het voorbeeld mogen de vakken met dezelfde cijfers gelijke kleur krijgen, maar:
In de vakken 1 en 2 mag niet dezelfde kleur gebruikt worden.
In de vakken 3 t/m 6 moeten minimaal twee verschillende kleuren gebruikt worden.

3.2 kleurverloop in het logo

De kleuren binnen het logo mogen verlopen:
Lineair vanaf de driehoekzijdes.
Radicaal vanaf de vormen binnen de p en o.
Bij het gebruik van kleurverloop mogen niet meer dan twee kleuren gebruikt worden.

Gebruik grafische elementen in logo

Het basisgrid onder het logo biedt de mogelijkheid tot alternatieve invulling van het logo. Zo ontstaat een flexibel inzetbaar logosysteem met meer dan een miljard verschijningsvormen. Voor elk doel of thema is een passende variant te maken.

3.3 straling in het logo

Straling in het logo kan op meerdere manieren. Elke straalbreedte is mogelijk:
Open afsnijden van p en o.

  • Vanaf uiteinden driehoeken
  • Vanuit midden binnenvormen p en o

3.4 arcering in het logo

Arcering kan op meerdere manieren. Elke lijndikte is mogelijk:
Vanaf zijdes driehoeken.
Vanuit binnenvormen p en o.

Plaatsing van het logo

Do’s
De kleur van het logo kan aansluiten op of contrasteren met het achtergrondbeeld/onderwerp.
Zorg voor:
• voldoende contrast binnen het logo
• voldoende contrast t.o.v. achtergrond
• evenwicht tussen het formaat van het logo en de omgeving (lees: maak het niet te klein)

lees meer

Don’t s
Het logo mag nooit:
• transparant zijn
• met schaduw worden weergegeven
• onvoldoende contrasteren t.o.v. de achtergrond
• in een vlak geplaatst worden

Typografie

Het VPRO-lettertype is de Simplistic Sans Bold. Dit lettertype wordt in titels gebruikt.

lees meer

Voor subtitels gebruiken we de Simplistic Sans medium.
Er bestaat tevens een Simplistic Sans normal, die met name voor het web wordt gebruikt.

5.1 titels en subtitels

do’s
• In titels gebruiken we alleen onderkast. Uitzonderingen op deze regel zijn namen van personen, organisaties en landen.
• De regelafstand is gelijk aan de corpsgrootte (bijvoorbeeld allebei 100 pts).
• Voor koppen gebruiken we altijd Simplistic Sans Bold, voor subkoppen Simplistic Sans medium.

5.2 broodtekst

Het lettertype voor broodtekst is VPRO Vesta Regular, VPRO Vesta Italic, VPRO Vesta Bold en VPRO Vesta Bold Italic.

Do's broodtekst

• Voor koppen gebruiken we Simplistic Sans Bold.
• Voor subkoppen Simplistic Sans medium.
• Broodtekst in VPRO Vesta, 83% van de corpsgrootte van de kopjes
• In de broodtekst worden kapitalen regulier gebruikt. Namen van organisaties worden binnen broodtekst in kapitalen geschreven, zoals bijvoorbeeld 'VPRO'.