Geheimste gevoelens

Katja de Bruin ,

Podcasts zijn bij uitstek geschikt voor intieme verhalen en persoonlijke getuigenissen. Een microfoon is veel minder intimiderend dan een camera en de makers zijn niet uit op goedkoop effectbejag.

Ceara smeert jam tussen haar tenen, schraapt die er vervolgens weer af en stopt deze tenenjam in glazen potjes die ze voor dertig dollar per stuk verkoopt. Voor een flesje urine vangt ze 250 dollar. Ceara is online humiliatrix en verdient goed met het vernederen van mannen die ze nog nooit heeft gezien.

Trystan is leidinggevende in een middelgroot bedrijf. Hij heeft een vriend en twee geadopteerde kinderen. Maar hij is ook zwanger. Zijn collega’s weten niet dat hun baas als meisje is geboren en Trystan vindt het moeilijk om ze over zijn zwangerschap in te lichten.

Becca werkt in een waxsalon waar ze dagelijks bikinilijntjes en ballen harst. Om niet verstoten te worden uit haar orthodox-joodse familie, houdt ze de relatie met haar vriend strikt geheim. Ze zijn al twee jaar samen. Hij heeft haar ontmaagd toen ze achterin de dertig was.

Drie sterke verhalen. Maar Ceara, Becca en Trystan bestaan echt. Ze waren te horen in respectievelijk Love + Radio, Strangers en The Longest, Shortest Time: drie podcasts waarin regelmatig dit soort intieme verhalen te beluisteren zijn.

'Ik stel persoonlijke vragen, maar dat doe ik niet om te provoceren of makkelijk te scoren'

Anna Sale, presentator Death, Sex & Money

Podcasts zijn bij uitstek geschikt voor zulke persoonlijke getuigenissen. Een microfoon is veel minder intimiderend dan een camera en de makers zijn er niet op uit om makkelijk te scoren. Integendeel, ze nemen alle tijd om een complex verhaal van alle kanten te belichten. Ook de luisteraars zijn vaak ruimdenkend genoeg om een afwijkende levensstijl niet te veroordelen.

Podcasts als deze zijn dus geen freakshows, maar plekken waar integere, verhalende journalistiek wordt bedreven. Natuurlijk is er daarnaast ook sprake van enig voyeuristisch genoegen, maar de betrokkenheid van de makers is oprecht en je krijgt als luisteraar geen moment het gevoel dat hier kwetsbare mensen worden uitgebuit. Kennelijk wanen de geïnterviewden zich veilig genoeg om zelfs hun geheimste gevoelens uit te spreken.

Een van de beste podcasts in dit genre is Death, Sex & Money van Anna Sale, die elke aflevering begint met de mededeling dat haar show gaat over de dingen waar we veel over nadenken en meer over zouden moeten praten.

In een interview met het online podcasttijdschrift The Timbre legde Sale uit wat de achterliggende gedachte is: ‘Ik stel persoonlijke vragen, maar dat doe ik niet om te provoceren of makkelijk te scoren. Het gaat erom dat ieder mens in zijn leven voor ingrijpende beslissingen komt te staan en de vraag is welke keuzes je op zulke bepalende momenten maakt en waarom. Ik probeer op zulke universele levensvragen persoonlijke en concrete antwoorden te krijgen.’

Van de corrupte politieagent die een boekje opendoet over zijn bijverdiensten tot de weduwe die na de plotselinge dood van haar man allerlei onaangename geheimen ontdekte, Sale krijgt iedereen aan de praat. Een van haar technieken is om lange pauzes te laten vallen. Zo lang dat ze op de reguliere radio niet getolereerd zouden worden. De stiltes worden er bewust niet uitgemonteerd, zodat de luisteraar zelf hoort hoe lang iemand soms nadenkt over een antwoord.

Dat maakt het luisteren tot een indringende ervaring. Neem Diane Gill Morris, die in Death, Sex & Money haar hart uitstortte over het leven met haar twee autistische puberzoons. Ze had haar carrière moeten opgeven, was sociaal geïsoleerd geraakt en zegt onomwonden dat ze, als ze alles van tevoren had geweten, liever geen kinderen gehad. Nadat ze in de kerk tevergeefs steun zocht, was ze overtuigd atheïst geworden: ‘Everybody says, you know: God only gives special children to special people. To which I say: Well then God can go fuck himself.’

Death, Sex & Money, dat sinds 2014 te beluisteren is, doet het uitstekend in de hitlijsten. Die werden lang gedomineerd door programma’s van comedians en techneuten. Dat zijn vrijwel altijd mannen. Inmiddels zijn vrouwen aan een indrukwekkende opmars bezig in de podcastwereld en ze maken echt niet alleen shows over typische vrouwenzaken. Ook bankovervallers, daklozen, verslaafden, leernichten en uitgerangeerde Hollywoodsterren deden hun verhaal voor de microfoon.

Sale, die tien jaar lang politiek verslaggever was en dus ruime ervaring heeft met ouderwetse nieuwsjournalistiek, ontpopte zich tot een empathische, haast therapeutische interviewer die ook de allerongemakkelijkste vragen niet uit de weg gaat. In de beslotenheid van je eigen koptelefoon is dat een uiterst bevredigend genoegen.

 

Lees hier ons exclusieve interview met Anna Sale

De beste intieme podcastverhalen

Strangers

Love Hurts – In vier afleveringen onderzoekt Lea Thau de valkuilen van moderne liefde. Ze vraagt aan voormalige dates waar ze op afknapten en praat ook met een man die zij zelf liet zitten.
American Mormon, International Mr. Leather – Hij groeide op in een mormoons gezin in Wyoming waar de kerk zijn baken was. Totdat hij werd verstoten vanwege zijn homoseksualiteit.
Sexistential – Kendra Holliday is seksueel hulpverlener en helpt onzekere mannen hun angst voor intimiteit te overwinnen.

Death, Sex & Money

Autism Isn’t What I Signed Up For – Diane Gill Morris vertelt over het leven met haar twee autistische zoons.
In Sickness and In Mental Health – Giulia Lucach was drie jaar getrouwd, toen ze een bipolaire stoornis ontwikkelde.
A Dirty Cop Comes Clean – Ken Eurell was een politieagent die zijn salaris op allerlei manieren aanvulde.
The Sex Worker Next Door – Alleenstaande moeder Emma betaalt de rekeningen door thuis heren te ontvangen.
Dead People Don’t Have Any Secrets – Amanda was met een geweldige man getrouwd. Dacht ze. Totdat hij in coma raakte.

The Longest, Shortest Time

The Accidental Gay Parents – In vier afleveringen vertelt Hillary Frank het ongelooflijke verhaal van John, Trystan en hun kinderen.
Healing After Childbirth – Over pijnlijke seks na een pijnlijke bevalling.
Behind Family Lines – Darlene drilt jonge rekruten in het leger, maar is ook alleenstaande moeder van drie kinderen die ze veel te weinig ziet.