Niet ordinair gluren

Katja de Bruin ,

Death, Sex & Money barst van de intieme, superpersoonlijke verhalen. Interviewer Anna Sale weet in deze succesvolle podcast precies de vragen te stellen waarop jij het antwoord wilt horen, zonder dat het ooit voyeuristisch of ongemakkelijk wordt.

Het idee achter Death, Sex & Money is dat het een heel persoonlijk programma is. Waar ligt de grens tussen een intiem gesprek en goedkoop voyeurisme?
‘De gedachte is dat we verhalen vertellen over momenten in het leven waarover we vaak liever niet praten. Dat doen we omdat we op die manier anderen beter leren begrijpen. Ik leg dat uit aan elke gast die ik interview. Ik wil zeker weten dat ze begrijpen dat het de bedoeling is dat er details ter sprake komen die je in een normaal, beleefd gesprek achterwege zou laten. Maar ik leg ook uit dat het niet de bedoeling is om ordinair te gluren in andermans privéleven. We willen de problemen waar heel veel mensen in hun leven mee worstelen bespreekbaar maken. Ik zeg trouwens ook altijd tegen mijn gasten dat ze niet op elke vraag die ik stel antwoord hoeven te geven.’

Hebben mensen achteraf weleens spijt dat ze zo open zijn geweest?
‘Ik heb weleens gasten gehad die zich na een interview heel kwetsbaar voelden, maar er is maar een gast geweest die echt spijt had van ons gesprek. Dat was het interview met een prostituee die achteraf bang was dat ze teveel had onthuld over haar identiteit. We hebben het er lang over gehad en uiteindelijk ging ze ermee akkoord om het gesprek toch uit te zenden met een andere naam en een vervormde stem. Het is een heel interessante aflevering geworden over de ervaringen van een prostituee die vertelt over wat ze bereid is te doen om geld te verdienen en hoe ze omgaat met de zware kanten van het werk.’

Moet je jezelf soms dwingen om moeilijke vragen te stellen?
‘Soms kan het ongemakkelijk voelen om iemand te vragen naar ervaringen met seks of geld – vooral geld! – maar ik denk er van te voren goed over na hoe ik dit soort riskante vragen formuleer. Ik probeer ze zo te formuleren dat erin doorklinkt dat ik oprecht probeer te begrijpen wat iemand beweegt. Het mag nooit gemakzuchtig klinken.’

Je krijgt vast vaak mailtjes van luisteraars met hun eigen geweldige verhaal. Hoe weet je of iemand stabiel genoeg is om zijn verhaal om dat te delen?
‘We zorgen ervoor dat onze gasten en luisteraars goed begrijpen hoe de show werkt. We krijgen inderdaad zeer persoonlijke, intieme verhalen in onze mailbox. We bekijken per verhaal wat we ermee doen. Soms gebruiken we het voor de uitzending, soms alleen voor de nieuwsbrief en we vragen altijd of iemand liever anoniem blijft. Iedereen die wordt geïnterviewd voor het programma moet begrijpen hoe het werkt.’

'Ik zeg altijd tegen mijn gasten dat ze niet op elke vraag die ik stel antwoord hoeven te geven'

Anna Sale, presentator Death, Sex & Money

Heb je wel eens de behoefte iemand tegen zichzelf in bescherming te nemen door een verhaal niet te brengen?
‘Meestal wordt een verhaal pas verteld als de periode waarover het gaat al lang achter de rug is. Dan kunnen we vooraf bepalen wat de spanningsboog is en wat we wel en niet prijsgeven in het gesprek. Dat betekent ook dat de gasten de tijd hebben om na te denken over wat ze kwijt willen. Een enkele keer neemt een verhaal onverwacht een andere wending. Zoals in de aflevering over het stel dat bezig was af te kicken van hun heroïneverslaving. Dan moet je ervoor zorgen dat hun identiteit extra goed beschermd wordt.’

Kun je een paar interviews noemen die je heel moeilijk vond om te doen?
‘Interviews kunnen moeilijk zijn om verschillende redenen. Soms moet ik iets over mezelf vertellen wat ik gênant vind, bijvoorbeeld in een van de eerste afleveringen waarin ik het over mijn eigen liefdesleven heb met senator Al Simpson en zijn vrouw Ann.
Het gebeurt ook wel eens dat gasten ineens terugschrikken en niet persoonlijk durven worden. In de aflevering met comedy-echtpaar Scott Aukerman en Kulap Vilaysack probeerde hij steeds met grappen mij op afstand te houden terwijl zij wel serieus antwoord gaf. Tijdens het interview maakte ik me zorgen of dat wel zou werken, maar na afloop vond ik dat de manier waarop ze reageerden eigenlijk heel veelzeggend was over wie ze waren.
En dan zijn er nog de onverwachte dingen die er kunnen gebeuren tijdens een interview. Met sekscolumnist Dan Savage viel de verbinding steeds uit, zodat we telkens opnieuw moesten beginnen. Met acteur Tituss Burgess had ik veel minder tijd dan gepland en toen bleek hij ook nog heel langzaam te praten waardoor ik me enorm opgejaagd voelde. En met travestiet Big Frieda probeerden we voortdurend te ontsnappen aan de brandende zon in New Orleans terwijl we in gesprek waren. Op het moment zelf was ik bang dat het waardeloze interviews zouden worden, maar uiteindelijk bleken het drie hele goeie afleveringen. Daar heb ik van geleerd dat onvoorspelbaarheid soms juist leidt tot goeie interviews.'

Wat voor reacties krijg je gemiddeld van luisteraars? Is er sprake van een groepsgevoel?
‘Dat groepsgevoel is ongelofelijk groot onder luisteraars. Ze delen de meest persoonlijke details over hun leven met ons en wij beschouwen dat als een enorme eer waar we heel gewetensvol mee om proberen te gaan. Ik hou het allermeest van het moment waarop luisteraars met elkaar in contact komen. Als iemand heeft verteld over een bijzonder moeilijk moment in zijn leven en daarna overweldigend veel reacties krijgt, is dat zo ontroerend. Bovendien bewijst het dat het internet wel degelijk een plek kan zijn waar wezenlijk, menselijk contact mogelijk is.'

(tekst gaat verder onder de foto)

Anna Sale: 'Ik presenteer mezelf niet als goeroe die alles weet over het leven, maar ik probeer eerlijk te zijn over wat ik zelf doormaak'

Je praat met je gasten vaak over de bepalende momenten in hun leven. Denk je dat het delen van die ervaringen kan helpen om andermans levens te veranderen?
‘Zeker. Ik denk niet dat je problemen worden opgelost door ze te delen, maar het kan wel een enorme opluchting zijn om te weten dat je niet de enige bent die door een bepaalde fase heengaat. Dat is ook de reden dat ik hiermee ben begonnen. Ik stuitte zelf op zulke belangrijke vragen over mijn carrière, mijn liefdesleven en, eerlijk gezegd, ook gewoon de zin van het leven. Ik voelde me daar heel eenzaam in. Luisteren naar andermans verhalen over dit soort onzekerheden en bepalende momenten in het leven is troostrijk en kan helpen om er zelf ook opener over te zijn.’

Hoe bouw je je publiek op? Wat werkt het beste?
‘Het beste is om een programma te maken waar je echt trots op bent. Dat maakt het makkelijker om het te promoten, omdat je er oprecht enthousiast over bent. Ik heb wel geleerd dat het dringen is op de podcastmarkt. Dus het helpt om de handen ineen te slaan met andere podcasts. We hebben samengewerkt met programma’s als This American Life, Reply All, Savage Lovecast en ook met de BBC. Zo werden we bij een nieuw publiek geïntroduceerd. Dat helpt enorm.’

Is het belangrijk om details over je privéleven te delen zodat luisteraars zich met je kunnen identificeren?
‘Ik weet niet of het belangrijk is, maar ik heb ervoor gekozen te delen wat ik meemaak. Omdat het de kloof tussen mij en het publiek kleiner maakt. Ik presenteer mezelf niet als goeroe die alles weet over het leven, maar ik probeer eerlijk te zijn over wat ik zelf doormaak en ik denk dat dat ervoor zorgt dat luisteraars en gasten zich meer op hun gemak voelen om hun verhalen met mij te delen.’

Wat zijn de voordelen van het maken van een podcast vergeleken met een radioprogramma?
‘Ik vind vooral de intense band met je luisteraars geweldig. Als je naar de radio luistert zet je die meestal gewoon aan. Wie een podcast luistert, kiest heel bewust voor die ene show. Bovendien ben je niet gebonden aan lengte, structuur en inhoud. Je kunt veel creatiever zijn. Het voelt alsof we elke aflevering iets nieuws uitvinden.’