Bekijk hier de 2doc

oorlog te koop

Saddam hád geen massavernietigingswapens, toch werden de geesten tien jaar geleden rijp gemaakt voor een inval in Irak. Hoe, daarover gaat de documentaire The War Campaign.

Een oorlog legitimeren naar de buitenwereld, hoe doe je dat? Dat onderzoekt Boris Benjamin Bertram in War Campaign (2013). Hij maakt een reconstructie van wat er van veertien maanden voor de Amerikaan invasie, tot het daadwerkelijke moment van binnenvallen gebeurde. Wie maakten het plan, wie waren erbij betrokken en hoe krijg je er politieke steun voor? Bertram vermoedt het bestaan van een gigantisch plan achter de politieke verkoop van de Irakoorlog.

Bijna 1.4 miljoen mensen komen om bij de oorlog. Met het in kaart brengen van deze oorlogscampagne lijkt Bertram dan ook een duidelijke boodschap mee te willen geven: ‘Dit soort campagnes bestaan, wees erop voorbereid.’ In de documentaire komen veel betrokkenen en experts aan het woord. Van de VN tot de CIA, van de rechterhand van Colin Powell tot VN-wapeninspecteur Hans Blix.