made in europe

Het moest er gewoon van komen: een televisieserie gebaseerd op de gelijknamige, alom bejubelde bestseller van Pieter Steinz, Made in Europe. De serie neemt de kijker mee op een rondreis door Europa langs de belangrijkste halteplaatsen van de Europese cultuur. Een zoektocht naar het culturele DNA van ons continent.

De VPRO zendt Made in Europe in het voorjaar van 2017 uit op zondagavond op NPO 2.

Dimitri Verhulst presenteert de nieuwe VPRO-reisserie Made in Europe. De Belgische schrijver Verhulst neemt ons in acht afleveringen mee langs de iconen van de Europese cultuur. Wat vormt de basis van het culturele DNA van ons continent? Tijdens de rondreis langs de belangrijkste halteplaatsen van de Europese cultuur ziet en hoort hij de iconen: van pop tot klassiek, van literatuur tot populair en van arthouse tot kaskraker.


"We hopen dat Manet en Rodin troost mogen bieden in deze bange dagen…meer dan ooit moet het gewoon, kunst!", aldus Dimitri Verhulst tijdens de eerste opnames.

Pieter Steinz bracht in zijn door onder anderen Frans Timmermans, Tommy Wieringa en Matthijs van Nieuwkerk als meesterwerk omschreven boek, een prachtig overzicht van 208 culturele iconen. Die hebben alle weliswaar onmiskenbaar hun wortels in hun geboortegrond, maar zijn in hun onderlinge verbanden tegelijkertijd door en door Europees.

De televisieserie is een zoektocht naar de verbanden en naar overeenkomsten in de factoren die ertoe hebben bijgedragen dat een kunstvorm of culturele uiting een icoon is geworden. Verbanden ontstonden vaak omdat de makers elkaar inspireerden. In elke aflevering komen drie iconen aan bod uit verschillende landen en uiteenlopende culturele disciplines. Zo kan de kijker ervaren wat Pippi Langkous, Socrates en de Punk-beweging met elkaar te maken te maken hebben.

'Tijdens het schrijven van Made in Europe ben ik meer dan eens aangelopen tegen de beperkingen van het boek als medium. Stel je voor, dacht ik dan, dat Made in Europe een televisieprogramma was. Dan zouden de vertelde verhalen nóg meer diepte en reikwijdte krijgen, terwijl de verbanden tussen de verschillende kunstvormen nóg makkelijker te schetsen waren; je kunt laten horen hoe de muziek van Kraftwerk door klinkt in de moderne dance of laten zien hoe de film Metropolis school maakte voor The Matrix en Star Wars. Je kunt duidelijk maken welke invloed de methode-Stanislavski had op de toneelpraktijk en de filmgeschiedenis. Goed nieuws dus, dat Made in Europe een televisieserie wordt – niet alleen voor kunstliefhebbers, maar voor alle kijkers', aldus Pieter Steinz.

Made in Europe brengt in kaart hoe kunst en cultuur in Europa met elkaar samenhangt en in de loop van de geschiedenis en maatschappelijke golfbewegingen van ons continent een Europees cultuurgoed hebben voortgebracht. Dit is het culturele DNA van ons continent, dat een patroon kent waarin alles onlosmakelijk met elkaar verbonden lijkt te zijn.

Naar het boek Made in Europe van Pieter Steinz (Nieuw Amsterdam)
Productie: Stepping Stone Producties in coproductie met VPRO