ArgosTV Medialogica

Berg met geld

Tienduizenden Nederlanders op een Franse berg, om samen geld op te halen voor KWF Kankerbestrijding. Fietsers, vrijwilligers en cameraploegen. Wat in 2006 begint met een clubje vrienden dat met zesenzestig man zes keer de Alpe d’Huez op fietst, groeit in enkele jaren uit tot een van de grootste goede doelen-evenementen: Alpe d’HuZes. 

Met het jaarlijkse spektakel is sindsdien in totaal honderd miljoen euro opgehaald. Vanaf de begindagen stelde men met nadruk: niets blijft aan de strijkstok hangen. Het grote doel kon daarmee dichterbij komen: kanker binnen tien jaar maken tot een ziekte die weliswaar chronisch is, maar niet langer dodelijk.

Dan komt het nieuws. Augustus 2013. Als donderslag bij heldere hemel.  Dat uitgerekend de oprichter van dit evenement toch blijkt te verdienen is een grote schok. Coen van Veenendaal, 160.000 euro. In korte tijd worden talloze Twitter-berichten verspreid en dagenlang is het nieuws op radio, televisie en in de kranten. De woorden die blijven rondzoemen: Antistrijkstok. Graaier. Zakkenvuller. Alpe d’HuZes is oplichterij, met Van Veenendaal als grootste crimineel.

In één klap staat het leven van Coen van Veenendaal op z’n kop. Jarenlang was hij één van de drijvende krachten achter Alpe d’HuZes, nu wil niemand meer iets van hem weten. 

Hoe kon dit zo uit de hand lopen? En klopte het beeld wel dat was ontstaan? Medialogica reconstrueert de mediastorm rond Alpe d’HuZes. Een aantal betrokkenen blikt met open vizier terug, onder wie Coen van Veenendaal zelf.
 
Gemaakt door Cees Overgaauw en Judith Konijn.