Toenemende geopolitieke spanningen, extremer weer en allerlei crises leggen de kwetsbaarheid van internationale handelsstromen bloot. Het Brabantse plakbandbedrijf All Tape Supplies wil daarom lokaler gaan produceren.

Veel spullen om ons heen hebben waarschijnlijk meer van de wereld gezien dan jij. Neem plakband. Wanneer je een stuk afknipt om een cadeau voor je moeder in te pakken, heeft het product al behoorlijk wat kilometers afgelegd.

Dat gaat zo: voor het zogenaamde washiplakband verscheept het Brabantse All Tape Supplies (ATS) enorme rollen vanuit Japan naar Nederland. In de fabriek in Tilburg worden kilometers tape in kleinere stukken gesneden en op een schip naar Vietnam gezet. Daar wordt een speciale folie aan de tape toegevoegd. Dit eindproduct gaat in zeecontainers weer terug naar Nederland om uiteindelijk vanuit Tilburg te worden geëxporteerd naar Europese afnemers. 

Hoe kan het dat een rol tape zo’n reis moet afleggen? ‘Er zijn simpelweg heel weinig fabrikanten van deze materialen in Europa,’ vertelt Felipe Muñoz Mateu, algemeen directeur van ATS. Het washipapier dat nodig is voor washiplakband wordt op dit moment alleen in Japan geproduceerd. ‘Meerdere bedrijven in Europa zijn al bijna dertig jaar bezig om de Japanse kwaliteit te evenaren, maar tot op heden is het nog niet echt gelukt. Het ziet er soms wel uit als washiplakband, maar de kwaliteit is niet hetzelfde. De Europese pogingen zijn als Porsches met de binnenkant van een Fiat.’ 

Het roer moet om

Maar ATS is vastberaden een zo groot mogelijk deel van hun productieprocessen in Tilburg plaats te laten vinden. Kennis en kunde moeten weer naar Nederland worden gehaald. De doelen van ATS passen bij een trend van bedrijven om steeds meer productieprocessen naar Europa te verhuizen. Toenemende geopolitieke spanningen, extremer weer en allerlei crises leggen de kwetsbaarheid van lange, complexe internationale handelsstromen bloot. 

Hoewel de kans klein is dat de materialen uit Japan succesvol nagebootst kunnen worden, kan het samenstellingsproces dat nu nog in Vietnam plaatsvindt, wel naar Tilburg worden verhuisd. ATS is druk bezig om machines te testen die dat mogelijk moeten maken. ‘Over een jaar moeten we op volle toeren kunnen draaien,’ vertelt Felipe. Dan kan het bedrijf 95 procent van de producten in Nederland produceren. Alleen de materialen worden dan waar nodig nog uit het buitenland gehaald. 

De verschuiving komt op gang

De afhankelijkheid van niet-Europese landen wordt steeds zichtbaarder door langere levertijden en lege schappen in de winkels. Ook bij ATS zien ze dat er een verschuiving op gang komt naar lokatie productie. ‘Ik heb van concurrenten doorgespeeld gekregen dat men fabrieken vanuit Maleisië, Vietnam, China en allerlei andere Aziatische landen naar Europa gaat verhuizen. Het gaat dus echt gebeuren.’