Media in Italie

Publieke informatieverstrekking is in Italië ten opzichte van andere Europese landen eenzijdig. Er is weinig verscheidenheid en concurrentie op de Italiaanse televisie en de Italianen lezen relatief weinig de krant. De publieke omroep RAI is onderhevig aan politieke invloed en de grootste commerciële zenders zijn onderdeel van Mediaset, het bedrijf van Berlusconi. RAI en Mediaset bezitten meer dan 90% van de Italiaanse televisiemarkt en vormen een belangrijk politiek machtsmiddel.

In 2009 had 53% van de Italiaanse huishoudens toegang tot internet (bron: Eurostat, 2010). Vergeleken met de rest van West-Europa is het internetgebruik in Italië aanzienlijk lager (Nederland 90%, Frankrijk 63%, Duitsland 79%, Oostenrijk 70%). Recentelijk wordt internet steeds meer gebruikt om de door Berlusconi gedomineerde televisiekanalen te omzeilen en de kijker via deze weg te informeren over politiek en het reilen en zeilen van het land. Maar ook Berlusconi voert actief campagne op internet: zie hier de karaoke-versie van zijn campagnelied.

Ook grote kranten vechten voor hun vrijheid van meningsuiting. Europa heeft meerdere malen gewaarschuwd dat de vrijheid van meningsuiting, en daarmee de democratie in gevaar, komt.

Behalve grote invloed op de media heeft Berlusconi ook de gerechterlijke macht in zijn greep. Zo lijkt het erop dat de wet die hem 'immuun' maakt voor strafrechterlijke vervolging binnenkort toch doorgevoerd gaat worden. Hiermee kan de premier rechtszaken die tegen hem lopen maximaal anderhalf jaar uitstellen.