Biografieën bij de uitzending Google versus China

Ken Auletta, Jonathan Zittrain, Kaiser Kuo, Ying Zhu, Michelle Penn, Michael Chen, Benny Zhu en Hu Yong.

Kaiser Kuo
Kaiser Kuo (1966) is in Amerika geboren en opgegroeid. Hij is tegenwoordig woordvoerder en hoofd internationale communicatie van de Chinese zoekmachine Baidu. In de uitzending legt hij uit dat de arbeidsstructuur van Baidu heel plat is. Zo noemt iedereen de CEO bij zijn voornaam, Robin. De werknemers worden aangemoedigd open en eerlijk te spreken. Daarnaast is Kaiser Kuo ook bekend in China om zijn verleden als rockster. Hij heeft met zijn band Tang Dynasty de Chinese muziekcultuur verlevendigd. Ook schrijft hij de column "Ich bin ein Beijinger" voor het Engelse magazine The Beijinger.

Jonathan Zittrain
Jonathan Zittrain (1969) is hoogleraar recht en internet aan de universiteit van Harvard. Als internet rechtskundige heeft Zittrain diverse boeken geschreven, zoals "The Future of the Internet and How to Stop It" (Yale University Press, 2008) dat gratis verkrijgbaar is via het internet. Hij was ook co-redacteur van de boeken Access Denied (MIT Press, 2008) en Access Controlled (MIT Press, 2010). Daarnaast houdt Zittrain een blog bij: The Future of the Internet (and how to stop it).

Ken Auletta
Ken Auletta (1942) is schrijver, journalist en media criticus voor The New Yorker. Hij heeft elf boeken geschreven, waaronder "Googled: The end of the World as We Know It" (2009). In dit boek schetst Auletta een algemeen portret van het bedrijf Google: hoe het begon en hoe het uitgroeide tot mediagigant. Het boek tracht de geheime ingrediënten van het succes van Google te ontdekken.

Ying Zhu
Ying Zhu is hoogleraar media en cultuur aan het City University of New York (CUNY), College of Staten Island. Ying schrijft over Chinese mediacultuur en is momenteel bezig met een publicatie over China Central Television (CCT). Ying Zhu houdt zich ook bezig met het onderwerp Google en China. Over de reacties en invloed van de Chinese 'critical mass' van burgers op het vertrek van Google uit China hield ze een lezing in het hoofdkantoor van Google in Manhattan. Daarin zei ze onder andere dat 'What emerges in China is a commercialized and vastly expanding information society. We’ve heard about censorship and crackdowns; but as you know much better than I do, people who want to DO find means to bypass the Great Firewall. Vigorous public discussion and networking on the Internet and via social media have become central features of contemporary Chinese society.'

Hu Yong
Hu Yong is in China een authoriteit op het gebied van internet. Hij heeft in de jaren negentig voor een aantal Chinese kranten gewerkt. Hij was van 1991 tot 1993 nieuwsredacteur bij het enige Engelstalige nationale dagblad, namelijk China Daily. Daarna heeft hij ook bij het Chinese nieuwsblad Lifeweek gewerkt als senior writer en columnist. Hij concentreerde zich daar in 1995 al op de informatieindustrie. Momenteel is Hu Yong hoogleraar media & internet aan Peking University. In de uitzending komt ook naar voren dat Hu Yong als enige Chinees met naam en toenaam vermeld wordt in de gelekte WikiLeaks cables.

Michelle Penn
Michelle Penn (26) deed voorheen de marketing van Google en is nu marketing director van het Chinese NIM Advertising. Voor dit bedrijf stippelt zij de marketing strategiëen uit. In de uitzending vergelijkt ze de Chinese firewall met de invisibility cloak van Harry Potter: "Je ziet het niet, je weet niet wie erachter zit, maar het houdt bepaalde informatie wel tegen".

Michael Chen
Michael Chen werkte eerst voor Google. Hij stapte in 2009 over naar de Chinese zoekmachine Baidu en werkt daar nu als general manager. Hij richt zich bij Baidu op de Oost-Chinese markt waar hij contact onderhoudt met grote klanten als General Motors, Coca-Cola, L'Oréal en Nike.

Benny Zhu
Benny Zhu is een internetondernemer. Hij is de directeur en oprichter van NIM Advertising. Het is een bedrijf dat zich sinds 2004 specialiseert in e-marketing. NIM biedt interactieve marketing service voor in China en helpt hun cliënten met branding en het behalen van hun marketingdoeleinden op het internet.