Behalve dat het onze wasmachines maakt, houdt Siemens zich intensief bezig met de toekomst van de ‘livable city.’ In oktober 2011 richtte het bedrijf hun afdeling <i>Infrastructure & Cities</i> op - om door innovatie oplossingen te vinden voor de stad van de toekomst – nog vóórdat de vragen gesteld worden. Sterker nog: ze formuleren met hun research ook zelf de vragen.

Binnen Siemens' Cities-sector - goed voor zo'n 87.000 werknemers - vindt onderzoek plaats naar grootstedelijke problematiek: water- en energievoorziening, huisvesting, veiligheid, zorg, klimaatverandering, bestuur en infrastructuur.
De onderzoeksgroep biedt steden oplossingen voor deze (toekomstige) kwesties, in de vorm van bijvoorbeeld elektrische vervoersmiddelen, smart grids van o.a. slimme gebouwen die energie aan het net leveren, watermanagement en 'slimme' bewakingssystemen.
Ook ontwikkelt het systemen waarmee de bestuurlijke efficiëntie van een stad kan worden vergroot. Een mooi voorbeeld daarvan is de zogenaamde City Cockpit, een computersysteem waarmee stadsbestuurders een globaal digitaal overzicht van de stad wordt geboden à la SimCity.

‘Er is sprake van een grote trend van urbanisering, die zich nog lang zal voortzetten. Wereldwijd trekken per seconde twee burgers naar de stad: dat is éénmaal München per week. Ook het energiegebruik in de stad zal stijgen. Alleen al voor Siemens ligt er in deze sector een markt van 300 miljard euro open – en de omvang van deze sector zal alleen maar groeien.’
--Ulrich Eberl, innovatie-expert Siemens en hoofdredacteur van Pictures of the Future, een uitgave van en over Siemens.

Masdar City

Middenin de woestijn van het zeer welvarende Abu Dhabi bouwt Siemens als partner mee aan een groot project: een stad die vanaf het nulpunt wordt ontwikkeld op de meest moderne en klimaatefficiënte wijze denkbaar.

Masdar City bevat een zogenaamd smart grid, ontwikkeld door Siemens, bestaande uit gebouwen en infrastructuur die beschikken over een artificiële intelligentie om parameters zoals elektriciteit, gas en waterverbruik te optimaliseren.
Auto’s zijn in Masdar niet toegestaan – in plaats daarvan zijn er elektrische tweepersoonsauto’s (van een Nederlands bedrijf: 2getthere) die inzittenden zonder bestuurder naar de plaats van bestemming brengen. Tevens is gekozen voor extra smalle straten. Dit zorgt voor een gematigde temperatuur en een voetgangersvriendelijke stad – ook wat afstanden betreft. Buiten de stad levert een groot veld van zonnepanelen energie. De speciale coating op deze panelen wordt door Siemens ontwikkeld.
Momenteel bestaat het concept uit 18.000 vierkante meter stad, maar dit kan mogelijk tot 25.000 m2 worden uitgebreid.

Onlangs bracht Koningin Beatrix een bezoek aan Masdar City als deel van haar handelsbezoek aan Abu Dhabi. Ze werd daarbij verwelkomd door de CEO van Masdar – een burgemeester heeft de stad (nog) niet.


Het gebied waar Masdar City wordt ontwikkeld. Aan de noordwestelijke flank van de stad is het zonnepanelenveld zichtbaar.

Andere projecten

Naast de stad van de toekomst in Abu Dhabi, is Siemens wereldwijd betrokken bij stadsontwikkelingsprojecten. Zo ontwikkelt het oplossingen voor veiligheid in New Yorkse scholen. En helpt het bedrijf het Duitse ‘ecodorp’ Wildpoldsried om geheel in de eigen energie te kunnen voorzien. Voor Yangpu, een district in Shanghai, wordt een smart grid ontwikkeld. Wenen geldt inmiddels als ‘Siemens-stad’ op het gebied van verkeer, en in Londen levert Siemens hybride bussen en slimme camera's die de nummerborden registreren van iedereen die het centrum inrijdt (om het centrum te ontlasten van verkeer wordt daar een speciale belasting geheven - de congestion charge). In Den Haag maakte de directeur van Siemens Nederland onlangs bekend een toekomstvisie te willen ontwikkelen voor de Hofstad als de ‘intellectuele Maasvlakte’ van Nederland.