Luisteren is een rijkdom

Kim Buisman ,

Stichting Sensoor is een landelijke organisatie met 27 vestigingen en ruim 1100 vrijwilligers die in alle anonimiteit mensen een gesprek bieden. Je kunt Sensoor bellen, chatten of mailen. 'De kunst is om steeds minder adviezen te geven. Vaak willen mensen gewoon hun verhaal kwijt.'

"Steeds meer mensen vinden Sensoor door bijvoorbeeld ‘eenzaamheid’ in te toetsen op Google."

Wat is Sensoor?

‘Wat Sensoor bijzonder maakt is dat je vierentwintig uur per dag kunt bellen. Daarin zijn we uniek’, vertelt een vrijwillige medewerker van Sensoor Amsterdam. 'Steeds meer mensen vinden Sensoor door bijvoorbeeld ‘eenzaamheid’ in te toetsen op Google. Soms bellen mensen in paniek 112 omdat ze het niet meer zien zitten. Dan sturen zij ze aan ons door.' Bij Sensoor kunnen mensen anoniem hun hart luchten. ‘De gesprekken gaan veel over taboes; homofilie, openlijk praten over misbruik, een man die een vrouw wil zijn, dingen waarvan we denken dat ze geaccepteerd zijn. Ook schulden hebben is een taboe, mensen voelen er veel schaamte over.'

"Als ik denk dat ik daar alleen maar zit om de wereld te redden werkt het niet. Daar heb ik eigenlijk een hekel aan."

Jet (65) gepensioneerd organisatie adviseur, vrijwilliger Sensoor

Waarom werk je bij Sensoor?

Sensoor Nederland

‘Je wordt eigenlijk met je eigen patronen geconfronteerd’ legt Jet (65) me uit. Tijdens haar verhaal krijgt ze bijval van andere vrijwillige medewerkers. Ze werken met veel plezier bij Sensoor Amsterdam: ‘Je leert hoe je nou eigenlijk echt contact maakt. Door over een gesprek na te denken, leer je veel over jezelf. Hoe jij reageert op een ander. Dat kan heel confronterend zijn, maar daardoor ook heel leerzaam. Op een gegeven moment begon ik me af te vragen, hoe doe ik dat eigenlijk bij vrienden, familie, op het werk, bij iedereen? Dat is voor mij persoonlijk de uitdaging. Als ik denk dat ik daar alleen maar zit om de wereld te redden werkt het niet. Daar heb ik eigenlijk een hekel aan.’

"...ik heb soms het idee dat ik meer krijg dan ik geef."

Richard (50) zzp-er trainer/coach, vrijwilliger Sensoor

Wat leer je er dan van?

Sensoor Nederland

‘Ik heb wel moeten leren om vragen te durven stellen’ geeft Richard (50) toe. ‘Niet bang zijn dat het onderwerp te heet is. Je moet eigenlijk meer durven vragen. Zelf kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik heel moeilijk met ouderen die klagen om kan gaan. Dan is de confrontatie: wat kan ik doen om toch contact met deze bellers te maken.’ De vrijwilligers leggen me uit hoe het moet, luisteren. Veel mensen willen direct advies geven als iemand met een probleem komt. Maar als mensen bellen, hebben ze vaak veel schaamte om over het onderwerp te praten. Daarom moet je juist doorvragen. ‘Ik heb heel erg geleerd wat een groot cadeau het kan zijn om alleen te luisteren. Als je met oplossingen aan komt zetten neem je het probleem van iemand niet serieus. Er zit een boel gelijkwaardigheid in luisteren, angsten de ruimte geven. Luisteren is kostbaar. Daarom leer ik er ook heel veel van, ik heb soms het idee dat ik meer krijg dan ik geef.’

“Je krijgt een beeld van wie er achter al de ramen woont.”

Marianne (27) psychologiestudente, vrijwilliger Sensoor

Wat levert luisteren je op?

Amsterdam

‘Ik weet nog wel dat toen ik begon, ik schrok van de hoeveelheid eenzaamheid’, vertelt Richard. Marianne (27) legt uit wat werken bij Sensoor voor haar betekent. ‘Het beeld van de stad verandert: het wordt ineens heel klein en intiem. Je krijgt een beeld van wie er achter al de ramen woont. Als je bij de bakker staat is de persoon naast je niet alleen iemand die ook een brood koopt, maar iemand met een verhaal’. Instemmend knikken de vrijwilligers. ‘Ik word ook milder. Als ik op straat loop en ik zie iemand die niet zo snel is, denk ik niet meteen “Goh, ga eens aan de kant!”, maar denk ik dat zou wel eens een beller kunnen zijn. ‘Ik merk wel dat als ik mensen om me heen vertel dat ik bij Sensoor werk, veel mensen er nog nooit van gehoord hebben’, zegt psychologiestudente Marianne.

Dus: hoe verder met Sensoor?

‘Het grote probleem van Sensoor is dat anonieme hulpverlening op afstand niet wettelijk is vastgelegd.’ zegt Gerard van Etten, directeur van Sensoor Noord Brabant. ‘Steun voor de stichting hangt puur af van de goodwill van gemeentes, of zij het belangrijk vinden’. In veel gemeentes is dit geen probleem, zij beseffen zich hoe belangrijk de anonieme hulp op afstand is die Sensoor mensen kan bieden. De vrijwilligers raken niet snel uitgepraat over de manier waarop Sensoor henzelf dankbaarder, milder en rijker maakt. Als ware ‘ambassadeurs van het luisteren’ benadrukken ze: ‘Bij Sensoor leer ik wat het is om echt contact te maken. Het is totaal geen eenrichtingsverkeer.’

Meer weten over werken bij Sensoor? Ga naar de Sensoor.