Extreme commercialisering

Rianne Lachmeijer ,

De nieuwjaarsduik is van Unox, een poppodium heet Ziggo Dome en James Bond drinkt Heineken. Bij de aflevering 'Gaten in de Markt' is Tegenlicht op zoek naar extreme vormen van commercialisering.

Commercie dringt steeds verder door in de samenleving en neemt soms vreemde vormen aan. Zo rijden buschauffeur haltes voorbij, omdat ze hun targets moeten halen. Liet Karolyne Smith een reclameboodschap van een goksite op haar voorhoofd tatoeëren voor 15.000 dollar. En wordt er liggeld gevraagd in het ziekenhuis om mensen zo snel mogelijk weg te krijgen.

"In plaats van consument moeten we terug burger worden."

Paul Verhaeghe

In de uitzending 'Gaten in de markt' kaarten Rushkoff en Verhaeghe de verregaande invloed van het marktdenken aan. In aanloop naar deze uitzending zijn we benieuwd naar uw voorbeelden waarin de markt het persoonlijk leven binnendringt. Ter inspiratie drie gevallen waarin de commercie wel erg ver doorschiet. Waar ligt bij u de grens?

Deel het met ons als reactie onder dit artikel, via Facebook of reageer op Twitter met hashtag #gatenmarkt.

Meer dan oranje: verbod op Bavaria-jurkje

Tijdens het WK 2010 in Zuid-Afrika worden ongeveer dertig vrouwen opgepakt omdat ze in het stadion een (logoloos) Bavaria-jurkje dragen. Dit mag niet omdat de officiële sponsor Budweiser is. FIFA noemt de meisjes een levend billboard en een voorbeeld van sluikreclame. Het jurkje zou een vorm zijn van guerrilla marketing: een ludieke actie die veel media-aandacht trekt en de grenzen van de wet opzoekt. De vrouwen worden opgepakt en twee uur lang ondervraagt. Er wordt gesproken over een celstraf van een half jaar, maar uiteindelijk worden ze toch niet vervolgd.

Het idee om reclame in te voeren op begrafenissen en crematies is een voorbeeld van de verregaande commercialisering van de samenleving. Wat denkt u van een logo van het oude bedrijf van de dode op zijn kist? Volgens Mariska Overman, te gast in het EO-programma Moraalridders, is dit een goede ontwikkeling. De reclame op doodskisten kan de dood namelijk uit haar taboesfeer halen. In Nederland hebben we immers overal reclame: reclame hoort bij het leven dus ook bij de dood, aldus Overman.

"Reclame hoort bij het leven dus ook bij de dood."

Mariska Overman

Te koop aangeboden: lantaarnpaal

Onder het mom van de bezuinigingen verwijdert Buren 500 van de 900 lantaarnpalen in de gemeente. Dit zou geen gevolgen hebben voor de veiligheid, maar niet elke burger is het daar mee eens. Om aan deze mensen tegemoet te komen doet de gemeente een voorstel: mensen mogen zelf een lantaarnpaal huren voor 1000 euro per jaar of ze kunnen er een kopen en in hun tuin zetten.

Meer extreme voorbeelden

Welke voorbeelden van doorgedraafde commercie, extreme vercommercialisering of verregaand economisch denken, schieten u te binnen? Deel ze als reactie op dit artikel, via Facebook of op Twitter met hashtag #gatenmarkt. Na de uitzending geven we op deze site een bloemlezing van een aantal van uw opmerkelijke inzendingen.