Vertrouwen, openheid en liefde in de werkomgeving. Het klinkt mooi, maar werkt het ook? Tegenlicht presenteert vier Nederlandse ondernemingen die werken volgens de principes van Semler.

<< vervolg van pagina 3: Finext <<

International Business School Knowmads gelooft dat door de invloed van internet onderwijs niet meer op dezelfde manier georganiseerd kan worden. De rol van de expert en de leraar veranderen. Er is een nieuwe generatie opgestaan die creatief en nieuwsgierig is en die in aanraking wil komen met gelijkgezinden van over heel de wereld.

Knowmads wil een gemeenschap creëren waarin een leven lang leren centraal staat. De studenten leren in teamverband, niet alleen met hun hoofd, maar ook met hun hart en hun handen. Knowmads raakt geïnspireerd door de quote van Charles Leadbeater.

“The 20th century was to and for the people, the 21st century will be with and by the people."

Charles Leadbeater

De school als coöperatie

Het is belangrijk dat de student zich thuis voelt. Knowmads is geen standaard leeromgeving waar de docent praat en de student luistert. De studenten brengen zelf kennis en ervaringen in en vormen samen een coöperatie. Deze teams krijgen opdrachten van partners zoals KLM, Deutsche Telekom en Achmea. Als deze ideeën in de praktijk worden gebracht, verdient het team hieraan in de vorm van geld, een percentage van de winst of bepaalde diensten.

Het doel is om een win-win situatie te creëren: voor de student, de partner en de maatschappij. In het volgende korte filmpje van de NOS vertellen studenten wat Knowmads voor hen betekent en wordt de werkwijze uitgelegd.

In het filmpje komt naar voren dat de studenten geen studiefinanciering krijgen en dat de opleiding duurder is dan andere opleidingen. Dit komt omdat Knowmads een bedrijf en een school in een is. Naast lerende individuen zijn de studenten ook mede-eigenaar van de school. Doordat de school hun eigendom is, kunnen ze beter ervaren hoe ondernemerschap in de praktijk werkt. Ze kunnen hun collegegeld (gedeeltelijk) terugwinnen door de opdrachten die ze van partners krijgen goed af te ronden.

Initiator: Pieter Spinder
Omdat: de maatschappij van nu vraagt om andere antwoorden dan het huidig onderwijs en leiderschap bieden.
Resultaat: Studenten krijgen de kans om hun potentie en creativiteit te benutten.

(pagina: 1 2 3 4)