Op zoek naar Europese smaak

Roland Hofstra ,

Martijn Arets te gast tijdens Tegenlicht Meet Up

Vijf maanden, twintig merken. Martijn Arets maakte een reis door Europa, op zoek naar de kracht achter authentieke merken.

In het Tegenlicht Lab ‘Europese smaak als wapen’ betoogt Jonathan Holslag dat Europese landen een unieke kracht hebben: smaak en kwaliteit. Maar wat is deze smaak en deze kwaliteit nu eigenlijk? Dat vroeg Martijn Arets (34) zich ook af voordat hij begon aan zijn reis langs invloedrijke en inspirerende Europese merken. In 2010 is hij in een Volkswagen-camper gesprongen en heeft hij binnen vijf maanden twintig eigenaren, CEO’s en brand managers gesproken die elk verantwoordelijk zijn voor het imago en de uitstraling van een van deze merken.

Brand expedition

Martijn Arets is al van jongs af aan geïnteresseerd in de authenticiteit en herkenbaarheid van merken. Hoe kan het zo zijn dat sommige merken zoals Lego en Adidas al decennia lang een bepaald gevoel uitstralen en dat dit gevoel verankert lijkt te zitten in de maatschappij? In 2005 besloot hij spontaan om bij zes Europese merken op bezoek te gaan om erachter te komen wat het precies inhoudt om zo’n authentiek merk te zijn.
 

De 20 authentieke Europese merken

In de zeven jaar die volgden bekroop hem het gevoel dat hij deze reis nog een keer wilde maken. Maar dan uitgebreider en met financiële hulp vanuit sociale media. Dus zette hij een plan uiteen om 20 juli 2010 te beginnen met zijn Brand Expedition. Het was de bedoeling om in vijf maanden, twintig merken te benaderen die uniek, authentiek en innovatief zijn. Dit betekende dat hij op reis elke week een afspraak moest krijgen met zo’n merk en dat dit ook niet verder dan een of twee dagen reizen mocht zijn. Geen makkelijke taak. Over zijn belevingen en bevindingen schreef hij het boek 'Brand Expedition', die door ABN AMRO is uitgroepen tot beste ondernemersboek van 2011. 
 

“Soms moet je niet teveel nadenken en er ‘gewoon’ voor gaan. Want zeg nou eerlijk, wat heb je uiteindelijk nou écht te verliezen?” 

Martijn Arets in het boek Brand Expedition

Succes

Aan het einde van zijn reis heeft Arets een paar lessen geleerd. De belangrijkste is dat achter elk succesvol merk ooit een ondernemer stond die zijn eigen weg durfde in te slaan, ongeacht de concurrentie, problemen met financiering of publieke opinie. Veel van deze ondernemers hebben tegenslagen gehad of hebben eerdere pogingen zien falen. Het succes lijkt te komen doordat zij het bijltje er niet bij neer leggen, maar van hun fouten leren. Het succes op langere termijn is volgens Arets te danken aan het vasthouden aan de grondbeginselen van een merk. Nevenactiviteiten die niet direct bijdragen aan het kernsuccess van het bedrijf blijken gevaarlijk te zijn voor de authenticiteit van een merk. Een echt merk verzint volgens Arets zijn identeit niet, het succes is gestoeld op wat het bedrijf daadwerkelijk doet.
 

 “Bij een aanhoudende groei en succes hebben organisaties al gauw de neiging de focus te verliezen op datgene dat ooit aan de basis stond van dit succes.”

Martijn Arets in het boek Brand Expedition

Martijn Arets

Nadat hij zijn boek in het Nederlands had uitgebracht heeft hij door middel van een crowdfunding-actie binnen tien weken twintigduizend euro opgehaald voor een Engelse versie. Hiervoor werd Martijn Arets door ondernemersmagazine Sprout benoemd tot beste Nederlandse ondernemer 2011. Momenteel werkt hij aan zijn nieuwe project Crowd Expedition. Een tweejarig project waarbij hij met tachtig partners probeert het ware potentieel te vinden van een deeleconomie.
  
Tevens gebruikt hij de ervaring die hij heeft opgedaan in de marketing, evenementen- en communicatiesector om inspirerende lezingen te geven. Deze lezingen gaan over zijn brand expedition, sociale media, sterke merken en crowdfunding.
 

Tegenlicht Meet Up

Martijn Arets is op woensdag 22 oktober gastspreker bij de Tegenlicht Meet Up: 'Europese smaak als wapen' in Pakhuis de Zwijger. Andere gasten zijn dan Jet Steinz, dochter van Pieter Steinz, auteur van Made in Europe. Noel Schoolderman (filmmaker) en Maikel Kuijpers (archeoloog, PhD Cambridge University) werken aan de documentaire Craft, the future is handmade. Paul Teule (PhD / Universitair docent Europese politieke economie) doet onderzoek naar kwalitatieve maatstaven voor de economie. En tot slot is regisseur Kees Brouwer aanwezig.