Van Semco naar samenleving

Anne Posthuma ,

Na de vorige aflevering van VPRO Tegenlicht met Ricardo Semler werd hij vaak naar Nederland gehaald. Nu spreekt hij een nog bredere doelgroep aan.

Ondernemer, visionair en goeroe Ricardo Semler houdt ongeveer twaalf lezingen per jaar en interviews met hem zijn schaars. Toch lukte het VPRO Tegenlicht om voor de aflevering De kapitale kracht van geluk uit februari 2013 Ricardo Semler een paar dagen te volgen en in zijn wereld te duiken. De uitzending is nog steeds een van de best bekeken afleveringen van VPRO Tegenlicht online en zorgde voor veel reacties. Semler kreeg vele uitnodigingen om naar Nederland te komen en op een paar ging hij in. Zo was hij te gast bij een evenement georganiseerd door De Baak, Arpa, ABC - The American Bookstore en Sublime FM, hij was spreker bij de Randstad Award en tijdens een van die bezoeken sprak Nieuwsuur hem.

Het verhaal van Semler sprak Nederlanders uit de managementwereld erg aan en die waardering is wederzijds. Semler noemt Nederland zelf één van de meest geschikte landen is om verandering door te voeren. De radicale democratisering van zijn bedrijf Semco en zijn bestseller Maverick bleek twintig jaar later nog steeds een bron van inspiratie. Nu pakt Semler de pen weer op en breidt zijn publiek uit. In het boek waar hij nu aan werkt neemt hij zijn pleidooi voor wijsheid, vertrouwen en intuïtie een stap verder dan het bedrijfsleven en past het toe op de samenleving. In de nieuwe aflevering van VPRO Tegenlicht krijgt u een sneak preview te zien van vijftig minuten over het gedachtengoed dat aan de basis ligt van dat nieuwe boek.
 


Rudy Bouma interviewde Ricardo Semler voor nieuwsuur, 23 juni 2014.

Tour door Nederland

In 'De kapitale kracht van geluk' nam VPRO Tegenlicht een kijkje bij Semler thuis, zijn bedrijf Semco en andere plekken waar zijn ideeën over democratische organisatie in de praktijk waren gebracht, zoals een Lumiar-school. Die aflevering zorgde voor een hernieuwde aandacht voor het gedachtengoed van de Braziliaanse topondernemer. Als resultaat ontving hij meerdere uitnodigingen om in Nederland lezingen te geven. Arpa, De Baak, American Book Center en Sublime FM zetten een crowdfunding-campagne op om hem hierheen te halen via het platform Live on demand.

Een succesvolle actie die op 24 juni resulteerde in een drukbezochte lezing in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein met vooral veel enthousiaste professionals uit de managementwereld. 's Avonds was er bij De Baak in Driebergen nog een exclusief diner voor (betalende) gasten. Een dag eerder zat Nieuwsuur met hem in de auto onderweg naar het hart van de Nederlandse bedrijfswereld. Eerder dat jaar, op 23 april 2014, was hij al keynote speaker bij de uitreikingen van de Randstad Award.
 

De nieuwe wijsheid

In 'De nieuwe wijsheid van Ricardo Semler' tilt hij vijftig minuten lang een tipje van de sluier op over zijn nieuwe boek, dat dit keer niet gaat over zijn bedrijf of organisatiestructuur maar over de algemene Zeitgeist. Hij identificeert de dingen die belangrijk zijn voor de toekomst; voornamelijk alles wat een mens een mens maakt. Wijsheid speelt een grote rol in zijn betoog en moet de hoofdas van de samenleving worden.

Ricardo Semler paste dit eerder al toe op zijn eigen bedrijf en schreef daarover in de jaren negentig het boek 'Maverick'. Twintig jaar na dato heeft dat boek nog steeds een groot bereik, met name in de managementsector. Nu hij met zijn nieuwe boek dat publiek uitbreidt naar de hele samenlevering, kan de impact van dit nieuwe boek in 2035 nog veel groter worden. Wie niet zolang wil wachten, kan bij seminarorganistor Denkproducties stemmen om Semler al in 2015 opnieuw naar Nederland te halen.