Hyperion Lyceum

Met nieuwe vakken en enthousiaste leraren wil het Hyperion Lyceum leerlingen maatschappelijk bewust maken. Samen Durven Leren is het motto.

Op het Amsterdamse Hyperion Lyceum, een school voor VWO+ met gymnasium en atheneum, ligt er ligt een grote nadruk op samenwerken en verantwoordelijkheid van de leerling. Het opvallend jonge lerarenteam heeft een vernieuwende visie op de vormgeving van het onderwijs en ontwierpen nieuwe vakken als 'Grote Denkers' en 'Lifestyle informatics' en 'Logica en argumentatieleer'. Nu oud-schoolleider Ilja Klink de school heeft verlaten, denken de leraren erover om zonder schoolhoofd verder te gaan. Dit spreekt ook voor de vrijheid en de verantwoordelijkheid die zij van haar hadden gekregen om hun eigen onderwijs in te richten. Klink was grondlegger van de vernieuwing en nam de leraren aan op basis van hun kwaliteiten, visie en passie.
 

In de aflevering 'De onderwijzer aan de macht' pleiten leraren van het Hyperion Lyceum voor flexibel onderwijs dat bij de leerling past. Twee van die leraren zijn Simon Verwer en Jasper Rijpma, die het vak 'Grote Denkers' ontwierpen. Door leerlingen les te geven over de ideëengeschiedenis en deze in een actuele context te plaatsen, willen zij de leerlingen uitdagen om zelf ook groot te gaan denken, en verder te gaan dan de reproductie van kennis. 

Jorrit Blaas geeft twee dagen per week economie op het Hyperion en werkt daarnaast als beleidsmedewerker op het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Zo wil hij de kennis van de praktijk meenemen naar de beleidsvorming hogerop. In het klaslokaal van Laurent Chambon, een Frans politicoloog en socioloog en eerstegraads bevoegd leraar in de Franse taal en cultuur, krijgt stampen een nieuwe betekenis. Al dansend leren de kinderen nieuw vocabulair.

Oud-schoolleider Ilja Klink, die de school eind 2014 verliet, liet de inrichting van het onderwijs over aan de leraren. Nu zij weg is, overweegt het team om zonder directeur verder te gaan. Ilja Klink is nu directeur van de Nederlandse School om een vernieuwende opleiding op te zetten voor docenten in het voortgezet onderwijs.