Goed voorbeeld doet volgen

Dansen tijdens Franse les en kinderen die hun eigen planning invullen. Welke inspirerende voorbeelden voor onderwijsvernieuwing zijn er nog meer?

In de aflevering 'Onderwijzer aan de macht' zien we verschillende inspirerende voorbeelden voorbij komen voor vernieuwing in het onderwijs. We zetten een paar concrete op een rij ter inspiratie. Aan alle lezers de vraag: welke andere concrete voorbeelden ken je? De meest inspirerende zetten we ter aanvulling in dit artikel. En we nodigen je uit om erover te komen vertellen tijdens de Tegenlicht Meet Up in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.

Dansen tijdens Franse les

Laurent Chambon is leraar Frans aan het Hyperion Lyceum. In de aflevering 'De onderwijzer aan de macht' zien we hoe zijn leerlingen dansen tijdens de Frans les, terwijl ze woorden oefenen als  à gauche, à droite en tourner. Bewegen tijdens lessen helpt leerlingen om lesstof beter te onthouden en wordt niet alleen tijdens taalles, maar ook tijdens rekenen toegepast. Bewegen is een onderdeel van de Singapore rekendidactiek waarbij sommen concreter worden gemaakt door ze fysiek uit te beelden. Marck de Greeff promoveerde op het onderwerp bewegen in de klas bij Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG.

Planner

Op De School in Zandvoort stellen elke tien weken ouder, docent en leerling samen een persoonlijke leerplan op. Dat is een combinatie van groepsaanbod en persoonlijke wensen. Als daar overeenkomst over is, kan de leerling binnen dit plan zijn werk plannen en verdelen over de dag. Kinderen kunnen tussen 8 en 10 uur 's ochtends beginnen en niet alle kinderen gaan op hetzelfde moment naar huis. In de planner zijn een aantal zaken vastgelegd, zoals pauzes en momenten waarop docenten uitleg geven. Bij andere scholen in de uitzending 'Onderwijzer aan de macht' zien we ook meer vrijheid voor leerlingen om zelf hun dag in te delen. 

Grote denkers

Op het Hyperion Lyceum is Duits geschrapt, maar wordt wel het nieuwe vak 'Grote denkers' aangeboden. In dit vak wordt lesgegeven over het ontstaan van denkbeelden. Nadrukkelijk niet alleen over filosofen, maar kunnen ook geestelijken als Boeddha en wetenschappers als Albert Einstein aan bod komen. Niet met een traditioneel lesboek, maar met speciaal ontwikkeld lesmateriaal, discussie en onderzoekjes. Lifestyle informatics en Logica en argumentatieleer zijn twee andere nieuwe vakken aan het Hyperion Lyceum.

Meer vernieuwingen

Deze drie voorbeelden zijn een greep uit de vernieuwingen die te zien zijn in de aflevering 'De onderwijzer aan de macht'. We zijn benieuwd welke inspirerende vernieuwingen we nog meer kunnen verzamelen. Heb jij een vernieuwing op een school doorgevoerd als docent of heb je ervaring als ouder of als leerling met innovatief onderwijs? Laat het ons via de reactiemogelijkheid hieronder weten. We zijn vooral op zoek naar vernieuwingen binnen het regulier onderwijs. De meeste bijzondere voegen we toe aan dit artikel en nodigen we van harte uit om langs te komen op de Tegenlicht Meet Up in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.

Wil je naar aanleiding van de aflevering in contact komen met mensen met eenzelfde visie op onderwijs? Wil je een bijdrage leveren aan onderwijsvernieuwing? Dan kun je kijken op United4education.nl. Dit platform is bedoeld voor mensen die samen met elkaar onderwijs willen vernieuwen.