Jon Favreau (1981) begon zijn carrière als speechschrijver bij de campagne van John Kerry tijdens de verkiezingen van 2004. Hij werd gespot als talent en werd Barack Obama aangeraden door een van diens communicatiemedewerkers. In 2005 begon de samenwerking tussen Jon Favreau en Barack Obama, destijds senator.

Vier jaar later is Barack Obama president en Favreau benoemd tot zijn ‘director of speechwriting’ in Het Witte Huis. Tijdens Obama’s campagne voor het presidentschap, was Favreau hoofd speechschrijver en mede verantwoordelijk voor talloze toespraken waarmee Obama velen wist te inspireren. Behalve door zijn kwaliteiten als tekstschrijver, valt Fauvreau op vanwege zijn leeftijd. Met zijn 27 jaar is hij de jongste die ooit voor een dergelijk ambt gevraagd is. In de berichten over Favreau wordt dan ook veelvuldig verwezen naar de informele, jeugdige werkwijze van Favreau en zijn team. Geen stropdas en pak, maar T-shirt en spijkerbroek. Geen gestructureerde vergaderingen, maar losse spontane brainstormsessies. Hij is een goed voorbeeld van de zogenaamde ‘Millennials’ of Web 2.0 generatie waaronder Obama grote aanhang heeft verworven. Hij ondervond ook de nadelen van het veelvuldig gebruik van internet en de sociale netwerksites waar deze Web 2.0 generatie hun naam aan heeft te danken. Een vriend van Favreau postte een nogal compromitterende foto op de Facebook pagina van zijn vriend. Hierop was Favreau te zien op een feestje terwijl hij een kartonnen versie van Hillary Clinton bij haar borst grijpt. De foto verspreidde zich razendsnel over internet en kwam ook terecht bij journalisten van de reguliere media. Ironisch voor de speechschrijver van Obama die een groot deel van zijn populariteit onder jongeren juist te danken had aan hetzelfde Facebook netwerk. Dit voorbeeld legt op treffende wijze ook een van de zwaktepunten van het ‘user generated content’ systeem bloot. Soms belandt er op deze manier ook gevoelige informatie op het web die zich als een olievlek kan verspreiden via netwerksites en blogs. Zo kan het voordeel van sites als Facebook, laagdrempeligheid in gebruik en het interactief delen van informatie door een groot netwerk, ook verkeerd uitpakken.

Meer over de Web 2.0 generatie, de manier waarop het internet door hen wordt gebruikt en de betekenis hiervan voor de campagne van Obama is elders te vinden op deze site, via de link aan de rechterzijde van deze pagina.

Hier is ook een link te vinden naar meer informatie over de school waar Jon Favreau afstudeerde voor zijn werkzaamheden als speechschrijver, het gerenommeerde College of the Holy Cross.