Onbetwist nummer één in de lijst van meest invloedrijke Nederlanders op het gebied van duurzaamheid. Op het moment dat iedereen in Nederland de handdoek in de ring gooit en duurzaamheid als 'linkse hobby' opzij zet, laat Marjan Minnesma zien dat je met groen ook geld kunt verdienen.

Ambassadeur van de duurzaamheid

Geheel onverwacht (want ze kwam van buiten de organisatie) stond de jonge Minnesma in 1998 als campagnedirecteur aan het hoofd van alle inhoudelijke afdelingen van Greenpeace. Inmiddels vindt ze de vechtersmentaliteit van de milieuclub niet meer bij zichzelf passen. 'Ik ben een verbinder, een verleider,' zegt ze in een interview in Trouw ter gelegenheid van haar eerste plaats in De Duurzame 100. Sinds 2007 is Minnesma directeur van Urgenda, een stichting die Nederland van onderop en vanuit het bedrijfsleven wil verduurzamen.

Alles is mogelijk

Met drie studies achter de rug (bedrijfskunde met een MBA in Londen, Filosofie en Rechten) richt Minnesma zich op mogelijkheden, niet op onmogelijkheden. 'Als ondernemers klagen over de wetgeving, dan is dat meestal omdat ze onvoldoende van de wetgeving weten of niet de juiste adviseurs inschakelen,' legt de juriste uit in een interview met stichting Urgenda.

Om te bewijzen dat je in korte tijd veel gedaan kunt krijgen besloot Minnesma in 2011 de actie 'Wij willen zon' op te zetten. Binnen vijf maanden beloofde ze 50.000 zonnepanelen te verkopen aan particulieren, scholen, bedrijven en kerken. Iedereen vroeg zich af of dat niet wat ambitieus was. Maar Minnesma kon niet meer terug, ze had de panelen al besteld in China. Het plan doorzetten dus. Vervolgens heeft ze voldoende particulieren gevonden die het bedrag van de zonnepanelen van tevoren betaalden - dus zonder krediet van de bank en zonder subsidie. Hoe krijgt ze al die mensen zo ver dat ze een duurzaam project starten? 'Ik denk door heel benaderbaar te zijn en met iedereen te praten, van hoog tot laag.'