Rupert Murdoch

De Australiër Murdoch begint zijn media-imperium met een noodlijdend plaatselijk krantje van zijn vader.

Een overzicht en geschiedenis van de mediagigant

Als die sterft komt de 21-jarige Murdoch over uit Oxford om de krant nieuw leven in te blazen. Dat lukt hem en hij koopt al snel andere lokale kranten. In 1964, als Murdoch 33 is, zet hij de eerste nationale krant van Australië op: The Australiër.

Vier jaar later maakt hij de oversteek naar Groot-Brittannië om daar zijn bezit uit te breiden. Bij elke nieuwe krant die hij koopt ontslaat Murdoch de oude garde om vervolgens vrijelijk te kunnen sleutelen aan de formule. Informatie verandert in entertainment: meer sensatie, schreeuwende koppen. Langzaam maar zeker breidt hij zijn imperium uit. Van China tot Brazilië koopt hij dagbladen op. Ook Amerikaanse conservatieve kranten als de New York Post en de Boston Herald worden Murdoch’s bezit.

Tot ieders verassing koopt Murdoch dan in 1981 The Times en de Sunday Times. Hij laat de formule van de kwaliteitskranten grotendeels intact, maar bemoeit zich wel met de inhoud. Linkse politici moeten het ontgelden. Als Murdoch eind jaren tachtig gevraagd wordt waarom de New York Post zich in de strijd om het burgemeesterschap Ed Koch steunde en niet Mario Cuomo, antwoordt hij: “Het is heel simpel. New York telt tweeëneenhalf miljoen joden en één miljoen Italianen.”

Halverwege de jaren tachtig richt Murdoch zich meer en meer op de televisie. Zijn bedrijf, News Corp, verzamelt over de hele wereld televisiestations. Zelfs in het communistische China weet hij voet aan de grond te krijgen. In 1996 richt hij als rechtse tegenhanger van CNN het 24-uur nieuwskanaal Fox News op. Inmiddels is Fox News uitgegroeid tot een geduchte concurrent van CNN.

Murdoch schuwt harde maatregelen niet: als het moet verlaagt hij de prijs van zijn kranten zo sterk en langdurig dat zijn concurrenten op het laatst naar adem happen. Zo verkocht hij op den duur na een prijsoorlog in Groot-Brittannië de Times voor het belachelijke bedrag van 10 pence.

Inmiddels heeft de 72-jarige Murdoch negen tv-stations, 175 kranten, veertig uitgeverijen en een filmstudio. Ook in Nederland bezit hij verschillende media. Sky Radio is voor 70 procent van Murdoch. De X-files, The Simpsons en Married With Children komen uit zijn zak en ook op sportgebied is Murdoch in ons land actief. Hij is een van de eigenaars van de Amsterdam Admirals.